ابراز تاسف قالیباف از تصمیم‌گیری مردان برای زنان

سیاست

70099
ابراز تاسف قالیباف از تصمیم‌گیری مردان برای زنان

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کاستی بی‌تدبیری و مشکلات اقتصادی را زن در خانواده جبران می‌کند، تاکید کرد: متاسفانه هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینند و راجع به زنان تصمیم می‌گیرند.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، سومین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز جمعه (۱ تیر) با موضوع فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند.

سوالات کارشناسان در این بخش عبارت است از:

- پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟
- برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟
- چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم؟
- مجدانی:‌ راهکارشان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟
- فتح‌اللهی: حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می دانید؟
- رحمانی: در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری را مدنظرتان است؟

قالیباف در بخش اول مناظره سوم، اظهار داشت: بدون شک امروز خانواده مهمترین جایی است که باید مورد حمایت دولتها قرار بگیرد که در دولت چهاردهم به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت؛ بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

وی با بیان اینکه اگر ایران قوی می‌خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم، افزود: زن محور حرکت در خانواده است.حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می‌بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

قالیباف با بیان اینکه کاستی بی‌تدبیری و مشکلات اقتصادی را زن در خانواده جبران می‌کند، تاکید کرد: در آنجایی که می تواند بر مشکلات فائق بیاد خانواده است زیرا خانواده عنصر و سلول جامعه است زن محور آن است نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم، اما عدالت جنسیتی را قبول داریم.

وی ادامه داد: فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است؛ لذا بنده بر این اعتقاد دارم که زنان پیشران پیشرفت ایران هستند؛ از این رو انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدا این فرصت را فراهم کردند که زنان به اجتماع بیایند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این قول را می‌دهم که در دولت بعد به گونه‌ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه دار باشد یا موثر در جامعه، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که یا هر دو را انتخاب کنند یا یک از این دو را.

وی ادامه داد: متاسفانه هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینند و راجع به زنان تصمیم می‌گیرند.

در هر کجا که حضور داشتم شرایط را برای زنان آماده کردم

قالیباف در بخش دوم مناظره سوم، اظهار داشت: بدپوششی و بی حجابی حتماً آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. اما مسئله این است که چگونه؟

وی افزود: آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه اینها محکوم است.

قالیباف گفت: ۳۲ دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات می‌افتد که هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

وی با بیان اینکه قانون مبارزه با خشونت علیه زنان درحال بررسی است، تصریح کرد: در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زنها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیونها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

قالیباف تاکید کرد: در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما با همین نگاه توانستیم شهر تهران را که یک شهر مردانه بود، تغییر دهیم گفت: محیط شهر و فرصت‌های شهری برای زنان و دختران ما فراهم نبود. در طول دوران مدیریت خود در شهرداری تهران تلاش کردم در این مسیر حرکت کنیم. ما از محیط مدرسه گرفته تلاش کردیم فضا را برای یک محیط بانشاط برای دخترانمان فراهم کنیم، مدارس را به این سمت بردیم و این فضا را برای آنها فراهم کردیم.

وی افزود: بوستان‌هایی هم برای بانوان ساختیم. لذا با شکل‌گیری فرصت در بوستان‌ها، محیط شهر برای نشاط و سلامت جسمی و گذران اوقات فراغت بانوان فراهم شد.

قالیباف ادامه داد: در موضوعات مختلف حتی در بخش آسیب‌های اجتماعی به‌صورت جدی به این موضوع توجه شد. شما مراکز شهربانو را در شهر دیدید. سراهای محله را نیز با همین نگاه پیش بردیم. فرصت‌هایی برای دختران جوان در مجموعه‌های مخصوص به آنها ایجاد کردیم تا بتوانند در یک محیط شهری همچون محیط دانشگاهی که دارای بخش کاری هم بود، حضور پیدا کنند و با یک محیط با نشاط، سالم و توأم با امنیت اجتماعی و اخلاقی اما بسیار راحت و روان و با نشاط و شاداب فعالیت کنند.

قالیباف تصریح کرد: در نیروی انتظامی و در حوزه مدیریتی و اشتغال برای اولین بار بعد از جمهوری اسلامی زنان وارد پلیس شدند، در سلسله مراتب فرماندهی و نظامی و انتظامی درجه گرفتند.

با فیلترینگ مخالف هستم

قالیباف در بخش سوم مناظره سوم درخصوص سوالاتی پیرامون فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی بسیار مهم است و فضای زندگی مردم در همه ابعاد خودش است؛ حتما با موضوع فیلترینگ مخالف هستم؛ زیرا خطرات و فسادهایی در خود دارد، اما در زمانی مانند زمان ۱۴۰۱ که بحث امنیت در اولویت است فرق دارد، اما در شرایط دیگر نیاز نیست.

وی افزود: حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید استفاده کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم خودشان فرهنگ را تولید و خودشان مصرف می‌کنند؛ دولت‌ها باید آن را ناوبری و هدایت کنند.

قالیباف با بیان اینکه حمکرانی فضای مجازی یک ضرورت است، تصریح کرد: فرهنگ سه بخش است؛ یک بخش کالاها و تولیدات فرهنگی است؛ امروز پنجره طلایی جمعیتی را داریم در همین توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی.

وی افزود: الان بچه‌های ما در دنیا در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. الان با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگی می‌توانند در دنیا پیشتاز باشند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: فیلترینگ به جای مصون سازی خطر را بیشتر کرده است. هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی.

وی ادامه داد: بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود.

قالیباف بیان داشت: یک دلیل که مردم به سکوهای خارجی می‌روند بخاطر این است که احساس ناامنی می‌کنند. مقام معظم رهبری در این باره گفته‌اند که ورود به حریم شخصی حرام شرعی است.


انتهای پیام/
منبع: تسنیم
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست