اجرایی شدن ۲۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

استان‌ها

70249
اجرایی شدن ۲۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

معاون عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان از اجرای ۲۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در سیستان و بلوچستان در طول مدت خدمت دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های ایران آنلاین، منصور بیجار ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: با تمهیدات انجام شده برای تأمین منابع آبی در مناطق دارای تنش آبی حوزه شمال و جنوب استان از جمله حفر چاه و تکمیل سدهای نیمه تمام، پیش بینی می شود استان تا ۱۵ سال آینده با مشکل کمبود آب مواجه نشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی مداوم و کاهش نزولات جوی، سال های متمادی گریبانگیر مردم استان سیستان و بلوچستان بود؛ این موضوع سبب شد دولت راهکارهای گوناگونی را برای تأمین منابع آبی و اجرای تأسیسات مورد نیاز، بر اساس طرح های مطالعاتی وزارت نیرو در دستور کار قرار دهد.

وی بیان کرد: یکی از اولویت ها، تکمیل سد های نیمه تمام بود که با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم و تأمین منابع مالی مورد نیاز، سد شهری کور صد در صد و سد کهیر بیش از ۹۰ درصد تکمیل شد و این سدها در بارندگی های سیل آسای اسفند ماه سال گذشته و ابتدای سال ۱۴۰۳ آبگیری شدند.

بیجار افزود: سدهای ساخته شده در نقاط مختلف استان نه تنها موجب کنترل سیلاب های ویرانگر و مدیریت آب رودخانه ها خواهند بود؛ بلکه در اقتصاد، حفاظت محیط زیست، تأمین آب مورد نیاز کشاورزان، صنایع و معادن، بهبود زندگی اجتماعی مردم، تأمین نیازهای آبی و برقی و رونق گردشگری منطقه هم اثر گذار هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی از با صرفه ترین و مطمئن ترین راه های تأمین و ذخیره آب، احداث سد است تا علاوه بر مدیریت آب پشت سدها در طول دوره بارندگی، به راحتی دوره کم آبی و خشکسالی را سپری کنیم.

وی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت نیرو یکی دیگر از راهکارهایی که در نقاط مستعد استان اجرا شد، حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق بود که بر اساس پیش بینی ها این چاهها سالانه بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب آب را تأمین خواهند کرد.

بیجار گفت: برای تأمین منابع آبی در حوزه شمال استان نیز در کنار پیگیری حق آبه کشور از رودخانه هیرمند طرح آبرسانی از دشت تهلاب به زاهدان و میرجاوه، طرح آبرسانی از منطقه بندان به زابل و طرح آبرسانی از منطقه دشتک (حرمک، هامون هیرمند و شیله) به زاهدان و حوزه سیستان در حال اجراست ‌که تاکنون در منطقه دشتک عملیات حفاری ۷۳ حلقه چاه عمیق و نصب و راه‌اندازی بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به اتمام رسیده است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با تکمیل عملیات اجرایی این طرح ها علاوه بر تأمین آب پایدار و با کیفیت قابل شرب، مردم در این مناطق تا سالیان متمادی مشکل کمبود آب نخواهند داشت.

بیجار افزود: طرح نمک‌زدایی و انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی کشور هم که یک طرح ملی است همزمان و در راستای اهداف تعیین شده از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز و عملیات اجرایی آن با مدیریت شرکت تأمین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال انجام است و در فاز اول طرح قرار است از ظرفیت‌ شیرین‌سازی ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب در سال، ۱۸۰ میلیون متر مکعب برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان دارای اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی با بارش های رگباری است؛ به گونه ای که در بازه زمانی کوتاه حجم قابل توجهی باران شروع به باریدن می کند و سیلاب های سهمگین در استان به راه می افتد بنابراین ذخیره این منابع آبی ارزشمند بسیار ضروری است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: برای رفع مشکل کم آبی در مناطق شرقی استان هم احداث سد ماشکید سفلی با حجم مخزن ۱۵۲ میلیون متر مکعب در شهرستان سراوان با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۱ درصد و انتقال آب از سد کارواندار به شهرستان خاش و روستاهای این مناطق با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد در حال انجام است.

بیجار ادامه داد: در طول مدت خدمت دولت سیزدهم برای انتقال آب از منابع مورد نظر بیش از دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب، روزانه حدود ۳ کیلومتر خط اجرا شده و انتقال آب ذخیره شده در پشت سدهای ماشکید علیا، کهیر و زیردان به شهرها و روستاهای پایین دست آنها از جمله سوران، مهرستان، پیرسهراب و ... با جدیت در حال اجراست.


انتهای پیام/
منبع: تسنیم
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها