کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

کاندیدای ریاست جمهوری از غلو کردن در مستند تبلیغاتی خود پرهیز کنند

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

69306
کاندیدای ریاست جمهوری از غلو کردن در مستند تبلیغاتی خود پرهیز کنند

عبدالله باکیده گفت: پیشنهاد می‌کنم کاندیداهای ریاست جمهوری عزیز دیالوگ‌هایی را در مستند تبلیغاتی برای مردم به کار ببرند که انجام پذیر است و از غلو کردن در ارتباط با مردم پرهیز کنند.

عبدالله باکیده کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین درباره اینکه مستندات کاندیدهای ریاست جمهوری باید چه ویژگی داشته باشد و چه نکاتی رعایت شود، گفت: در درجه اول صداقت در تولید مستند مهم است چون این فیلم‌ها ضبط می‌شود و به آرشیو تاریخ می‌پیوندد و هروقت کسی اراده کند می‌تواند به آن رجوع کند، پس باید صداقت کامل در گفتار هر کاندیدی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کارگردانی که این مستند را می‌سازد باید بتواند با استناد به گفته‌های صادقانه کاندید فیلم را پیش ببرد. هر کارگردانی تکنیک خاص خود را در مورد ساخت یک فیلم دارد، به خصوص فیلم تبلیغاتی راجع یک مسئله مهم سیاسی تاریخی کشور.

باکیده اظهار کرد: کارگردان در ساخت مستند تبلیغاتی باید کاملا حواس جمع باشد و زاویه‌ای که انتخاب می‌کند زاویه دید مردم باشد، نه از پایین به بالا باشد و نه از بالا به پایین، همچنین نگاه نقادانه هم نداشته باشد. باید یک مستند گفت‌وگو محوری باشد که بر اساس صداقت کلامی متکلم که همان کاندیدا هست، باشد.

این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: جای دوربین، لوکیشن و لباس مهم است و از همه مهم‌تر دیالوگ‌هایی که کاندید می‌گوید خیلی اهمیت دارد. در مواقعی شاید کاندید متوجه نباشد که چه مسئله‌ای را مطرح می‌کند، کارگردان یا سازنده آن کار تبلیغاتی باید کامل حواس جمع باشد تا مشکلی پیش نیاید.

باکیده بیان کرد: یک مسئله مهم دیگر هم ساده زیستی یا واقع بینی است که باید نشان داده شود. اگر ساده زیستی در زندگی آن کاندید وجود ندارد به اعتقاد من همان واقعیت باید به نمایش در بیاید. چون بعدا این تضاد به چشم می‌آید و دچار سوال‌های تاریخی می‌شود. کارگردان باید کاملا با نگرش دقیق خود گفتار صادقانه کاندید را بشنود و آن را بدون اضافه کردن کلامی یا کم کردن ارائه دهد.

این کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم کاندیدهای ریاست جمهوری عزیز دیالوگ‌هایی را در مستند تبلیغاتی برای مردم به کار ببرند که انجام پذیر است و از غلو کردن در ارتباط با مردم پرهیز کنند. مردم اعتماد می‌کنند و به پای صندوق‌های رای می‌آیند و براساس مستندات کاندیداها شخصی را انتخاب کرده و رای می‌دهند، وقتی آن شخص انتخاب شده رای بیاورد فردای انتخابات آن رای دهنده مطالبات خود را درخواست می‌کند و باید به وی جواب داده شود. کاندیدهای انتخاباتی از شعارهایی استفاده کنند که انجام شدنی باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ