«نوای آفتاب» به روی صحنه رفت

فرهنگ

70057
«نوای آفتاب» به روی صحنه رفت

/سفر موسیقایی به سینمای غرب و شرق

تهران- ایرنا- ارکستر «نوای آفتاب» با اجرای برگزیده برترین موسیقی فیلم‌های جهان به رهبری امین سالمی در برج میلاد به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، کنسرت ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی شامگاه پنجشنبه-۳۱ خردادماه- با اجرای برگزیده برترین موسیقی فیلم‌های تاریخ سینما طی دو سانس در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به روی صحنه رفت.

در این کنسرت موسیقی‌ فیلم‌های برگزیده و مطرح سینمای جهان به صورت ارکسترال و بی‌کلام اجرا شدند. موسیقی فیلم‌های‌ «راکی» به کارگردانی جان جی. آویلدسن، آهنگسازی بیل کانتی محصول سال ۱۹۷۶، «پدر خوانده» به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا و آهنگسازی نینو روتا محصول ۱۹۷۲، «۱۴۹۲: فتح بهشت»( یا ۱۴۹۲ کریستف کلمب) به کارگردانی ریدلی اسکات، آهنگسازی ونجلیس محصول سال ۱۹۹۲، «دسپرادو» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی رابرت رودریگز و آهنگسازی گروه لوس لوبوس محصول ۱۹۹۵، «سینما پارادیزو» به کارگردانی جوزپه تورناتوره، آهنگسازی انیو موریکونه محصول سال ۱۹۸۸ از جمله این آثار بودند.

همچنین موسیقی فیلم‌های «خوب، بد، زشت» به کارگردانی سرجو لئونه، آهنگساز انیو موریکونه، محصول سال ۱۹۶۶، «لئون حرفه‌ای»(یا لئون) به نویسندگی و کارگردانی لوک بسون، آهنگسازی اریک سرا، محصول سال ۱۹۹۴، «تایتانیک» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی جیمز کامرون، آهنگسازی جـِیمز روی هورنر محصول سال ۱۹۹۷، «داستان عشق» به کارگردانی آرتور هیلر و آهنگسازی فرانسیس لِه، محصول سال ۱۹۷۰، مجموعه تلویزیونی «بازی تاج و تخت» به کارگردانی دیوید بنیاف و دی. بی. وایس و آهنگسازی رامین جوادی محصول ۲۰۱۹-۲۰۱۱، «دزدان دریایی کارائیب» به تهیه‌کنندگی جری بروکهایمر و آهنگسازی هانس زیمر و «عصر جدید» به نویسندگی، کارگردانی و آهنگسازی چارلی چاپلین محصول سال ۱۹۳۶ اجرا شدند.

در بخش موسیقی ایرانی هم موسیقی مجموعه تلویزیونی «بوعلی سینا» به نویسندگی، تدوین‌ و کارگردانی کیهان رهگذار، آهنگسازی فرهاد فخرالدینی، محصول سال ۱۳۶۴ و فیلم‌های «کمال الملک» به نویسندگی و کارگردانی زنده یاد علی حاتمی، آهنگسازی فرهاد فخرالدینی، محصول سال ۱۳۶۲، «قیصر» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی و آهنگسازی اسماعیل منفردزاده، محصول سال ۱۳۴۸ اجرا شدند.

اجرای موسیقی فیلم‌های برگزیده و برتر جهان در قالب یک کنسرت اقدامی تحسین‌برانگیز بود و همچنین پخش دیالوگ‌ها و صحنه‌هایی از بعضی از فیلم‌ها، یکی از نکات قابل توجه این کنسرت بود؛ در این کنسرت، ۳۸ نوازنده حضور داشتند که بخش کلاسیک شامل ارکستر زهی و فلوت و پیانو، بخش پاپ شامل گیتار کلاسیک و آکوستیک، گیتاربیس،‌ هارمونیکا و ساکسوفون،‌ درامز و کونکا و پرکاشن و گروه سازهای ایرانی شامل عود، تار،‌ سنتور، قانون،‌ تمبک و دف بود و نوعی سفر موسیقایی را برای مخاطبان تداعی می‌کرد که موسیقی آثار سینمای جهان بیشتر با همراهی سازهای زهی و گیتار و فلوت شنیده می‌شد و آثار ایرانی به خصوص در فیلم «قیصر» سازهای ضربی و تمبک جلوه پیدا می‌کرد.

پس از ۱۸ سال بدون چالش، مجوز دریافت کردم

اجرای این ارکستر با حاشیه‌هایی نیز همراه بود؛ ارکستر برای اجرای قطعه «فتح بهشت» در ابتدا دچار ناهماهنگی شد و بعد از مکثی کوتاه، رهبر ارکستر عذرخواهی کرد و بار دیگر این قطعه از ابتدا نواخته شد که با تشویق مخاطبان همراه بود.

امین سالمی رهبر ارکستر «نوای آفتاب» پس از اجرای این قطعه طی سخنانی ضمن عذرخواهی از مخاطبان برای مشکلی که پیش آمده بود، گفت: این مشکل را به پای خستگی‌هایی که در این مدت برای آماده‌سازی اجرا داشته‌ایم، بگذارید که حدود دو ماه است برای این کنسرت تمرین می‌کنیم.

سالمی ضمن قدردانی از همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این کنسرت اظهارداشت: سال‌های گذشته برای برگزاری کنسرت، ماه‌ها درخواست می‌دادیم اما با چالش‌ها و مشکلاتی مجوز دریافت می‌کردیم، امسال پس از ۱۸ سال اجرا توانستیم بدون دردسر و چالشی، مجوز دریافت کنیم که آن را مدیون امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و از او قدردانی می‌کنیم.

جابر ماجدی مدیر ارکستر نیز در میانه ارکستر و پس از اجرای قطعاتی توضیحاتی را درباره چگونگی برگزاری این کنسرت و اجرای آثار بی‌کلام ارایه کرد اما توضیحاتی او موردپسند برخی از مخاطبان قرار نگرفت و آنان، ارایه این توضیحات را در میانه اجرا بی‌احترامی دانستند و سالن اجرا را با اعتراض ترک کردند.

نمایش توانمندی نوازندگان

ارکستر «نوای آفتاب» در نخستین کنسرت خود در سال ۱۴۰۳، اجرای کنسرت بی‌کلام را برنامه‌ریزی کرده بود تا بتواند توانمندی نوازندگان ارکستر را به نمایش بگذارد، سالمی پیش از این درباره علت اجرای کنسرتی بدون حضور خواننده گفت: از سال ۱۳۸۷ که اجرا با ارکسترهای مختلفی را آغاز کردم، همیشه دغدغه‌ام این بود که در کنار خواننده‌ای که همراه ارکستر اجرا می‌کند،‌ توانایی‌های ارکستر و اعضای آن نیز دیده شود چرا که عموما توانایی ارکسترها به دلیل حضور یک خواننده تحت‌الشعاع محبوب بودن یا نبودن خواننده قرار می‌گیرند و آن طور که باید و شاید به چشم نمی‌آیند.

وی افزود: به دلیل اینکه در بیشتر اجراها فعالیت ارکستر «نوای آفتاب» معطوف به حضور خواننده می‌شود و گروه کمتر دیده می‌شوند. پیشنهاد اجرای این کنسرت به صورت بی‌کلام، توسط محمدرضا آقایی شریک در سرمایه‌گذاری، نوازنده و یکی از تنظیم‌کنندگان قطعات انجام شد.

رهبر ارکستر «نوای آفتاب» درباره قطعه‌های این کنسرت اظهارداشت: تعدادی از این قطعات در طول سال‌های اخیر با ارکسترهای مختلفی اجرا شده است اما ویژگی‌ مهم این اجرا مجموعه‌ای از بهترین موسیقی‌های دنیا است که در یک شب اجرا می‌شود و نکته دیگر این است که قطعات موسیقی فیلم‌های غیرایرانی علاوه بر اینکه با سازهای غیرایرانی ضبط شده در اجراها با همان گروه سازها هم اجرا می‌شود.

سالمی بیان کرد: در تنظیم قطعات برای کنسرت پیشرو سازهای ایرانی همچون تار، عود، سنتور، قانون، دف و تمبک نیز به ارکستراسیون اضافه شده و رنگ جدید و تنظیم متفاوتی از قطعات ایجاد کرده است. تنظیم و ارکستراسیون قطعات توسط محمدرضا آقایی، فیروز ویسانلو و امین سالمی صورت گرفته است.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندانی همچون منوچهر والی زاده، فرزاد حسنی، مریم بخشی، فرشته محمدی، شیوا مکی نیان، مهرداد ضیایی، شبنم مقدمی، فاطمه مسعودی فر، عمار تفتی، امیر اسکندری، حمید خزاعی خواننده، شیدا ناصری تهیه کننده، شبنم منصور نخستین تهیه‌کننده زن موسیقی ایران از میهمانان کنسرت ارکستر «نوای آفتاب» در شب گذشته بودند.

داریوش حجازی، علیرضا چهره غانی، فرناز دارویی، نگین سمائی، آرش مسلمی و منصور صفائیان (ویولون یک)، بهراد سوخکیان، مسعود مقدم، فاطمه بلادر، فرید ذاکری و علی تفضلی (ویولون ۲)، همایون هاشم زاده، فرگل ساکت، الهام آقا بابایی و آرش گنجه (ویولا)، سوگل شیری، غزل راکی، هلیا رضایی و رها ساجدی (ویولنسل)، پروانه انارکی (کنترباس)، روشنک نوشی و لیدا باقری (فلوت)، محسن مهاجر(هارمونیکا)، بنیامین بیانی (ساکسفون)، حامد تحصیلی (پیانو)، فیروز ویسانلو و امیر کاشانی (گیتار)، محمد صادق فرزانه (گیتاربیس)، دامون نوردین (درامز)، فردین فیروزکوهی (سنتور)، ابراهیم یساول زاده (قانون)، مسعود زاهدی پور و مریم پناهی (تار)، محمدرضا آقایی (مولتی عود و اینوک)، روزبه زرعی، کوروش حجازی و حامد جوهرستانی (کوبه‌ای و پرکاشن) از نوزاندگان این کنسرت در اجرای شب گذشته بودند.

همچنین داریوش حجازی کنسرت مایستر، فیروز ویسانلو مایستر گروه پاپ، محمدرضا آقایی، فیروز ویسانلو و امین سالمی تنظیم کننده‌ها و جابر ماجدی مدیر ارکستر و علی مطمئن زاده کارگردان از دیگر عوامل این کنسرت بودند.

 ارکستر «نوای آفتاب» سال گذشته تاسیس شد و به مناسبت ماه‌ صفر و اربعین حسینی با اجرای «خلوتگه خورشید» به آهنگسازی و رهبری امین سالمی و خوانندگی مهیار شادُروان با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران طی ۶ شب به صورت سازمانی در تالارهای رودکی و وحدت روی صحنه رفت.

همچنین این ارکستر به رهبری امین سالمی و خوانندگی امیر رفعتی آبان ماه سال گذشته با بازخوانی و اجرای مجدد آثار و قطعات عاشقانه قدیمی و ۵۰ سال اخیر موسیقی ایران در رویال هال اسپیناس پالاس تهران به روی صحنه رفت.

ایران آنلاین
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ