هرمزگان از تجربیات ژاپن در اقتصاد دریایی بهره می‌برد

استان‌ها

69573
هرمزگان از تجربیات ژاپن در اقتصاد دریایی بهره می‌برد

استاندار هرمزگان با اشاره به استفاده از تجربیات فرانسه و ژاپن در مدل توسعه اقتصاد دریایی گفت: باید برای فعال کردن اقتصاد دریامحور از تجربه‌های موفق کشورهای مختلف جهان بهره ببریم و مدل‌های آنها را در توسعه اقتصادی تحلیل کنیم.

به گزارش گروه استان‌های ایران آنلاین، دومین جلسه بین المللی کارگروه اقتصاد دریامحور ظهر امروز، به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان و با حضور وبیناری دکتر ماتسودا استاد دانشگاه ملی یوکوهامای ژاپن و مدیران دستگاه‌های اجرایی ذیربط با محوریت بررسی حکمرانی دریایی با تاکید بر جوامع محلی و ساختار سازی در ژاپن برگزار شد. 

استاندار هرمزگان در این جلسه توجه به تجربیات موفق کشورهای صاحب سبک در حوزه اقتصاد دریا را یکی از مهم ترین برنامه‌های کارگروه اقتصاد دریامحور برشمرد و گفت: ما باید بتوانیم برای فعال کردن اقتصاد دریامحور از تجربه کشورهای مختلف جهان بهره ببریم و مدل های آنها را در توسعه اقتصادی تحلیل کنیم. 

مهدی دوستی با اشاره به شرایط جغرافیایی خاص ژاپن و نحوه مدیریت بر حوزه دریا و حکمرانی این کشور در حوزه کلان اقتصاد دریا افزود: کلان مدل توسعه در ژاپن، سیستمی دیده شده یعنی توسعه را محیط زیستی ندیده بلکه مسئله اصلی را اقتصاد قرار داده و در زیر شاخه اقتصاد سایر مباحث را تعریف کرده است.

وی با اشاره به هماهنگی ویژه در حوزه اقتصادی ژاپن گفت: در مدل توسعه اقتصاد ژاپن، اولین کار گفت‌وگو با مردم و جوامع محلی است و به‌طور همزمان به مسئله اقتدار حکمرانی نیز توجه دارند. در این مدل مشارکت مردم در تصمیم سازی‌های توسعه اقتصاد دریا کشور ژاپن دیده می‌شود و صرفا دولت تصمیم گیرنده نیست که این مدل می‌تواند برای ما نیز الگو شود و از نظرات بخش خصوصی و جوامع محلی نیز در توسعه مسائل مرتبط با آن جوامع استفاده کنیم. 

جلسه قبل کارگروه توسعه دریامحور هرمزگان چهارشنبه ۲۳ خرداد با حضور وبیناری اساتید دانشگاه سوربن فرانسه برگزار شد و در این جلسه نیز دکتر ماتسودا استاد دانشگاه ملی یوکوهامای ژاپن به صورت تفصیلی به بیان مدل توسعه اقتصاد ژاپن در حوزه دریا و حکمرانی دریایی با تاکید بر جوامع محلی و ساختار سازی در ژاپن پرداخت. 


انتهای پیام/
منبع: تسنیم
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها