کارشناس مذهبی در گفت‌وگوی مشروح با «ایران آنلاین»:

تاثیرات مثبت جشن‌های غدیر بر نسل جوان جامعه/ اعمال سفارش شده عید غدیر چیست؟

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

69957
تاثیرات مثبت جشن‌های غدیر بر نسل جوان جامعه/ اعمال سفارش شده عید غدیر چیست؟

حجت الاسلام محمدباقر مشکاتی درباره تاثیرات مثبت جشن‌های عید غدیر بر نسل جوان جامعه و اعمال سفارش شده برای این روز خجسته توضیحاتی را ارائه کردند.

حجت الاسلام محمدباقر مشکاتی مشاور علمی معاونت فرهنگی آستان مقدس فاطمی و کارشناس مذهبی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین درباره فضیلت عید غدیر خم گفت: روز غدیر خم، یکی از مهم‌ترین اعیاد شیعیان است که در آن، پیامبر اکرم (ص) در بازگشت از آخرین حج خود، حضرت علی (ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی کردند. این واقعه در هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری قمری در محلی به نام غدیر خم رخ داد. در روایات و احادیث بسیاری، فضیلت و اهمیت فوق العاده این روز بیان شده است. به طوری که برخی از معصومین (ع) آن را «برترین عیدها» دانسته‌اند. امام صادق (ع) فرمودند: روز غدیر عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان روز عهد و پیمان و در زمین روز پیمان محکم و حضور همگانی است.

فضیلت عید غدیر خم

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) در خطبه غدیر فرمودند: «خداوند در این روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید». همچنین امام باقر (ع) فرمودند: «غدیر خم، عید اول ما اهل بیت (ع) است.» بررسی احادیث فضایل و برکات بی‌شمار روز غدیر خم حاکی از با تعابیر بلندی برای این روز بی نظیر در تاریخ بشر و تاریخ اسلام است؛ مشهورتر در آسمان، روز مغفرت گناهان، روز آغاز امامت حضرت علی (ع)، روز تثبیت اسلام، راه نجات از آتش جهنم، روز شادمانی ملائکه، هدیه الهی به امت، روز اکمال دین، روز اعلان رسال،  روز اتمام حجت ، روز شفاعت، روز عید اول ، روز وجوب بهشت بر ولایت مداران، روز نزول فرشتگان و...

اعمال سفارش شده برای مسلمانان 

مشکاتی در پاسخ به این پرسش که چه اعمال و آدابی برای روز غدیر سفارش شده است، اظهار کرد: باتوجه به منزلت و برکاتی که عید سعید غدیرخم دارد، در منابع دینی اعمال فردی و عبادی و آداب و رفتارهای اجتماعی زیادی در راستای بهرمندی هرچه بیشتر از فیوضات، معنویت و نورانیت این روز مبارک سفارش شده است. از این موارد می‌توان به غسل کردن، پوشیدن لباس نو، هدیه دادن و شادمانی کردن، زینت کردن، اطعام مومنین،  پذیرایی از دیگران، صله رحم و دید و بازدید بستگان، عقد ازدواج روز غدیر، زیاد صلوات فرستادن، دعا و نیایش، زیارت امام علی (ع)، قرائت دعای غدیر، خواندن خطبه غدیریه، روز گرفتن و ... اشاره کرد. امام باقر (ع) درباره روزه داری فرمودند: روزه این روز (عیدغدیر) برابر با صد حج و صد عمره مقبول است».

لزوم برگزاری جشن‌های همگانی

مشاور علمی معاونت فرهنگی آستان مقدس فاطمی درباره اهمیت برگزاری جشن‌های عید غدیر خم بیان کرد: شادمانی اجتماعی و برگزاری انواع ویژه برنامه‌های فرهنگی شاد و جشن‌های شادی آفرین در دهه ولایت و امامت و بزرگداشت غدیر خم بسیار حائز اهمیت است؛ این امر ناشی از عظمت و اهمیت بی نظیر و فوق العاده عید غدیر و تاثیرگذاری ویژه آن در تاریخ اسلام و تشیع و نقشی است که در آینده بشریت و مسلمانان ایفاد می‌کند.

وی افزود: در واقع  تداوم رسالت پیامبر (ص) و تعیین امامان معصوم (ع) در بستر غدیر خم رقم خورده است، اصل ولایت و امامت را به عنوان یکی از ارکان اصلی و بنیادین دین اسلام در این روز تثبیت شده است. جشن های غدیر، فرصتی و بستر مناسب برای تقویت ایمان، ارتقای اخلاق و معنویت، و تجربه شور و نشاط و اتحاد در کنار دیگر مسلمانان است. مشارکت در جشن‌های عید غدیر خم، نوعی اظهار مظلومیت و همدردی با امام علی (ع) و ائمه معصوم (ع) نیز محسوب می‌شود، چرا که این امامان معظم (ع) در طول تاریخ همواره مورد ظلم و ستم حکومت‌های جائر قرار گرفته‌اند و حق و منصب ایشان غصب شده است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: البته غدیر خم، تنها یک جشن و مناسبت مذهبی نیست، بلکه یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است که می‌تواند راهنمای مسلمانان در تمام زمینه‌های زندگی باشد. بنابراین بر همه ما واجب است که با گرامیداشت این عید مهم، در ترویج معارف آن و پیاده‌سازی آن در زندگی فردی و اجتماعی خود تلاش کنیم.

تاثیرات مثبت جشن‌های غدیر بر نسل جدید 

حجت‌الاسلام مشکاتی در پاسخ به این پرسش که جشن‌های غدیر چه تاثیرات در بین نسل جوان و جامعه دارد، عنوان کرد: جشن‌های عید غدیر، نقطه‌ای اتصال و پیوند بین نسل‌ها هستند و فرصتی برای آشنایی نسل جوان با تاریخ اسلام، ائمه معصوم (ع) و اهمیت غدیر خم فراهم می‌کنند. شادمانی و نشاط در  غدیر، جنبه‌ شادمانی و سرور مسلمانان را به رخ جهانیان می‌کشد. برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های شاد در این روز، روحیه امید و نشاط را در جامعه تقویت می‌کند. این عید، فرصتی مناسب برای تفکر در اهمیت ولایت و امامت، تجدید عهد با ائمه معصوم (ع) و گام برداشتن در مسیر سعادت و رستگاری است.

ضرورت وحدت اسلامی بر محور غدیر 

وی درباره لزوم وحدت اسلامی بر محور غدیر خم گفت: اصل واقعه بزرگ غدیر خم به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام، پیام‌های عمیقی برای همه مسلمانان ویژه در راستای وحدت و اتحاد آن‌ها دارد. باتوجه به سفارش اکید پیامبر اسلام (ص) به محبت و مودت و ولایت به امام علی (ع) و دیگر امامان معصوم (ع) و اهل بیت (ع) در خطبه روز غدیر، همه مسلمانان از فرقه‌ها و مذاهب مختلف به اهل پیامبر (ص) به ویژه مولا علی (ع) ابراز علاقه و محبت می‌کنند و این مهروزی مایه وحدت اسلامی بر محور غدیر است.

مشاور علمی معاونت فرهنگی آستان مقدس فاطمی ادامه داد: انسجام و همبستگی بین مسلمانان حول محور ولایت، رمز قدرت و عظمت امت اسلامی است. غدیر، مسلمانان را به اتحاد و یکپارچگی در برابر دشمنان مشترک و چالش‌های پیش رو دعوت می‌کند. غدیر، درس عزت و سربلندی به مسلمانان می‌دهد. با تمسک به آموزه‌های غدیر و پیروی از مسیر ولایت، مسلمانان می‌توانند به جایگاهی رفیع در جهان دست یافته و عزت و کرامت خود را حفظ کنند. غدیر، مسلمانان را به تمرکز بر مشترکات مذهبی خود، اعم از اصول دین، آموزه‌های قرآن و سیره پیامبر (ص) دعوت می‌کند و زمینه را برای کنار گذاشتن اختلافات فرقه‌ای فراهم می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: غدیر، با معرفی امامت و ولایت به عنوان محور هدایت و رهبری امت اسلامی، از تفرق و پراکندگی جلوگیری می‌کند و وحدت را حول محور رهبری واحد به ارمغان می‌آورد. بنابراین وحدت بر محور غدیر، ضرورتی انکارناپذیر در دنیای امروز که اسلام با چالش‌های متعددی روبرو است، وحدت و انسجام مسلمانان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. غدیر، به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام، می‌تواند مبنای این وحدت و همبستگی باشد.

وظایف مسلمانان در راستای تحقق وحدت 

این کارشناس مذهبی درباره وظایف ما در راستای تحقق وحدت بر محور غدیر اظهار کرد: ما موظفیم به شناخت و تبیین واقعه غدیر و این امر با مطالعه و بررسی منابع معتبر، معرفی درست و جذاب واقعه غدیر و ابعاد مختلف آن به دیگران حاصل می‌شود. با برگزاری مراسم‌ها، جلسات، و برنامه‌های فرهنگی، می‌توانیم آموزه‌های غدیر را در میان جامعه ترویج داده و زمینه را برای تحقق وحدت بر محور غدیر و ایجاد انسجام و همبستگی بیشتر مسلمانان فراهم کنیم. باید با دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان اسلام که به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان هستند، مقابله کرده و وحدت و انسجام امت اسلامی را حفظ کنیم.

حجت الاسلام مشکاتی در ادامه بیان کرد: تحقق وحدت اسلامی بر محور غدیر، رسالتی همگانی است که نیازمند تلاش و همکاری همه مسلمانان در سراسر جهان است. با تعهد به آموزه‌های غدیر و عمل به وظایف خود، می‌توانیم گامی مهم در جهت ایجاد جامعه‌ای واحد، مقتدر و سعادتمند برداریم. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ