«پولیتیکو» خبر داد؛

نگرانی کاخ سفید درباره حمله نتانیاهو به بایدن در سخنرانی کنگره

بین‌الملل

70170
نگرانی کاخ سفید درباره حمله نتانیاهو به بایدن در سخنرانی کنگره

نشریه «پولیتیکو» امروز (شنبه) گزارش داد که کاخ سفید نسبت به سخنرانی آتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست مشترک دو حزب اصلی آمریکا در کنگره نگران بوده و معتقد است که وی از این سخنرانی برای حمله به سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه حمله خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، این نشریه آمریکایی نوشت: سخنرانی ماه آینده [بنیامین نتانیاهو] می‌تواند یک صحنه دیپلماتیک پیچیده و از نظر سیاسی خطرناک برای رئیس جمهوری که برای انتخاب مجدد نامزد می‌شود [جو بایدن]، ایجاد کند.

براساس این گزارش، کاخ سفید معتقد است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند از نشست مشترک دو حزب اصلی آمریکا برای انتقاد از «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دلیل «عدم حمایت کافی» از تل آویو در جنگ غزه استفاده کند.

از آنجایی که نتانیاهو یک سری اظهارات عمومی [در انتقاد از دولت بایدن] داشته است، از جمله اظهاراتش در ویدیویی که به تازگی منتشر کرد و در آن به زبان انگلیسی گفت که «غیرقابل تصور است که در چند ماه گذشته، دولت [آمریکا] اسلحه و مهمات را از اسرائیل دریغ کرده است»، نگرانی‌ها در میان مشاوران جناح غربی [در کاخ سفید] در روزهای اخیر افزایش یافته است.

در همین حال، یکی از مقامات ارشد آمریکا که نام او در این گزارش عنوان نشده است، گفت: «ویدئوی این هفته [نتانیاهو] به هیچ وجه مثمر ثمر نبود و وی می‌تواند در کنگره اوضاع را بدتر کند.»

یکی دیگر از مقامات ارشد به صراحت نگرانی خود را نسبت به سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا ابراز کرد و اظهار داشت: «هیچ کس نمی‌داند که او چه خواهد گفت.»

به نوشته «پولیتیکو»، اختلافات میان بایدن و نتانیاهو از زمان آغاز جنگ [رژیم] اسرائیل و حماس عمیق‌تر شده است، به طوری که دستیاران بایدن بیش از پیش بر این باورند که [نتانیاهو] سرکرده اسرائیل در حال طولانی‌کردن درگیری‌ها برای ماندن در قدرت است و ترجیح می‌دهد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به کاخ سفید بازگردد.

این نشریه آمریکایی همچنین نوشت: در حالی که بایدن از سوی جمهوری‌خواهان به دلیل حمایت ناکافی از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته است و در عین حال توسط برخی از اعضای حزب خود نیز به دلیل حفاظت نکردن از غیرنظامیان فلسطینی مورد انتقاد قرار گرفته است، جنگ در غزه یک معضل سیاسی پیچیده برای رئیس‌جمهور آمریکا به وجود آورده است.

پولیتیکو با اشاره به اینکه «دولت بایدن پس از انتشار ویدئوی نتانیاهو، نشست سطح بالای آمریکا و اسرائیل درباره ایران را به تعویق انداخت»، افزود: با این حال به گفته مقامات آمریکا، اتهامات مطرح شده از سوی نتانیاهو در چند روز گذشته، روابط [میان رژیم صهیونیستی و آمریکا] را در پایین‌ترین حد ممکن قرار داده است و جناح غربی را غافلگیر و دستیاران بایدن را بسیار مستاصل کرده است.

از سوی دیگر، وقتی از کارین ژان پیر سخنگوی کاخ سفید در مورد اظهارات نتانیاهو پرسیده شد، وی به خبرنگاران گفت: «در حقیقت ما نمی‌دانیم که او در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.»

طبق این گزارش، سخنگو و سایر دستیاران کاخ سفید اصرار داشتند که تنها تحویل یک محموله تسلیحات [برای رژیم صهیونیستی] متوقف شده و هیچ تغییر دیگری در این انتقالات ایجاد نشده است.

مشاوران کاخ سفید پیش‌بینی می‌کنند که نتانیاهو در سخنرانی آتی خود در کنگره آمریکا در حالی که از کمک‌های ایالات متحده قدردانی و بر اتحاد دیرینه طرفین تاکید خواهد کرد، بدون هیچ قید و شرطی درخواست کمک بیشتر می‌کند.

با این حال یک مقام ارشد آمریکا اذعان کرد که «موضوع نامعلوم» حائز اهمیت این است که آیا نتانیاهو از این موقعیت برای مطرح کردن هرگونه انتقاد ویژه‌ای از بایدن یا واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به جنگ اسرائیل در غزه استفاده خواهد کرد یا خیر.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» پیشتر در گزارشی به نقل از ۲ منبع مطلع اعلام کرد که روز ۲۴ جولای (سوم مرداد) برای سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه مشترک کنگره آمریکا تعیین شده است.

این در حالی است که بسیاری از نمایندگان آمریکا از جمله برنی سندرز سناتور مستقل ایالت «ورمونت»، رو خانا نماینده ایالت کالیفرنیا و الیزابت وارن سناتور دموکرات آمریکا اعلام کردند که هنگام سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نخواهد کرد

برنی سندرز پیشتر با انتقاد از رهبران کنگره آمریکا برای دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی گفته بود: نتانیاهو «جنایتکار جنگی» است. او نباید برای سخنرانی در کنگره دعوت شود. حتما در این جلسه شرکت نخواهم کرد.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت حدود ۹ ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود و طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

ایالات متحده از ابتدای تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سلاح و تجهیزات نظامی برای این رژیم بوده است.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل