کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

چرا غذاهای پرچرب بر روی سیستم اعصاب و روان تاثیر می‌گذارد؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

69928
چرا غذاهای پرچرب بر روی سیستم اعصاب و روان تاثیر می‌گذارد؟

محمدعلی باقری درباره چرایی تاثیر غذاهای پرچرب و ناسالم بر روی سیستم اعصاب و روان توضیحاتی را ارائه کرده است.

محمدعلی باقری کارشناس تغذیه و مسمومیت‌های غذایی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره تاثیر غذاهای چرب و ناسالم بر روی مغز و افزایش استرس گفت: جذب غذاهای ناسالم و چربی‌ در فیزیولوژی بدن به راحتی انجام نمی‌شود و به درستی هم مصرف نمی‌شوند. البته چربی برای بدن نیاز هست، چون چربی‌ها یک نوع حلال هستند که در متابولیسم مواد مورد نیاز بدن موثر هستند ولی در کل غذاهایی که فرآیند درستی در تهیه آن‌ها به کار گرفته نمی‌شود و برای خوش طعم شدنشان سرخ می‌شوند و به صورت سرخ کرده مصرف دارند در متابولیسم بدن دخالتی درستی ندارند و خوب مصرف نمی‌شوند و در رگ‌ها رسوب کرده و مشکل ایجاد می‌کنند.

باقری ادامه داد: این رسوب در رگ‌های سیستم عصبی که خون رسان هستند از جمله مغز اتفاق می‌افتد. سلول‌های مغز جزو سلول‌هایی هستند که فعالیت بالایی دارند و آستانه تحمل‌شان نیز پایین است. اگر اکسیژن یا عوامل موردنیاز برای رشد به درستی به مغز نرسد حتی در لحظات بسیار پایین، می‌تواند مرگ سلولی را به همراه داشته باشد. پس رسوب چربی در رگ‌های خون رسان و سیستم عصبی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، میزان آسیب هم به عوامل مختلفی همچون سن و سال، فعالیت بدنی، عوامل روحی و روانی فرد و ... بستگی دارد. نشست مواد غذایی ناسالم و چرب در بدن کاهش فعالیت‌های سلولی مغزی را به دنبال دارد. 

کارشناس تغذیه و مسمومیت‌های غذایی اظهار کرد: ما در بدن سیستمی به نام اعصاب و روان داریم. سیستم اعصاب و روان دو جزئی است که تعادل پویا دارند، یعنی سیستم عصبی و سیستم روان می‌توانند تاثیر متقابل روی هم داشته باشند، وقتی رسوب چربی در رگ‌های خون رسان رخ بدهد و بافت مغزی دچار مشکل شود مسلما می‌تواند عوامل روانی ناهنجاری هم در پی داشته باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه