شیردل در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

مهارت‌آموزی به کودکان کار در اولویت قرار دارد/ شهروندان به کودکان کار کمک مالی نکنند!

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

69413
مهارت‌آموزی به کودکان کار در اولویت قرار دارد/ شهروندان به کودکان کار کمک مالی نکنند!

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی گفت: وقتی شهروندان به کودکان کار کمک مالی می‌کنند بستر مناسبی برای درآمدزایی فراهم می‌شود که منجر به افزایش تعداد کودکان کار در خیابان و چهارراه‌ها می‌شود.

مریم شیردل مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان درباره آمار این کودکان در حال حاضر گفت: آمار کل کشور را در دست نداریم اما با توجه به آمار کودکان تحت پوشش مراکز شهرداری، حدود ۸۰ در صد آن‌ها اتباع هستند. اکثر آن‌ها غیر مجاز هستند و اصلا احراز هویتی ندارند. شناسایی آن‌ها بر اساس ظاهر و کد انجام می‌شود و یا اگر خانواده دارند با اسم و رسم خانواده قابل شناسایی هستند. از این آمار ۸۰ درصد اتباع، ۹۰ درصدشان افغان هستند.

وی درباره درآمد کودکان کار در خیابان و بر سر چهارراه‌ها اظهار کرد: آمار دقیقی از این موضوع در دست نیست. درآمدزایی آن‌ها متفاوت است و درآمد کودکی که در منطقه ۱۲ کار می‌کند با کودکی که در منطقه یک کار می‌کند، قاعدتا متفاوت است‌. البته کودک کار صرفا کودک کار در خیابان نیست. بسیاری از این کودکان در حاشیه شهر تهران در مزارع، کارگاه‌های خیاطی، مکانیکی، سبزی پاک کنی، کارگری منازل، باغچه‌های اطراف تهران و ... مشغول به کار هستند و با وجود کارهای مختلف درآمدهای متفاوتی هم دارند.

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی بیان کرد: این کودکان به این علت که نان آوران کوچک خانواده هستند در هر صورت به کار نیاز دارند. اگر در خیابان درآمد بیشتری به نسبت کارگاه‌ها یا مزارع دارند به این خاطر هست که فرهنگ سازی مناسبی برای شهروندان انجام نشده است که بدانند درآمدزایی در بستر خیایان باید از بین برود و به کودک کار نباید کمک مالی شود.

شیردل در ادامه افزود: وقتی از طرف شهروندان به آن‌ها کمک مالی می‌شود بستر مناسبی برای درآمدزایی فراهم می‌شود که منجر به افزایش تعداد کودکان کار در خیابان و چهارراه‌ها می‌شود. اگر فرهنگ سازی درستی صورت بگیرد شهروندان آگاه می‌شوند که اصلا نباید به کودکان کار کمک مالی کنند. با این فرهنگ سازی به تدریج این‌کار از بین می‌رود و شاهد حضور کمتری از این کودکان در خیابان‌ها خواهیم بود. 

وی درباره اینکه تاکنون چه اقداماتی برای مقابله با کار کودکان صورت گرفته، عنوان کرد: ما متاسفانه به دلیل وضعیت اقتصادی و امنیتی که در کشورهای همسایه به خصوص افعانستان وجود دارد با تعداد زیادی مهاجر مواجه هستیم. وضعیت اقتصادی هم به گونه‌ای نیست که همه این افراد را حمایت کنیم و بگوییم می‌توانیم برای آن‌ها درآمدزایی کنیم و از چرخه کار خارج شوند.

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی افزود: ولی اتفاقی که افتاده این است که سازمان‌های مردم نهاد که با همکاری نهادهای مدنی، دولتی و شهرداری در این حوزه فعال هستند در تلاش هستند که این کودکان از چرخه آسیب خارج شوند. این کودکان از چرخه آسیب خارج شوند و دنبال کارهایی بروند که مهارت‌آفرین است. کودک اگر در خیابان کار کند مهارت و حرفه‌ای را یاد نمی‌گیرد. ما داریم به این سمت می‌رویم که این کودکان کار حرفه‌ای را  یاد بگیرند که حداقل براساس مهارت‌های کسب شده به سرکلار بروند و از کارهای آسیب زا و مشاغل سخت به دور باشند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه