میدیا هاشمی در گفت‌و‌گو با «ایران» از چگونگی شکل‌گیری موسیقی نمایش موزیکال «شازده کوچولو» می‌گوید

نت‌هایی که به شازده جان دادند

فرهنگ

69797
نت‌هایی که به شازده جان دادند

نمایش موزیکال «شازده کوچولو» به کارگردانی و طراحی صحنه ماهان ‌حیدری نخستین اجرای خود را در خردادماه امسال و در تالار وحدت به روی صحنه برد. این نمایش به تهیه‌کنندگی النا خلیلی و الی حیدری برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، «شازده کوچولو» روایت داستانی زیبایی است که هم طیف کودکان را دربرمی گیرد و هم برای بزرگسالان جذاب است. «ستاره‌زاده ای» که از اخترک‌های کهکشان جدا شده و به زمین آمده تا آنچه را در ذهنش می‌گذرد دراین سیاره جست‌و‌جو کند. اخترکی با اسم «ب 612». اعداد و ارقامی که به گفته شازده کوچولو زمینی‌ها بسیار با آن سرو کار دارند.

پرفروش‌ترین کتابی که در قالب‌های مختلف هنری بیان شد
شازده کوچولو یا شاهزاده کوچولو، اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است که نخستین بار در سپتامبر سال ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد و به بیش از ۲۸۰ زبان و گویش ترجمه شده است و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود. داستان خلق این اثر خود شنیدنی است. «سال ۱۹۳۵، هواپیمای سنت اگزوپری، که برای شکستن رکورد پرواز بین پاریس و سایگون تلاش می‌کرد، در صحرای بزرگ آفریقا دچار نقص فنی شد و به ناچار در همان‌جا فرود آمد و این سانحه دستمایه نگارش شازده کوچولو شد.» پادشاه، مغرور، مست، تاجر، روشنایی‌بان و جغرافیدان و... شخصیت‌های عجیب و غریبی هستند که شازده کوچولو در طول داستان با آنها روبه‌رو می‌شود. شخصیت‌هایی که هر یک نمادی از جنبه‌های مختلف دنیای بزرگسالانند . اما جنبه دیگر این نمایش، بخش موزیکال است که لحظه به لحظه داستان را همراهی می‌کند و فضای دلنشینی به متن بخشیده است. بی‌تردید یکی از نکات مهم این نمایش موزیکال که مورد توجه نسل جوان قرار گرفته، همین بخش موزیکال آن است که آهنگسازی آن را بانو میدیا ‌هاشمی انجام داده با اشعاری از ماهان ‌حیدری. البته این اثر ماندگاربه غیر از موسیقی در دیگر قالب‌های هنری هم روایت شده است.

تجربه یک اثر موسیقایی برای تئاتر
 میدیا هاشمی، متولد ۱۳۷۸ است و از ۳ سالگی موسیقی را با کمک پدرش که خود نوازنده ویولن کلاسیک است، آغاز کرد. او در ابتدا نواختن ویولن را آموخت و از ۶ سالگی، پیانو را به عنوان ساز تخصصی‌اش انتخاب کرد و وارد هنرستان موسیقی شد و بعد از هنرستان در دانشگاه هنر، نوازندگی پیانو را آموخت. میدیا هاشمی بعد از مهاجرت و ساکن شدن در وین، رشته آهنگسازی را ادامه داد.البته به گفته خودش: «آهنگسازی را از دوران هنرستان آغاز کردم و به واسطه بعضی از اساتیدم یکی دو قطعه را در اسپاتیفای قرار دادم و چندین فیلم کوتاه و یک فیلم بلند که در جشنواره هم حضور داشت به اسم «خانه دیگری» به کارگردانی خانم بهنوش صادقی که مادرم هستند را تجربه کردم و همچنین «دیو و دلبر» و دوتا از ساند ترک‌های آقای حمید حامی را ساختم به اسم «من عاشقت میشم» و «با آمدنت در باد» و اجرای تازه‌ام «شازده کوچولو» است.»
میدیا هاشمی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره تجربه حضورش به عنوان یک آهنگساز در تئائر که کمتر چنین اتفاقی را شاهد هستیم، پاسخ داد: «به نظر من خیلی چیز عجیبی نیست. آهنگسازی نیازمند تلاش است و بخش دیگر آن استعدادی است که در ملودی‌سازی باید باشد. من نوازنده پیانو هستم که کار بسیار دشواری است و نیازمند تمرین سخت. براین اساس باید بسازی و بنویسی و گوش شنونده را بشناسی. این بخش آهنگسازی، سخت‌ترین نکته آن است که شاید باعث شده خیلی‌ها به سمت آن نروند و دنبال نکنند.
 او در ادامه افزود: من آهنگساز خانم بسیار دیده‌ام که درزمینه موسیقی فعالیت می‌کنند و در سبک‌های دیگری مانند آهنگسازی جز کلاسیک موسیقی محض می‌سازند. ولی خب در تئاتر آهنگساز خانم ندیده‌ام. شاید یک دلیل آن تصویرسازی باشد که کار را سخت می‌کند.»
 این آهنگساز درباره محتوای کاری که آهنگسازی کرده اما آن را ندیده است، گفت: «بخشی از آن به کارگردان مربوط می‌شود. زمانی که با آقای حیدری نمایشنامه را خواندیم کاراکترها را برایم توضیح دادند و یک تصویر موسیقایی در ذهنم شکل گرفت و بر همین اساس قطعات را ساختم. به طور مثال کاراکتر خلبان چه شکلی است و موارد دیگر که در این بخش تصویر ذهنی آن کاراکتر را تبدیل به موسیقی ‌کردم و انتخاب بازیگران بر اساس موسیقی آن کاراکتر بود.»
 او درباره کارگردان این اثر نمایشی و تبادل همکاری که شکل گرفت بیان کرد: «آشنایی من با آقای حیدری از «دیو و دلبر» شروع شد و من چون بسیار شوق آهنگسازی داشتم و متوجه شده بودم آقای حیدری در کنار کارگردانی شاعر هم هستند، روی تعدادی از شعرهای ایشان ملودی ساختم. البته آن شعرها متفاوت بودند و سبک پاپ داشتند و متوجه شدیم سلایق یکسانی داریم.
و در نهایت دو تا از ترک‌ها را انتخاب کردیم که در دیو و دلبر اجرا شد و در ادامه این همکاری، بعد از مدت زمانی، آقای حیدری نمایش موزیکال «شازده کوچولو» را پیشنها کردند و خیلی برایم اتفاق بزرگی بود و به من خیلی انرژی داد. حدود یک سال و نیم در این طرح بودیم و یک ماه پایانی قبل از اجرا خیلی همه چیز سخت‌تر شد چون من ایران نبودم و سخت می‌توانستیم در ارتباط باشیم ولی موفق شدیم. درواقع باید بگویم اعتماد آقای حیدری به من به عنوان آهنگساز این اثر باعث شد که به خوبی این تئاتر ساخته بشود.»
 میدیا هاشمی درباره دو وجه نمایشی و بصری و وجوه موسیقایی «شازده کوچولو» اظهار کرد: «به عنوان آهنگساز دوست دارم موسیقی به تنهایی هم شنیده بشود. از نگاه من شازده کوچولو می‌تواند تنها یک موزیک باشد. یعنی این قابلیت را دارد که خارج از متن هم شنیده شود. به اعتقاد من موزیک باید با خودِ تئاتر همسو باشد. موزیک بخش مهمی از تئاتر موزیکال است.

منبع: روزنامه ایران

ندا سیجانی
خبرنگار


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ