غیبی‌پور در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

رشد ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم / وابستگی به نفت کاهش یافت

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

اقتصاد

69631
رشد 50 درصدی درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم / وابستگی به نفت کاهش یافت

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: درآمدهای مالیاتی در دولت شهید رئیسی چیزی حدود ۵۰ درصد رشد داشت که این به معنای کاهش میزان وابستگی اقتصاد کشور به نفت و فروش اموال دولتی است چرا که وقتی مالیات دریافت می‌شود درآمد کشور نیز پایدار خواهد شد.

سیاوش غیبی‌پور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین اظهار کرد: دولت سیزدهم کمتر از عمر قانونی خود خدمت کرد اما در همین مدت نیز توانست کارهای بسیار موثری انجام دهد.

غیبی‌پور در ادامه عنوان کرد: مشکلاتی که در کشور ما به ویژه در زمینه تورم وجود دارد بیشتر به ساختار اقتصادی موجود در کشور باز می‌گردد.

وی افزود: در طول سی سال اخیر همه دولت‌ها از هر جناحی یا با اراده خود یا فشار نمایندگان مجلس و یا قوانین موجود همواره اشتیاق و تمایل به خرج کردن داشته‌اند یعنی خرج کشور بیشتر از دخل آن بوده است و این موضوع یک وابستگی به نظام بانکی و یک فاصله درآمدی ایجاد کرده که هر ساله تورمی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده که در برخی سال‌ها این تورم کمتر و در برخی سال‌ها بیشتر بوده است؛ پس به نوعی می‌توان گفت که مشکل تورم از گذشته وجود داشته است.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: یک دوره‌هایی که فروش نفت از شرایط مناسبی برخوردار و قیمت آن بالا بود بخشی از این کسری‌ها و تورم ها به طور موقت برطرف می‌شد اما در دوره‌های بعد که تحریم صورت می‌گرفت و فشار خارجی وجود داشت یا تقاضای نفت در نوسان بود این اثر تورمی به بدنه اقتصاد بازمی‌گشت و عوامل اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌داد.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت شهید رئیسی

وی با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد عنوان کرد: دولت شهید رئیسی در زمینه اقتصاد موفقیت‌های زیادی کسب کرد که یکی از آن‌ها این بود که بسیاری از هزینه‌ها و بودجه‌هایی که در دولت‌های قبل برای ساخت صنایع مورد استفاده قرار می‌گرفت و پروژه‌ها نیمه‌کاره رها می‌شدند، در دولت سیردهم به بهره‌برداری رسیدند و به عبارتی، همت دولت سیزدهم در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از موفقیت‌های مهمی بود که نباید از یاد برد.

غیبی‌پور با بیان اینکه وجود پروژه‌های نیمه‌تمام به طور مستقیم در ایجاد تورم تاثیر می‌گذارد، گفت: در مدت زمانی که از عمر دولت سیزدهم گذشت، پروژه‌هایی ایجاد شده‌اند هر کدام تاثیرات مستقیم بر روی بدنه اقتصاد کشور داشته‌اند که از جمله آنها می توان به احیای منابع هدر رفته و بسیاری از واحدهای تولیدی دوباره به فعالیت خود بازگشتند اشاره کرد که بخش اعظم آن به اراده و تصمیم رئیس جمهور باز می‌گردد، چرا که در دولت‌های قبل نیز تمایل به انجام این کار وجود داشت اما در عمل چیزی مشاهده نمی‌کردیم.

وی با اشاره به ارتقاء درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم عنوان کرد: درآمدهای مالیاتی در دولت شهید رئیسی چیزی حدود ۵۰ درصد رشد داشت که این به معنای کاهش میزان وابستگی اقتصاد کشور به نفت و فروش اموال دولتی است چرا که وقتی مالیات دریافت می‌شود درآمد کشور نیز پایدار خواهد شد.

گام‌های وسیع دولت در زمینه مالیات‌ستانی

غیبی‌پور عنوان کرد: دولت در زمینه مالیات‌ستانی، قرارگیری کسانی که اظهارنامه مالیاتی پر می‌کنند، گام‌های خوبی برداشت و یک جامعه وسیع از کسانی که باید مالیات پرداخت کنند، شناسایی شدند؛ همچنین مسیر هوشمندسازی نظام مالیاتی بسیار خوب پیش رفت و بیشتر فرآیندها الکترونیکی شدند.

وی افزود: اینکه بودجه از سمت درآمدهای نفتی به سوی درآمدهای پایدار مالیاتی پیش رفته یک موفقیت بزرگ برای دولت سیزدهم محسوب می‌شود، البته هنوز نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی چیزی هفت درصد است که استاندارد آن دو برابر است اما بازهم این موفقیتی است که آثار آن در آینده بیشتر ظاهر خواهد شد.

غیبی‌پور به سامان دادن به مدیریت روستا به عنوان یک موفقیت بزرگ در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: تمرکز مدیریت طرح‎‌ها و پروژه‌های روستایی از برنامه‌های خوبی است که در دولت سیزدهم انجام شد.

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان تاکید کرد: تمام پروژه‌هایی که در دولت سیزدهم فعال شد اعم از خصوصی تا عمومی؛ عوایدش به سفره اقتصاد ملی بازمی‌گردد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد