در گفت‌و‌گوی اختصاصی ایران با رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر مطرح شد:

آخرین جزئیات از سلامت زائران ایرانی در مراسم حج

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

69206
آخرین جزئیات از سلامت زائران ایرانی در مراسم حج

حدود ۸۳ هزار ایرانی به حج تمتع ۱۴۰۳ مشرف شدند که از این تعداد استطاعت جسمی بیش از ۸۲ هزار زائر تأیید شده است. در این میان هستند زائران سالمند و یا نیازمند مراقبت بیشتر که دور از ذهن نیست در موسم حج دچار مشکلات جسمانی شود.

سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر که در حال حاضر در کشور عربستان حضور دارد، طی یک مصاحبه تصویری «ایران آنلاین» را در جریان آخرین جزئیات سلامت زائران ایرانی در مراسم حج ۱۴۰۳ قرار داد.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین سید علی مرعشی در این گفت‌وگوی اختصاصی با اشاره به اینکه روند عملیات بهداشتی - درمانی زائران ایران از ابتدای حج تا کنون روان است اعلام کرد: در حال حاضر 14 بیمار ایرانی در بیمارستان‌های سعودی و 22 بیمار در بیمارستان جمعیت هلال احمر در مکه مکرمه بستری هستند؛ به این ترتیب طبق آخرین آمار تا 17 خرداد ماه مصادف با 29 ذی‌القعده بیش از 137 هزار خدمت پزشکی به زائران در مکه و مدینه ارائه شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشور با تایید اینکه شمار زائران بستری سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر است، علت این آمار کاهشی را اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و ارائه تذکرهای مکرر و مداوم (راه‌های جلوگیری از گرمازدگی، رعایت مسائل بهداشت جمعی) عنوان و برای رفع هر گونه آسیب احتمالی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر سال بخشی از آمار بستری‌شدگان به زائران دچار صدمات اسکلتی عضلانی و شکستگی‌ها اختصاص دارد توصیه می‌شود با توجه به صاف و صیقلی بودن سطوح هتل‌ها و مسجدالحرام و همچنین لغزندگی و خیس بودن سطوح به دلیل نظافت مکرر مسئولین مربوطه، برای جلوگیری از سُر خوردگی حین استحمام و یا تردد، دقت بیشتری به خرج داده و نکات ایمنی لازم را رعایت کنند. همچنین در صورتی که اصول صحیح استفاده از پله‌برقی و یا آسانسور را نمی‌دانند آموزش لازم را در این زمینه ببینند تا از هر گونه سُر خوردگی احتمالی در امان بمانند.

دکتر مرعشی در پایان با اشاره به داروهایی که برای مصرف زائران توسط هلال احمر ایران به بیمارستان‌های مکه و مراکز درمانی هلال احمر در مکه و مدینه ارسال شده است افزود: بیش از 420 قلم داروی مرتبط با بیماری‌های قلبی، دیابتی، تنفسی، عضلانی- اسکلتی و گوارشی در فارماکوپه دارویی کشور داریم که از این میان تقریبا هیچ دارویی نیست که مورد نیاز عموم زائران باشد و در کشور میزبان در اختیار نداشته باشیم. همینطور طیف وسیعی از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی و همچنین مسکن‌های گوناگون وجود دارد که در صورت نیاز از آنها استفاده می‌شود و از آنجاکه به میزان کافی و بر اساس بررسی عالمانه این مقدار دارو به کشور میزبان ارسال شده است، خوشبختانه نگرانی خاصی بابت کمبود دارو در خلال مراسم حج سال جاری نداریم.
لبته برخی داروها از جمله سرم را به دلیل وزن زیاد و پایین بودن قیمت نسبی آنها در داخل ایران و کشور میزبان، از عربستان تهیه می‌کنیم و به همین خاطر تا پایان عملیات، با کمبود دارو مواجه نخواهیم بود.

 

 

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه