کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه الگو مناسبی برای جوانان باشد

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

68962
ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه الگو مناسبی برای جوانان باشد

وحید بابادایی سامانی گفت: ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) می‌تواند الگو و مدل مناسبی برای جوانان و خانواده‌ آن‌ها باشد.

وحید بابادایی سامانی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: ازدواج این دو شخصیت بزرگوار بسیار پر برکت بوده است و منشا تولد ائمه بزرگوار و امامان معصوم و امام عصر (عج) شده است. مبارکی این ازدواج برای همین است. ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) می‌تواند الگو و مدل مناسبی برای جوانان و خانواده‌ها باشد.

وی در ادامه افزود: سلامت، پیشرفت، رشد، تعالی و ترقی یک جامعه تنها در گرو خانواده‌‌های سالم است. اگر جامعه‌ای بتواند خانواده‌های سالم داشته باشد می‌تواند در کلان هم جامعه سالم و فعالی داشته باشد. هر جامعه‌ای از گروه‌های خیلی کوچک تشکیل شده که به آن خانواده می‌گوییم. خانواده است که می‌تواند فرزندان پاک و خوبی را به دنیا بیاورد و پرورش دهد. افراد جامعه در خانواده شخصیت خوب و عالی یا شخصیت منفی پیدا می‌کنند. اکثر مسائل مربط به تربیت یک انسان در خانواده شکل می‌گیرد و یک بخش کوچکی از آن به جامعه برمی‌گردد. خانواده باید یک مسئله مهم و اساسی برای جامعه تلقی شود.

حجت‌الاسلام سامانی درباره انتخاب شریک زندگی بیان کرد: ما اگر بخواهیم یک خانواده موفق تشکیل دهیم باید به اسلام رجوع کنیم که بهترین الگو را جلوی پای ما گذاشته است. اسلام می‌گوید باید شریک زندگی هر فرد هم کفو با خود آن شخص باشد، یعنی شبیه‌ترین فرد به خود آن شخص. این شباهت از جهت فرهنگ خانوادگی، تحصیلات، نوع شخصیت و ... باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم این است که همه جوانان چه پسرها و چه دخترها باید بدانند که هیچکس صد درصد خوب نیست و همه کمالات را با هم و یک جا ندارد. فقط معصومین همه خوبی‌ها را داشتند. هر فرد نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد. همچنین ازدواج باید راحت و آسان گرفته شود. 

حجت‌الاسلام سامانی درباره بحث مهریه اظهار کرد: پیامبر (ص) از امیرالمومنین (ع) می‌پرسند برای مهریه چه داری؟ ایشان می‌گویند:  من یک شمشیر و زره دارم و این دارایی من است. پیامبر می‌فرمایند: شمشیر را نیاز داری چون سلاح شماست اما زره را نیاز نداری این زره را بفروش و همان مهریه می‌شود. 

وی ادامه داد: مهریه باید از دارایی و در توان مرد باشد نه اینکه هزار و اندی سکه که میلیاردها تومان قیمت آن می‌شود را مهر کرد. درباره تمام مراحل یک ازدواج از انتخاب تا مراسم و نوع زندگی باید یک الگوی سالم، درست و مناسبی داشته باشیم  و بهترین الگو برای ما مسلمانان ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها مگر نه اینکه خوشبختی فرزندان خود را می‌خواهند؟ خوشبختی آن‌ها سر و سامان گرفتن است. از هر خانواده‌ای هم که سوال شود خوشبختی را در ازدواج نکردن فرزندان خود نمی‌بینند. بخشی از سختی ازدواج به شرایط جامعه تورم، در آمد و شغل برمیگردد اما بخش عمده آن مربوط به نوع نگاه و رفتار خانواده‌ها است. اگر نوع رفتار خانواده‌ها اصلاح شود روی فرزندان هم تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

وی تاکید کرد: چرا انقدر حرف دیگران برای ما مهم شده است؟ چرا چشم و هم چشمی رواج پیدا کرده است؟ به جای این مسائل  چرا به خوشبختی فرزندان خود فکر نمی‌کنیم؟ آن‌ها می‌توانند با کمترین امکانات ازدواج کنند و در ادامه به تدریج زندگی خود را شکل دهند و بسازند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به آمار بالای طلاق عنوان کرد: چرا آمار طلاق افزایش داشته است؟ طلاق فقط به خاطر مسائل مالی نیست، بخش عمده آن به خاطر پایین بودن تحمل خانواده‌ها و فرزندان است که با کوچک‌ترین اختلاف و مسئله به آخرین راه یعنی جدایی و طلاق می‌رسند. 

وی افزود: به جوانان توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهند ازدواج کنند و خانواده تشکیل دهند باید برای یک زندگی پایدار و خوب برنامه ریزی کنند. باید اطلاعات بگیرند و به مشاوره بروند و با آگاهی کامل زندگی خوبی را تشکیل دهند و فرزندان خوبی را هم تحویل جامعه دهند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه