حذف ۱۳ گلوگاه فساد مالیاتی در کشور

اقتصاد

69304
حذف ۱۳ گلوگاه فساد مالیاتی در کشور

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور از حذف ۱۳ گلوگاه مهم فساد مالیاتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، حسین تاج‌میر ریاحی، صبح امروز در جلسۀ نظارت بر عملکرد هیئت‌های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مستقر در مراکز استان‌ها در محل اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی لرستان اظهار داشت: این سامانه با همکاری مرکز فناوری اطلاعات وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی کشور در حال تکمیل است و مراحل نهایی را سپری می‌کند.

وی افزود: فساد در پرونده‌های ورودی تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد و با تعیین ضوابط و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، شفافیت افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور با تأکید بر لزوم کاهش پرونده‌های ورودی و مدت زمان بررسی آن‌ها با کیفیت بیشتر عنوان کرد: در روش قدیمی ابلاغ رأی صادرشده توسط مامور مالیاتی انجام می‌شد، امّا با راه‌اندازی سامانۀ جدید جلوی فساد در این بخش گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: در پرونده‌ها با دو حق دولت و مردم به‌صورت همزمان مواجه هستیم که در هر دو رعایت قانون ضروری است و عدم رعایت آن ترک فعل محسوب می‌شود.

تاج‌میر ریاحی اضافه کرد: چهار طرح تحولی وزارت اقتصاد و امور دارایی به مرکز عالی دادخواهی واگذار شده‌است که یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها کاهش زمان رسیدگی در هیئت‌های ۲۵۹ است.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور بیان کرد: مرحلۀ نخست رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای مستند به ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، شامل بررسی شکایات و مرحله دوم رسیدگی به شکایات در شعب هیئت‌های مستشاری مالیاتی پس از موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین مدت زمان رسیدگی مرحلۀ نخست توسط دادرسان در کل کشور حدود ۵۴۸ روز بود که با اجرای طرح تحولی به ۶۰ روز کاهش پیدا کرده‌است و میانگین زمان رسیدگی در شعب هیئت‌های مستشاری مالیاتی نیز از۷۳۰ به ۳۶۵ روز رسیده‌است.

تاج‌میر ریاحی با بیان اینکه هدفگذاری نهایی برای میانگین رسیدگی به شکایات در این مرکز حدود ۶ ماه است، تصریح کرد: کاهش زمان رسیدگی در مجموع از میانگین یک هزار و ۲۷۷ به ۱۸۰ روز دستاوردی بزرگ محسوب می شود.

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور اذعان کرد: با راه‌اندازی سامانه الکترونیک جدید دادخواهی مالیاتی تحت‌عنوان دادما به‌زودی ۱۳ گلوگاه مهم فساد مالیاتی در کشور حذف می‌شود.


انتهای پیام/
منبع: تسنیم
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد