اظهارنظر کارشناس میراث فرهنگی درباره برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

70236
اظهارنظر کارشناس میراث فرهنگی درباره برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید

رجبعلی لباف خانیکی به‌عنوان کارشناس میراث فرهنگی درباره برگزاری کنسرت در تخت جمشید اظهار نظر کرده است.

رجبعلی لباف خانیکی باستان شناس، کارشناس میراث فرهنگی و مدیرکل بازنشسته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین درباره برگزاری کنسرت علیرضا قربانی خواننده مطرح کشورمان در تخت جمشید اظهار کرد: عوامل متعددی موجب فرسایش آثار باستانی و میراث فرهنگی کشورمان می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به حرارت، رطوبت، لرزش شدید و ... اشاره کرد. ولی بعید می‌دانم که برگزاری یک کنسرت آن هم در یک مدت محدود آسیبی به تخت جمشید برساند.

وی ادامه داد: ارتعاش صدا نمی‌تواند در آسیب‌رسانی موثر باشد آن هم در مقایسه با عوامل دیگری که تخت جمشید و دیگر آثار باستانی و میراث فرهنگی کشورمان را مورد تهدید قرار داده‌اند. شرایط آب و هوایی، رطوبت، آلودگی هوا، نشست زمین یا فرونشست‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم یا عوامل انسانی در آسیب‌رسانی به این مکان‌ها تاثیر بیشتری دارند تا ارتعاش صدا. به طور کلی، عوامل فرساینده بسیار زیاد دیگری هستند که مهم‌تر از ارتعاش صدا هستد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

این کارشناس میراث فرهنگی تاکید کرد: به هرحال آثار باستانی همچون تخت جمشید جزو مفاخر معماری، فرهنگی و تمدنی کشورمان است که به هر قیمتی باید حفظ شود. هرکاری که می‌خواهد در این اماکن با ارزش انجام شود قاعدتا نیازمند آمایش و مشورت با متخصصان مربوطه آن است. متخصصان حوزه باید اظهار نظر کنند که پیامدهایی را به همراه نداشته باشد.

لباف خانیکی خاطرنشان کرد: تخت جمشید از جهات مختلف همیشه حائز اهمیت بوده و هست. برخی معتقد هستند که تخت جمشید صرفا محل کاخ‌های حکومتی و سلطنتی هخامنشیان نبوده بلکه محل برگزاری آیین نوروز بوده است. حال سنگ نگاره‌های روی آن خودش این مسئله را تایید می‌کند، مثل هدیه آورندگان ملت‌های دیگر یا نقش جدال شیر با گاو که آن را نمادی از لحظه هلول سال نو می‌دانند.

مدیرکل بازنشسته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان در ادامه افزود: گذشته از آن کتیبه‌هایی که در تخت جمشید وجود دارند همه ارزش‌های فرهنگی ایرانی را در گذشته حکایت می‌کنند و از این جهت بسیار ارزشمند هستند. آثار باستانی همچون تخت جمشید، پاسارگاد، شوش و ... قابل احترام و قابل توجه هستند و باید هرچه بیشتر در رابطه با آن‌ها تحقیق و پژوهش صورت گیرد. آثار باستانی و میراث فرهنگی متعلق به دوره‌های گذشته، عظمتِ فرهنگ و تمدن ایران زمین را به همگان نشان می‌دهند. لازم است که در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ