قاضی‌زاده هاشمی: نظام اسلامی باید با ریشه‌های فقر برخورد کند

سیاست

70035
قاضی‌زاده هاشمی: نظام اسلامی باید با ریشه‌های فقر برخورد کند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نظام اسلامی باید طوری برنامه‌ریزی کند تا برخورد با ریشه‌های فقر شکل بگیرد.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، قاضی زاده هاشمی طی سخنانی در دومین مناظره انتخاباتی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول، در پاسخ به سئوال کارشناسان در خصوص سیاست گذاری در یارانه‌ها و محرومیت زدایی و فقر گفت: پیروزی تیم والیبال ایران در مقابل آمریکا و هلند را تبریک می گویم که با تعویض سرمربی خارجی به ایرانی شکل گرفته است. همانطور که پیامبر اسلام و دین اسلام معتقدند فقر امر نکوهیده ای است و جامعه باید مرفه باشد. نظام اسلامی باید طوری برنامه‌ریزی کند تا برخورد با ریشه های فقر شکل بگیرد. متاسفانه در دهه نود اوضاع خوبی را طی نکردیم. رشد اقتصادی ما منفی یا نزدیم به صفر شد، ولی ماحصل آن این بود که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه های گذشته توزیع کردیم، اما باعث رشد معیشت مردم نشد و به نفع کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا از این یارانه ها بیشتر استفاده کردند. قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان شکل گرفت و امروز حتی مجبور به واردات انرژی شدیم. لازم است تا سازوکار را اصلاح کنیم. ۳۰ درصد از مردم ایران درآمد کمتر از دوازده میلیون دارند و نیاز به کمک دارند نیمی از این ۳۰ درصد حتی یک شاغل هم در خانواده ندارند.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: بنابر این شاغل کردن حتی یک نفر از اعضای خانواده در دستور کار دولت ما خواهد بود. دارایی های مردم که در اختیار دولت است باید به مردم منتقل شود. اصلاح سازوکار های مندرج در هدفمندی یارانه ها نیز باید اتفاق بیفتد تا مجموعه جامعه از آن برخوردار شود.

یارانه ها را باید به انتهای زنجیره بدهیم

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول خود، گفت: از آقایان پورمحمدی و پزشکیان این سوال را دارم مبنی بر اینکه سال‌ها تحریم‌ها وجود داشته است، اما چرا عملکرد دولت های  نهم، دهم و سیزدهم در مقابل تحریم‌ها با دولت یازدهم و دوازدهم متفاوت است؟ آقای پورمحمدی در همه دولت ها بوده اند و از این جمع به شرایط آگاه تر است.

وی ادامه داد: راهکارهای دولت شهید رئیسی انجام و پیاده سازی شد. یکی از برنامه های جدی ما در بنیاد شهید برگرداندن دارایی های مردم به آنان بود و از بنگاه داری به نفع مردم خارج شدیم. همچنین کسانی که در سه دهک پایین جامعه بودند تحت پوشش قرار گرفتند. دو قالب کلی داریم؛ یکی پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و باز توزیع منابع که شبیه آن چیزی است که آقای زاکانی درباره بنزین، گاز و برق فرمودند. اما طرح ما پلکانی و مطابق پول ملی است. فرضمان این است که هر خانواده ایرانی دو خودرو دارد ، سال اول ۴۰ میلیون تومان و سال بعد ۶۰ و سال آخر ۹۰ میلیون اعتبار انرژی در قالب کارت در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. برای پرداخت این هزینه ها پشتیبانی از کالا برگ ها را داریم.

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: نظام یکپارچه مالیات و یارانه بر اساس مالیات بر اشخاص در نظر گرفتیم. افرادی که درآمدی بیش از هزینه ها دارند، بر اساس کل درآمدشان مالیات اخذ خواهد شد. یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم اما ابتدای زنجیره نیز نیاز به توجه دارد. در حوزه توسعه مراتع و ... نیز باید به تولیدکنندگان کمک کنیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست