پاکستان و چین؛ از حمایت آتش‌بس در غزه تا مخالفت با رویکرد یکجانبه گرایی

بین‌الملل

69010
پاکستان و چین؛ از حمایت آتش‌بس در غزه تا مخالفت با رویکرد یکجانبه گرایی

سران پاکستان و چین با تاکید بر حل مسالمت آمیز مسأله فلسطین مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و برقراری فوری آتش‌بس در غزه، مخالفت خود با رویکرد یکجانبه گرایی قلدرمابانه در جهان و سلطه طلبی را اعلام کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، در پایان سفر پنج روزه شهباز شریف نخست وزیر این کشور به چین، بیانیه مشترک اسلام‌آباد و پکن منتشر شد و طی آن رهبران پاکستان و چین بر ادامه حمایت تمام قد از یکدیگر در مجامع منطقه‌ای و بین المللی تاکید کردند.

در این بیانیه با اشاره تلویحی به جنگ سرد آمریکا علیه چین که اسلام‌آباد همواره مخالف رویکرد رقابت تهاجمی علیه پکن شریک راهبردی خود است، تاکید شد: پاکستان و چین به طور مشترک از جهان چند قطبی برابر و منظم و جهانی شدن اقتصادی سودمند و فراگیر حمایت می‌کنند.

آنان مخالفت صریح خود را با هژمونی، سلطه طلبی و قلدری، رویکردهای قهری، سیاست قدرت طلبی و همچنین یکجانبه گرایی در همه اشکال اعلام کردند.

سران چین و پاکستان همچنین بر تعهد خود به حمایت مشترک از نظام بین‌الملل با هسته اصلی سازمان ملل، نظم بین‌الملل مبتنی بر حقوق بین‌الملل و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل مبتنی بر اهداف و اصول منشور ملل و پایبندی به آن تاکید کردند.

آنان با حمایت قوی از چندجانبه گرایی، تلاش برای نظم بین المللی عادلانه و شفاف، حفظ صلح و ثبات منطقه و جهان بر تقویت بیشتر ارتباطات و هماهنگی در سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و سایر پلتفرم‌های چندجانبه توافق کردند.

پاکستان و چین همچنین بر تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد مساله افغانستان توافق کردند. هر دو طرف خواستار تلاش‌های هماهنگ جامعه بین‌المللی برای حمایت مثبت از افغانستان در رسیدگی مناسب به چالش‌ها در زمینه‌هایی مانند بشردوستانه و توسعه اقتصادی، تشویق حکومت موقت افغانستان برای ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر، اتخاذ سیاست‌های معتدل، پیروی از حسن همجواری و مبارزه قاطع با تروریسم از جمله اجازه ندادن به استفاده از قلمرو خود برای اقدامات تروریستی شدند.

هر دو طرف توافق کردند که نقش سازنده‌ای در کمک به افغانستان برای دستیابی به توسعه پایدار و ادغام در جامعه بین المللی ایفا کنند.

سران چین و پاکستان همچنین بار دیگر تاکید کردند که راه اساسی خروج از بحران کنونی غزه در راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطین نهفته است. قطعنامه تصویب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام آور است و باید به طور موثر برای دستیابی به آتش بس بی قید و شرط و پایدار بلافاصله اجرا شود.

دو طرف از جامعه بین‌الملل خواستند تا با درک حساسیت و فوریت بحران غزه، اجماع سیاسی را در مورد مساله فلسطین افزایش دهند و تلاش‌ها را برای تسهیل از سرگیری فوری مذاکرات صلح فلسطین و تلاش برای صلح پایدار افزایش دهند.

شهباز شریف در پایان از چین برای سفر به پاکستان و شرکت در بیست و سومین اجلاس شورای روسای دولت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دعوت کرد که با استقبال رهبران چینی همراه شد.

براساس این گزارش، نخست وزیر پاکستان در راس یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای سفر پنج روزه، سه‌شنبه گذشته عازم چین شد. وی در شهر پکن با شی جین پینگ رئیس جمهور و لی چیانگ نخست وزیر چین نیز دیدار کرد. طرفین ۲۳ تفاهمنامه و قرارداد همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی، صنعتی و حمل و نقل امضا کردند.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل