در گفت‌وگوی اختصاصی رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور با «ایران آنلاین» تایید شد:

هزینه آموزشگاه‌های رانندگی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

69936
هزینه آموزشگاه‌های رانندگی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد

هزینه آموزشگاه‌های رانندگی برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه ۳، ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایران‌آنلاین، روز گذشته در حالی خبر افزایش 50 درصدی نرخ آموزشگاه‌های رانندگی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی «ایران آنلاین» ضمن تایید این خبر خاطرنشان کرد: افزایش نرخ آموزشگاه‌های رانندگی بر اساس شرایط اقتصادی هر شهرستان متغیر است.

سرهنگ احمد کرمی اسد رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور با اعلام اینکه هزینه‌های آموزش رانندگی بر اساس مصوبه هیئت محترم وزیران تعیین و بر اساس یک آیین‌نامه اجرایی اعمال می‌شود تصریح کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در این تعیین نرخ هیچ دخل و تصرفی ندارد.

بر اساس ماده 15 این آیین‌نامه، در هر شهرستان نرخ آموزشگاه‌های رانندگی از ابتدای ثبت‌نام تا انتهای این فرآیند که منجر به صدور گواهینامه می‌شود به فراخور شرایط اقتصادی همان شهرستان تعیین می‌شود از این رو نه تنها پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در این تعیین نرخ تصمیم‌گیرنده نیست بلکه به نوعی با این افزایش هزینه مخالف است چراکه به ازای هر میزان افزایش نرخ، فقر آموزش در مرحله آزمون عملی تلمبار شده و زحمت و مسئولیت افسر و در ادامه پلیس‌های راهنمایی و رانندگی در جریان تصادفات بیشتر خواهد شد.

سرهنگ کرمی در پاسخ به این سوال که نوسان افزایش نرخ آموزش رانندگی در شهرهای مختلف چه بازتابی در میزان تخلفات و تصادفات خواهد داشت گفت: واقعیت این است که اگر بنده مسئولیتی داشتم به طور حتم برای این افزایش نرخ، یک بازه حداقل و حداکثری تعیین می‌کردم تا این تلورانس موجود به حداقل برسد و به همان نسبت زمینه‌ بروز تخلفات محدودتر شود.

وی با اشاره به شماری از این تخلفات افزود: بارها اتفاق افتاده که در بازدید از صحنه جرم و یا تصادف متوجه شدیم راننده خاطی، از آموزشگاه رانندگی تخفیف گرفته و در ازای پرداخت مبلغ کمتر، گواهینامه صوری دریافت کرده است. از این رو بدیهی است که با افزایش نرخ فاحش این موضوع پررنگ‌تر خواهد شد.


آموزش رانندگی چند؟

گزارش میدانی خبرنگار اجتماعی از آموزشگاه‌های رانندگی در مناطق شمال (اوین- درکه)، مرکز (محدوده میدان انقلاب) و جنوب (نازی‌آباد) پایتخت نشان ‌می‌دهد در حال حاضر هزینه آموزش رانندگی در ازای 8 جلسه تئوری آیین‌نامه ( اغلب به صورت آنلاین برگزار می‌شود)  و 12 جلسه آموزش عملی شهر، 6 میلیون و 25 هزار تومان است که این رقم درآموزشگا‌ه‌های مختلف سطح شهر با نهایت 300 هزار تومان اختلاف از هنرجویان دریافت می‌شود.

بنا بر این بررسی هزینه ثبت‌نام اولیه آموزش رانندگی در یکی از آموزشگا‌های رانندگی جنوب پایتخت 6 میلیون و 26 هزار تومان تعیین شده این در حالی است که به گفته متصدی این آموزشگاه، با ارائه پک آموزشی و با اضافه شدن هزینه‌های مربوط به دریافت کاردکس گواهینامه رانندگی (305 هزار تومان)، آزمون آیین‌نامه (25 هزار تومان) و آزمون عملی ( 60 هزار تومان)، هرکدام از هنرجویان در ازای یک مرتبه آزمون تئوری و عملی رانندگی، 6 میلیون و 470 هزار تومان به این آموزشگاه رانندگی پرداخت می‌کنند.


وزارت صمت تعیین می‌کند

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا (پلیس راهور) هم در گفت‌گو با ایران‌آنلاین، افزایش 50 درصدی تعرفه آموزشگاه‌های رانندگی را تایید کرد.

به گفته سردار تیمور حسینی سالانه همه خدمات دولتی مشمول افزایش تعرفه می‌شوند و همانطور که هر ساله هزینه استفاده از مترو، اتوبوس، قطارهای بین شهری و حتی مراکز ثبت اسناد و ثبت احوال افزایش پیدا می‌کند، هزینه آموزش رانندگی هم از این قاعده مستثنی نیست و نباید چندان موضوعیت پیدا کند که پای نگاه آسیب‌شناسی را به این موضوع باز کند با این حال پلیس راهور در این افزایش نرخ تعیین کننده نیست و سازمان حمایت زیر نظر وزارت صمت مسئولیت افزایش نرخ آموزشگاه‌های رانندگی را عهده دار است.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه