«ایران‌آنلاین» در آستانه چهارمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بررسی کرد:

مشارکت سیاسی مردم زیر ذره‌بین اجتماعی

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

70259
مشارکت سیاسی مردم زیر ذره‌بین اجتماعی

پیش‌بینی کارشناسان از میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، موضوع داغی است که در آستانه انتخاب رئیس‌جمهور چهاردهم، دنبال‌کنندگان زیادی دارد.

نظر دکتر علیرضا شریفی یزدی را به عنوان جامعه‌شناس و روان‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «ایران آنلاین» در ادامه می‌خوانید.

حقیقت امر این است که پس از 2 انتخابات  گذشته ریاست جمهوری و مجلس، متصدیان و برنامه‌ریزان این انتخابات متوجه این نکته شدند که اگر مردم را به عنوان بخش بزرگی از جامعه کنار بگذارند، نه تنها کنار گذاشته خواهند شد که نمی‌توانند مردم را در مسائل کلان و مهم جامعه نادیده گرفت و به حرف و نظر آنها بی‌توجه بود از این رو خوشبختانه و برغم همه کم و کاستی‌هایی که تاکنون وجود داشته است، در حال حاضر ترکیب کاندیداهای ریاست جمهوری به گونه‌ای چیده شده که نشان می‌دهد مسئولین پی برده‌اند حضور نمایندگان از هر طیف و جناحی مردم را به مشارکت بیشتر در انتخابات تشویق می‌کند.

برداشت من این است که چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با میزان مشارکت بیشتری نسبت به انتخابات مجلس اخیر (دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی) برگزار خواهد شد. ضمن اینکه در مناظرات و تیزهای تبلیغاتی برخی از این کاندیداها مشخص است که سعی دارند حرف مردم را به شکل سازمان‌یافته‌ای منعکس کنند.  

ضمن اینکه به عنوان یک جامعه‌شناس این بازتاب را در سطح جامعه می‌بینم که مردم امیدوارتر شده‌‌اند و بخشی از مردم به این دل بسته‌اند که از طریق انتخابات بتوانند یک تغییری در سیاست‌ها ایجاد کنند و انساهای قوی‌تری را بر سر کار بیاورند که در نهایت به پیشرفت و کاهش مشکلات کشور منتج شود.

از بعد جامعه‌شناسی هر وقت مردم دیده شوند و حرف دل‌شان را از زبان یک مسئول و یا اشخاصی تعیین‌کننده بشنوند امید در دل‌شان بیدار خواهد شد؛ در حال حاضر این امید به طور نسبی شکل گرفته و هرچند که در حجم شور و اشتیاق ادوار پیش‌تر نیست ولی جهت‌گیری مثبت است و  پیش‌بینی می‌کنم میزان مشارکت مردم بالا خواهد بود.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه