۶۷۸ طرح وزارت بهداشت با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید

تحول نظام سلامت یادگار_ابراهیم

سیاست

70191
تحول نظام سلامت یادگار_ابراهیم

روز گذشته در آیینی با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۷۸ پروژه حوزه سلامت در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید. این طرح‌های بهداشتی و درمانی با زیربنای ۴۰۰ هزار مترمربع در سراسر کشور احداث شد که بیانگر ایجاد ظرفیت‌های تازه و تحول در نظام سلامت و درمان کشور است، اما اینها تنها یادگار شهید ابراهیم رئیسی برای ایران اسلامی نیست.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، در کمتر از سه سال فعالیت دولت مردمی، 125 پروژه بیمارستانی با زیربنای بالغ بر یک میلیون مترمربع در سراسر کشور ساخته شد. این بیمارستان‌ها مانند بیمارستان فردیس کرج یا مواردی از این دست، عمدتاً مناطق محروم و کمتر برخوردار را تحت پوشش قرار داده و رنج‌های بسیاری مانند رنج رساندن بیمار به مراکز درمانی شهرهای بزرگ یا رنج هزینه‌ها را از مردم می‌کاهد. از جمله این طرح‌ها، بیمارستان رازی قائمشهر با ظرفیت 273 تخت، شاید آخرین بیمارستانی بود که اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری در سفر شهید رئیسی به استان مازندران به بهره‌برداری رسید.  به این ترتیب شهید جمهور در دولت خود که حتی کمتر از 4 سال فعالیت کرد، توانست گام‌های بلندی در حوزه بهداشت و سلامت ایران بردارد که در نوع خود بی‌سابقه است؛ گام‌هایی که به واقع جز این نمی‌توان گفت که اینها یادگار ابراهیم برای حوزه سلامت و درمان ایران است.

فقدان آیت‌الله رئیسی قابل جبران نیست
سرپرست ریاست‌جمهوری در این آیین که به صورت ویدیوکنفرانسی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، تصریح کرد: فقدان آیت‌الله رئیسی مسأله‌ای نیست که به راحتی قابل جبران باشد؛ حماسه‌ای که در مراسم تشییع ایشان اتفاق افتاد خیلی‌ها را متعجب کرد که چگونه در تشییع پیکر کسی که فقط کمتر از 3 سال رئیس‌جمهور بوده، چنین حماسه‌ای شکل بگیرد.  محمد مخبر در تشریح برخی از دستاوردهای کشور در عرصه سلامت و درمان کشور با بیان اینکه یک روزی اگر کسی به سرطان مبتلا می‌شد برای درمان باید به تهران یا تعداد معدودی از شهرهای بزرگ می‌رفت، اظهار کرد: امروز امکانات پیشرفته تشخیص و درمان سرطان در بسیاری از شهرهای کشور تأمین شده است. وی با ابراز تأسف از تداوم جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه و با بیان اینکه تداوم جنایات صهیونیست‌ها اهالی غزه را با مشکلات بهداشتی و سلامتی جدی مواجه کرده است، اما در عین حال اقدام خاصی در این‌باره صورت نمی‌گیرد، افزود: تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور شهید روی مسأله ایجاد و تأمین زیرساخت‌های مناسب برای بهداشت و سلامت عمومی ناشی از شناخت دقیق اوضاع جهان و ضرورت‌های کشور بوده و هست.
کاهشی شدن تورم و نرخ نقدینگی
سرپرست ریاست‌جمهوری در ادامه روش شهید رئیسی در رسیدگی به مسائل حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه رفع ناترازی‌های حوزه برق و انرژی، تنش‌های آبی، مسائل صنعت، مسکن، کشاورزی، مشکل اشتغال و رفع مشکلات متعدد عرصه اقتصادی را نگرش جامع و دقیق در شناخت مسأله، انتخاب صحیح راه‌حل و تمرکز و پیگیری مستمر تا حل مسأله دانست و گفت: در عرصه اقتصاد، فروش نفت، جابه‌جایی منابع و درآمدهای کشور و تورم مشکلات بسیاری داشتیم که امروز روند همه این مشکلات رو به کاهش و کنترل است. از جمله کاهشی شدن تورم و کنترل و کاهش رشد نقدینگی و رسیدن نرخ آن به حدود 22 درصد که با توجه به روند فزاینده نرخ رشد نقدینگی به یک آرزو تبدیل شده بود.

نگاه چند‌وجهی شهید رئیسی به حوزه سلامت
مخبر در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در به سرانجام رساندن سیاست‌های دولت مردمی در حوزه سلامت تصریح کرد: نگاه شهید رئیسی به حوزه سلامت، نگاهی جامع و چند‌وجهی بود و سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و خدمت‌رسانی در این حوزه را در وجوه مختلف با تمرکز بر پیشگیری تعریف و دنبال می‌کرد. وی درمان رایگان کودکان زیر 7 سال، تأمین امنیت غذایی مادران، کاشت رایگان حلزون شنوایی و تأسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج را از جمله اقدامات ماندگار دولت شهید رئیسی در بخش سلامت برشمرد و گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان داد با جامع‌نگری و سیاستگذاری درست و علمی می‌توان در مدت کوتاهی کارهای بزرگی را رقم زد.
مخبر همچنین حضور حماسی، کم‌نظیر و تاریخی مردم در مراسم تشییع رئیس‌جمهور شهید و همراهانش را نشان از اوج قدرشناسی ملت از خادمان خود و زنده بودن ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی میان مردم دانست و ابراز امیدواری کرد که مسیر و راه شهید رئیسی در خدمتگزاری خالصانه و صادقانه به مردم و کشور تداوم داشته باشد.

جزئیات طرح‌های افتتاح شده
678 پروژه بهداشتی و درمانی افتتاح شده در سراسر کشور، مجموعاً شامل 90 پروژه درمانی با یک‌هزار و 729 تخت بیمارستانی به ارزش روز حدود 267 هزار میلیارد ریال و با زیربنای 176 هزار مترمربع است که در 9 استان اجرا شده‌اند. همچنین 574 پروژه بهداشتی با زیربنای 170 هزار مترمربع و ارزش 82 هزار میلیارد ریال در 29 استان و 14 پروژه آموزشی، کمک‌آموزشی و رفاهی با زیربنای بالغ بر 56 هزار مترمربع و ارزش 3 هزار و 270 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.
گفتنی است از ابتدای دولت مردمی تاکنون تعداد 4 هزار و 522 پروژه درمانی، بیمارستانی، بهداشتی، آموزشی و کمک‌آموزشی و... با ظرفیت 17 هزار تخت و زیربنای حدود 3 میلیون مترمربع تکمیل، تحویل و به بهره‌برداری رسیده است. بهره‌برداری از 125 پروژه بیمارستانی با زیربنای بالغ بر یک میلیون مترمربع از جمله آنهاست که در این زمینه می‌توان به بیمارستان حضرت مهدی(عج) با هزار تخت، بیمارستان غدیر با 821 تخت، بیمارستان امام خمینی(ره)شهریار با ظرفیت 313 تخت، بیمارستان شهید سلیمانی البرز با ظرفیت 260 تخت و بیمارستان ولیعصر اراک با ظرفیت 521 تخت اشاره کرد.
همچنین از ابتدای دولت با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهور شهید رئیسی اقدامات ویژه‌ای در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته انجام شده که در حوزه درمانی می‌توان به ساخت بیمارستان مادر و کودک ایرانشهر، بیمارستان عجب‌شیر، بیمارستان شهدای رستم، بیمارستان صالح‌آباد تربت‌جام، بیمارستان آذرشهر، بیمارستان پیرانشهر، بیمارستان بهشهر، احداث بیمارستان امام حسین(ع) زیدون و  احداث بیمارستان بشرویه اشاره کرد.
 بهسازی و توسعه 178 مرکز درمانی با ظرفیت یک‌هزار و 311 تخت، بهسازی و توسعه 38 پروژه اورژانس بیمارستانی با ظرفیت 674 تخت و احداث 45 کلینیک ویژه و تخصصی  از اقدامات و دستاوردهای دولت مردمی در حوزه بهداشت و سلامت است.

منبع: روزنامه ایران


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست