در دیدار وزیر نیرو و وزیر انرژی ازبکستان مطرح شد

اتصال شبكه برق ازبكستان به تركمنستان و ایران امکان تبادل برق کشورهای منطقه را فراهم می‌آورد

اقتصاد

70045
اتصال شبكه برق ازبكستان به تركمنستان و ایران امکان تبادل برق کشورهای منطقه را فراهم می‌آورد

وزير نيرو در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانکهای در قزاقستان از آمادگی جمهوری اسلامي ايران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تامین تجهيزات در بخش انرژی خبر داد و گفت: اتصال شبكه برق ازبكستان به تركمنستان و سپس ایران امکان تبادل برق را برای کشورهای منطقه به خصوص در دوره اوج بار مصرف تابستان و زمستان فراهم می‌آورد.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، علی اکبر محرابیان در حاشیه چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دیدار با محمود ژورابیک، وزیر انرژی ازبکستان ضمن تشكر از اهتمام رئیس جمهور این کشور نسبت به  همكاری دو جانبه در حوزه انرژی برای گسترش همكاری بین دو كشور اعلام آمادگی كرد.
وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها به خصوص در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تامین تجهیزات حوزه انرژی به کشور ازبكستان خبر داد
وزیر نیرو با بیان اینكه ازبكستان اقتصاد رو به رشدی دارد، از انرژی به عنوان مهمترین موضوع توسعه در این کشور یاد كرد.
محرابیان با اشاره به قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ساخت تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق تاكید كرد: كارخانه‌های تولید تجهیزات در جمهوری اسلامی ایران با قیمت رقابت‌پذیر آمادگی همكاری با ازبكستان را دارند.
وی اظهار كرد: در صورت اتصال شبكه برق ازبكستان به شبكه برق تركمنستان، امكان تبادل برق با ازبكستان و مدیریت اوج مصرف در تابستان و زمستان فراهم می‌شود.
در این دیدار همچنین محمود ژورابیک، وزیر انرژی ازبکستان ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور ایران گفت: پس از سفر به ایران خواستار همكاری تنگاتنگ با ایران هستیم. با توجه به پیشنهاد همكاری با طرف ایرانی، تلاش داریم با همكاری‌های دوجانبه و پیوستن شبكه برق ازبكستان به شبكه برق ایران از طریق تركمنستان بتوانیم اوج مصرف را در تابستان و زمستان مدیریت كنیم.
وی افزود: شبكه برق ما به شبكه تركمنستان نزدیك شده و ٦٠ كیلومتر برای اتصال به شبكه برق تركمنستان باقی‌مانده است تا از این طریق به قزاقزستان هم متصل شود.
وی اظهار كرد: بر اساس مذاكرات انجام شده، گام‌های مهمی برای توسعه روابط دو كشور برداشته شده است و طبق تاكید رئیس جمهور ازبكستان مقرر شد همكاری‌های گسترده‌ای در حوزه انرژی (برق و نفت)با شركت‌های ایرانی انجام شود كه بر این اساس تسریع درهمكاری‌ها ضرورت دارد.

انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد