نتانیاهو به طور رسمی، انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی را اعلام کرد

انهدام اتاق جنگ اسرائیل

بین‌الملل

69787
انهدام اتاق جنگ اسرائیل

همان طور که قابل پیش بینی بود، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به دستور نتانیاهو منحل شد و تصویر جدیدی از شکست اشغالگران به نمایش درآمد.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، روز گذشته پس از اوج‌گیری اختلافات و درگیری‌ها بین مقامات تل‌آویو، منابع عبری گزارش دادند که نتانیاهو در جلسه روز گذشته با کابینه سیاسی و امنیتی و درپی درخواست ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی برای پیوستن به شورای جنگی،  خبر انحلال کابینه جنگ را اعلام و گفته که پس از خروج بنی گانتز دیگر کابینه جنگ جدیدی تشکیل نخواهد شد. در عین حال، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو به جای کابینه جنگ منحل شده، شورایی محدود برای رایزنی‌های حساس برگزار می‌کند.  به گفته وای نت، بن گویر نیز از این مشورت‌ها دور نگه داشته می‌شود. یک منبع سیاسی به‌ هاآرتص گفته که این اقدام به منظور جلوگیری از دخالت وزرای راست افراطی در تصمیم‌گیری‌های حساس بوده است.
این انحلال واکنش‌های متعددی را در پی داشته است. در این رابطه یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل گفت: «نتانیاهو به جای کابینه جنگ، دولت را منحل کند.» جنبش مجاهدین فلسطین نیز با انتشار بیانیه کوتاهی در این باره، انحلال کابینه جنگ را بیانگر میزان سردرگمی، ناکامی و بحران عمیقی دانست که نهادهای رژیم صهیونیستی در سایه ضربات پیاپی مقاومت با وجود حمایت‌های بین‌المللی بی پایان و کشتار مداوم ملت فلسطین از آن رنج می‌برند.
 
تعمیق شکاف‌ها
فضای متشتت سرزمین‌های اشغالی در پی طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو، اکنون نیز پس از وقوع طوفان الاقصی و گسترش اختلافات و اعتراضات در میان شخصیت‌های سیاسی بر سر مدیریت جنگ، وارد دور جدیدی از التهابات شده است. آن طور که مشهود است، پیامدهای این اختلافات فراتر از انحلال کابینه خواهد بود و با وجود اعتراضات داخلی و بحران‌های متعدد ناشی از نبود تصمیمات در عرصه‌های مختلف جامعه چون بحران اقتصادی و امنیتی، نه تنها به کل جامعه تسری خواهد یافت بلکه تهدیدی برای بقای آن خواهد بود؛ همان طور که بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به آن هشدار داده و تداوم مسیر کنونی را موجب نابودی قریب‌الوقوع رژیم می‌دانستند. بنابراین انحلال کابینه به انضمام تمام وقایع موجود پیرامون رژیم و انزوای آن در عرصه منطقه‌ای و جهانی را می‌توان نقطه شروع و بی‌بازگشت اشغالگران به سمت فروپاشی سیاسی دانست که نمودهای آن در آینده نزدیک نمود پیدا خواهد کرد.
 
ناکارآمدی کابینه و تشدید اعتراضات
آنچه مشخص است، یکی از دلایلی که بر تصمیم نتانیاهو به انحلال کابینه سایه انداخته، ناکارآمدی و عدم دستیابی به اهداف اعلامی در جنگ 8 ماهه چون حذف و یا حداقل مهار حماس و آزادسازی اسرا در ازای تشدید حملات در نوار غزه بوده است. در این بین، این تصمیم در حالی صورت گرفته که نارضایتی از روند جنگ در غزه و فراخوان گروه‌های ضد دولتی برای تظاهرات روزانه وجود دارد. در مجموع، در میانه رشد فضای ضد دولتی، این تصمیم نتانیاهو می‌تواند سبب فرار او از انتقادات فزاینده‌ای باشد که امروزه در جامعه متوجه شخص وی و تصمیماتش در جنگ غزه و مسائل پیرامون آن در جریان است.
 
محلی برای بروز اختلافات
به جای وحدت

از انگیزه‌های مهم شکل‌گیری کابینه جنگ پس از طوفان الاقصی، نمایش وحدت بین تمام احزاب و گروه‌های اسرائیلی در تصمیم‌گیری برای جنگ در غزه و ارائه یک چهره متحد و یکدست در عرصه جهانی از شاکله صهیونیست‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی بود.
اما پس از چندی، بروز اختلافات و حتی درگیری‌ها بین مقامات کابینه نشان داد که نه تنها اسرائیل فاقد استراتژی یکدست برای جنگ در غزه است، بلکه حتی نمی‌تواند بر سر چگونگی یا توقف جنگ به تفاهم برسد. این تصویر شکست خورده که می‌رفت با حضور افراطیونی چون بن گویر عمیق‌تر گردد، سبب سوق دادن نتانیاهو به سمت انحلال کابینه شد تا لااقل نابسامانی‌های موجود در عرصه تصمیم‌گیری کمتر در جامعه صهیونیست‌ها و جهان مخابره شود. براساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو در طول 9 ماه گذشته نبرد در غزه، چندین تلاش اعضای افراطی ائتلاف خود از جمله ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، برای پیوستن به این گفت‌وگوها را رد کرده است. از سوی دیگر استعفای بنی گانتز در کابینه در اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو و به دنبال آن، شکل‌گیری جریان سیاسی در اپوزیسیون در مقابله با سیاست‌هایش در جنگ نشان داد که کابینه می‌تواند ابزار فشاری بر تصمیمات نتانیاهو باشد. بنابراین بیش از اینکه کابینه محلی برای اتخاذ تصمیمات مهم در جنگ باشد، به کانون اختلافات و التهابات سیاسی و در گام دوم به ابزاری برای اپوزیسیون برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو و حزبش در کالبد سیاسی رژیم صهیونیستی مبدل شد. لذا نتانیاهو کوشید که با انحلال هم نمود اختلافات را کاهش دهد و هم ابزار فشار علیه خود را از میان بردارد.
 
قدرت‌نمایی نتانیاهو
اما به طور عمیق‌تر، نتانیاهو دیگر نمی‌توانست کابینه را اداره کند و این بی‌کفایتی نزد مردم و دیگر مقامات در اداره جنگ غزه، سمت و سوی تازه به حیات سیاسی او داده بود. در برهه کنونی، ‌سیر مطالبه کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت نزد مقامات و مردم روند صعودی  به خود گرفته که با هر گام وی در مسیر جنایت و نسل‌کشی علیه مردم غزه و به دنبال آن عدم دستاورد از آن شدت می‌گیرد. به همین لحاظ نتانیاهو تلاش کرد با این عمل قدرت تصمیم‌گیری خود در عرصه جنگ را بالا برده و آن را تنها به خود وابسته کند.
بلافاصله پس از انحلال کابینه جنگ، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت گمانه‌زنی کرد که برخی از تصمیمات کلیدی اکنون به کابینه گسترده‌ای می‌رسد که گاه تعداد شرکت کنندگان آن به 50 نفر می‌رسد، جایی که صداهای جنگ‌طلب بیشتر در آن غالب است و به نتانیاهو پوشش سیاسی بیشتری برای ادامه درگیری می‌دهد.

منبع: روزنامه ایران

فائزه السادات یوسفی
خبرنگار


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل