تیغ دو لبه برای نتایناهو

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

یادداشت‌ها

69963
تیغ دو لبه برای نتایناهو

گروه بین‌الملل ایران آنلاین: موج حمایت‌های مردمی از غزه و بالا گرفتن انتقادها از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آنها برای نسل‌کشی فلسطینیان ساکن این منطقه،  تا جایی پیش رفته که حالا به جز مردم عادی در نقاط مختلف جهان، صدای اعتراض قشر فرهیخته بعد از ایالات مختلف در امریکا حالا در بسیاری از کشورهای قاره‌سبز هم بلند شده و بسیاری از جمعیت دانشگاهی به جرم حمایت از مردم غزه یا از تحصیل محروم می‌شوند و یا دیگر اجازه فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و علمی را ندارند.

بنا بر گزارش برخی رسانه‌ها، وزارت آموزش آلمان فاش کرد که بتینا اشتارک-واتسینگر وزیر آموزش قصد دارد یکی از مقامات ارشد وزارتخانه را برکنار کند و از طریق با گروهی از اساتیدی برخورد کند که مخالفت خود را با جمع‌آوری کمپ تظاهرکنندگان حامی فلسطین و مخالفان جنگ غزه در دانشگاه برلین اعلام کرده بودند.

اتفاق‌هایی که نظیرش را دانشگاه‌های امریکا هم در این مدت اخیر تجربه کرده‌اند که یا دانشجویانش اخراج یا راهی بازداشتگاه شده‌اند یا اساتید از ادامه تدیس در کلاس درس محروم شده‌اند، اعتراضی از جنس دانشجویی که هر چند سیاست بی تفاوتی دولت‌ها را به دنبال داشته اما صدای مقامات رژیم صهیونیستی را در واکنش به کشورهای مختلف مبنی بر عدم برخورد آنها با یهودی‌ستزی و برگزاری تحصن‌های مختلف برای اعتراض به اقدامات اسرائیل در آورده است.

جو بایدن شاید به دلیل نزدیکی انتخابات ۲۰۲۴ امریکا و برای داشتن رای و اعتماد جامعه جوان این کشور ترجیح می‌دهد در مقابل اعتراض‌ها و تحصن‌های دانشگاهی واکنش تندی نشان ندهد، اقدامی که برخی کشورهای دیگر هم از آن استقبال کرده‌اند و برخی دیگر هم به برکناری‌های آموزشی بسنده کرده‌اند.

جنس حمایت غربی‌ها از مردم غزه و انتقاد و اعتراض به کشتار اسرائیل در این منطقه، به جز برپایی چادر و بگیر و ببندهای دانشجویی، اما شکل و شمایل دیگری را هم تجربه می‌کند، از دوسیه نوشتن کشورهایی مانند آفریقای جنوبی علیه کابینه اسرائیل گرفته تا نطق سران برخی کشورها برای به رسمیت شناختن کشوری که سال‌هاست برای پس گرفتن موجودیت خودش دست به مبارزه زده است.

ایرلند، نروژ و اسپانیا اعلام کردند که همزمان با ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. در هفته‌های اخیر، ایرلند در دیدار با مقام‌های اسپانیا، اسلوونی، بلژیک، نروژ و مالت درباره پتانسیل به رسمیت شناختن کشور فلسطین صحبت کرده است. این کشور‌ها به طور گسترده با ایرلند موافق هستند که اتحادیه اروپا باید سرزمین‌های فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد.

هر چند بارها تلاش شد در سازمان ملل بحث به رسمیت شناختن فلسطین به طور جدی پیگیری شود و اقدامات موثری برای آن صورت گیرد اما هر بار مخالفت برخی کشورها مانع از به نتیجه رسیدن این مسئله مهم شد، هیچ یک از کشور‌های گروه هفت، سرزمین‌های فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

اما در رای گیری که در اوایل ماه جاری برگزار شد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند. اقدامی که به نوعی می‌تواند در پی نتیجه بخش بودن اعتراضاتی باشد که صدایش از غرب و شرق دنیا بلند شده است.

عمق اعتراضات دانشجویی و خیابانی مردم کشورهای مختلف، طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی و حکم جلب سران اسرائیلی را می‌توان عاملی برای کم شدن نفوذ سیاست‌های رژیم صهیونیستی و اقبال کم دولت‌های غربی به حمایت از این رژیم دانست،  تا جایی که هسته‌ مهم و استرانژی در سیاست های اسرائیل مانند کابینه جنگ این رژیم منحل می‌شود، اتفاقی که به عقیده بسیاری از کارشناسان به فروپاشی این رژیم کمک خواهد کرد و نتانیاهو را بر لبه تیغ ماندن و نماندن قرار خواهد داد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها