پشت پرده سکوت رسانه‌های جریان اصلی در قبال حمایت نظامی انگلیس از رژیم اسرائیل

بین‌الملل

70084
پشت پرده سکوت رسانه‌های جریان اصلی در قبال حمایت نظامی انگلیس از رژیم اسرائیل

پایگاه افشاگر «دیکلسیفاید یوکه» در گزارشی از سکوت رسانه‌های جریان اصلی در قبال حمایت نظامی انگلیس از رژیم صهیونیستی اسرائیل در جنگ غزه پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران آنلاین، رسانه‌های جریان اصلی اصرار دارند اینگونه وانمود کنند که کارکرد اصلی آن‌ها بررسی اقدامات قدرتمندترین افراد جامعه است. دستورالعمل‌ بی‌بی‌سی می‌گوید: «ما باید همیشه استدلال‌ها را موشکافی کنیم، اجماع را زیر سوال ببریم و از کسانی که در مسند قدرت هستند، حساب بکشیم.» به تعبیر نیویورک تایمز نیز روزنامه‌نگاران با افشای فساد، قدرت را به چالش می‌کشند.

در واقع روزنامه نگاران باید بی عدالتی و نابرابری را نشان دهند اما به نوشته «دیکلسیفاید یوکه»، این اصل در مورد جنایات جنگی صورت گرفته در غزه رعایت نشده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها به طور مدام در رسانه‌های جریان اصلی به حاشیه رانده شده اند و تلاش شده تا تاریخ فلسطین نادیده گرفته، نسل‌کشی عادی‌سازی، کشتار فلسطینی ها حملات دقیق هوایی اسرائیل توصیف و اینگونه وانمود شود که رژیم اسرائیل حق دارد تا از خود دفاع کند. رسانه‌های جریان اصلی همچنین حقایق ناراحت کننده‌ای را که برای این رژیم و حامیانش به رسمیت شناخته نمی‌شوند، منتشر نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، پس از عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳، رسانه‌های جریان اصلی به سرعت خبر استقرار هواپیماها و پرسنل نظامی را برای حمایت از آنچه «متحد ما» در منطقه نامیده شد، اطلاع‌رسانی کردند. در حالی که روزنامه سان، تصاویر جت‌ها و ناوچه‌های بریتانیایی را که به سمت شرق مدیترانه حرکت می‌کردند با تیتر «ما در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم» منتشر کرد، بی‌بی‌سی بیانیه مطبوعاتی وزارت دفاع را در گزارش خود منعکس کرد مبنی بر اینکه، «بریتانیا برای تقویت امنیت در منطقه، کشتی‌های خود را در خاورمیانه مستقر می کند».

دوم دسامبر (۱۱ آذر ۱۴۰۲) وزارت دفاع انگلیس بیانیه کوتاهی را در مورد فعالیت نظامی این کشور در منطقه، ظاهراً تنها برای آزادی اسرای اسرائیلی منتشر کرد. بی‌بی‌سی، همراه با سایر خبرگزاری‌ها، بلافاصله گزارشی را منتشر کردند که در آن بیانیه وزارت دفاع را کلمه به کلمه تکرار می‌کرد و بدون اشاره به کشته‌شدن ۱۵ هزار فلسطینی تا آن زمان، ادعا کرد که یک سری پروازهای تجسسی با هواپیماهای انگلیسی بر فراز غزه صورت گرفته است.

در ادامه گزارش «دیکلسیفاید یوکه» به آمار پایگاه خبری نکسیس اشاره شده که نشان می‌دهد هیچ گزارشی در بازه زمانی ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ درباره «کمک نظامی بریتانیا» و «اسرائیل» منتشر نشده است. اما اگر در جست‌وجوها عبارت «اسرائیل» را با «اوکراین» جایگزین کنیم، ۱۵۷ گزارش وجود دارد و این امر نشان می‌دهد که هرچند کمک نظامی به اوکراین سوژه مناسبی محسوب می‌شود اما درباره کمک به اسرائیل چنین نیست.

بر اساس این گزارش، بیشتر مطالب مربوط به حمایت نظامی انگلیس از رژیم اسرائیل پس از کشته شدن سه شهروند انگلیسی در جریان حملات رژیم صهیونیستی به یک کاروان امدادگران در غزه، منتشر شده است. با این حال همچنان نسل‌کشی در غزه نادیده گرفته و مطالبی برجسته می‌شود که با مواضع رژیم صهیونیستی همسو است.

رژیم صهیونیستی طی هشت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

بر اساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای جنگ اسرائیل در غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۷ هزار و ۳۹۶ نفر و شمار زخمی‌ها به ۸۵ هزار و ۵۲۳ نفر رسیده است.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل