قنادباشی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» پاسخ داد؛

چه عواملی آمریکا را وادار به عقب‌نشینی از جنگ غزه کرد؟

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

69281
چه عواملی آمریکا را وادار به عقب‌نشینی از جنگ غزه کرد؟

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اعتراضات گسترده جهانی علیه غزه و همچنین نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا موجب شد تا قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه بدون هیچ مخالفت و وتویی تصویب شود.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه غزه اظهار کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر به دلیل اعتراضات گسترده جهانی علیه غزه و همچنین نزدیک شدن به زمان انتخابات این کشور به شدت نگران ادامه جنایات اسرائیل در غزه هستند و همین امر موجب شده تا رویکرد جدیدی در این باره اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: پیش از این آمریکایی‌ها به ادامه جنگ و حمله به غزه رضایت داده بودند اما در حال حاضر نشانه‌های روشنی وجود دارد که آمریکایی‌ها علاقمندند تا هر چه زودتر جنگ غزه پایان یابد که از جمله آن می‌توان به قطعنامه‌ پیشنهادی اروپایی‌ها به شورای امنیت اشاره کرد که درآن خواستار توقف سریع جنگ شده‌اند، در حالی که پیش از آن آمریکایی‌ها قطعنامه‌هایی را که کشورهای دیگر برای آتش بس ارائه کرده بودند وتو کرده و با تصویب آن مخالفت می‌کردند اما در حال حاضر آنها نه تنها موافق هستند بلکه خود برای اعلام آتش‌بس پا پیش گذاشته‌اند.

قنادباشی با اشاره به نشانه‌های دیگر کناره‌گیری آمریکا از جنگ غزه عنوان کرد: یکی دیگر از نشانه‌های موجود استعفای کابینه جنگ اسرائیل است که به شدت مورد حمایت آمریکایی‌ها قرار داشتند به‌طوری‌که استعفای آنها با موافقت آمریکا روبرو شده، اما نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با آنچه رخ داده مخالف است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حال حاضر نگران اعتراضات شدیدی هستند که تا کاخ سفید پیش رفته، گفت: همین امر آنها را واداشته تا به توقف جنگ غزه رضایت دهند، اما رژیم صهیونیستی توقف جنگ را به معنی فروپاشی دولت نتانیاهو می‌داند.

وی در پایان تاکید کرد: شرایطی که در حال حاضر در آمریکا موجود است اجازه نخواهد داد که این کشور در موضع خود تغییری ایجاد کند، آمریکایی‌ها فرصت‌های زیادی در اختیار اسرائیلی‌ها قرار دادند تا به اهداف خود در غزه دست یابد اما حالا آنها به این نتیجه رسیده اند اهداف نتانیاهو برای از بین بردن حماس و ازادی اسای اسرائیلی تحقق پذیر نیست البته حمایت آمریکا از اسرائیل هیچ گاه پایان نخواهد یافت و پیوندهای آنها سست نخواهد شد اما شرایط موجود باعث شده تا در شرایط کنونی آنها خواستار پایان جنگ باشند.

به گزارش ایران آنلاین، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا روز دوشنبه با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست