صادرات ۶ میلیارد دلاری محصولات صنعتی و معدنی هرمزگان

استان‌ها

70668
صادرات ۶ میلیارد دلاری محصولات صنعتی و معدنی هرمزگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، یکی از موفقیت‌های بزرگ دولت سیزدهم را توسعه صادرات صنعتی و معدنی دانست و گفت: در طول فعالیت دولت سیزدهم، ۱۳ هزار و ۵۶۷ تن محصولات صنعتی و معدنی به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار، از این استان به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، خلیل قاسمی روز شنبه با اشاره به اینکه در مدت فعالیت دولت شهید رییسی مجوزهای صنعتی و معدنی به تعداد ۲ هزار و ۳۸۵ فقره در هرمزگان صادر شده است، بافزود: رشد صادرات محصولات صنعتی و معدنی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۴۰ درصد و رشد ارزش آن‌ها، ۴۲ درصد بوده است؛ ارزش صادرات طی ۲ ماهه سالجاری نیز ۲۱۰ میلیون دلار بوده است.

قاسمی ابراز کرد: میزان تولیدات صنعتی و معدنی استان هرمزگان در دولت سیزدهم از ۲۱ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ میلیون تن رسیده که رشد ۵۸ درصدی در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در حوزه معادن ۳۵ هزار کیلومتر مربع مساحت استان پیگیری و مطالعات معدنی که برای سرمایه گذاری مورد نیاز است در شرق، غرب و شمال استان در حال انجام است و استخراج در این بخش نیز ۵۴ میلیون تُن افزایش یافته است اما در صنایع کوچک که پایین دستی واحدها بود، توجه ویژه ای در حوزه شوینده ها، شهرهای تخصصی مثل شهر شیشه و در مناطق محروم که باید زیرساخت نواحی صنعتی انجام می شد، در یک سال گذشته هفت شهرک و ناحیه صنعتی جدید در هرمزگان به بهره برداری رسید و امکان واگذاری زمین برای سرمایه گذاران وجود دارد.

فعالیت‌های بخش معادن در دولت سیزدهم

قاسمی با اشاره به فعالیت های بخش معدن گفت: در طول دوره فعالیت دولت سیزدهم، ۲۹۵ فقره پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره برداری برای بخش معدن در هرمزگان صادر شده است که از رشد ۱۱ درصدی برخوردار بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، با بیان اینکه تناژ ثبت شده در گواهی‌های کشف معدن صادره در این دوره، ۲۵۴ میلیون تُن بوده است، اظهار کرد: ذخیره قطعی تعیین شده در پروانه‌های بهره‌برداری صادره، ۱۴۲ میلیون تُن است.

قاسمی مطرح کرد: براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده برای معادن در این دوره، برای ۹۳۶ نفر اشتغال ایجاد شده است و در مجموع پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در بخش معدن استان، سرمایه گذاری شده است؛ استخراج مواد معدنی نیز در سه ساله دولت قبل ۳۷ میلیون تُن و در دولت سیزدهم با رشدی ۳۹ درصدی به ۵۲ میلیون تُن رسیده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از دیگر اقدامات انجام شده این سازمان را در بخش معادن را به رشد متمادی در زمینه کشف ذخایر معدنی و صدور گواهی کشف طی سال‌های اخیر، کسب رتبه نخست کشوری در زمینه صدور گواهی کشف معدنی در سال گذشته، برگزاری مزایده محدوده‌های اکتشافی و معدنی در سال ۱۴۰۰ یک مورد با ۲۱۶ محدود و ۵۱ برنده مزایده و سال ۱۴۰۱ سه مورد با ۵۱۹ محدوده اکتشافی معدنی و ۵۹ برنده مزایده و سال ۱۴۰۲ چهار مورد با ۴۸۰ محدوده اکتشافی معدنی و ۱۱ برنده مزایده اشاره کرد.

قاسمی ابراز کرد: طی بازه زمانی ۲ ساله دولت سیزدهم آگهی بزرگترین مزایده محدوده های اکتشافی و معدنی استان شامل تعداد ۲۷۶ محدوده اکتشافی و معدنی منتشر شد و در دولت شهید رییسی در زمینه برگزاری مزایده محدوده های اکتشافی و معدنی با هدف استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی و توانمند (دارای صلاحیت فنی و مالی) جهت فعال سازی معادن با جدیت مورد توجه قرار گرفته است.

فعالیت‌های صنعتی در دولت سیزدهم

وی همچنین در خصوص فعالیت‌های صنعتی در دولت سیزدهم نیز اظهار کرد: تولیدات صنایع فعال استان از ۲۰ میلیون تُن در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۶ میلیون تن افزایش یافته است، در واقع افزایش تولیدات طی این ۲ سال ونیم معادل ۶ میلیون تُن بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان مطرح کرد: در حوزه صادرات غیرنفتی صنعتی نیز که در ابتدای دولت سیزدهم حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود، امروز بر حسب سه ماهه امسال به بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

قاسمی در خصوص رشد اقتصادی صنایع بزرگ هرمزگان، به آغاز عملیات اجرایی تولید ۲۰ میلیون تن فولاد با ایجاد و توسعه ۶ کارخانه با پیشرفت ۱۵ تا ۷۰ درصد ( متوسط پیشرفت ۳۲ درصد )، رشد ۶۷ درصدی ساخت و تعمیرات کشتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، آغاز ساخت چهار واحد تولید شیشه و کربنات با پیشرفت ۱۰ تا ۶۰ درصد، راه اندازی هفت ناحیه صنعتی جدید و توسعه ۲ ناحیه صنعتی موجود، افتتاح یک میلیون تن ظرفیت تولید کنستانتره آهن هماتیت ( ۲ واحد تولیدی ) و راه اندازی ۱۹۹ واحد صنعتی جدید اشاره کرد.

رییس سازمان صمت هرمزگان در خصوص رشد اقتصادی نفت نیز عنوان کرد: افزایش تولید هیدروکربن های سبک و سنگین از ۶٫۵ میلیون تُن به ۹ میلیون تن در سال، آغاز عملیات طرح کک سازی، بهبود ظرفیت، روغن سازی پالایشگاه بندرعباس به ارزش ۲٫۲ میلیارد یورو، شروع عملیات اجرایی طرح های پتروشیمی پارسیان به ارزش ۳٫۶ میلیارد یورو است.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها