متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» هشدار داد؛

چند اشتباه مرگبار بیماران دیابتی

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

70702
چند اشتباه مرگبار بیماران دیابتی

حسین ایمانی شایع‌ترین مشکل افراد دیابتی را افت قند خون دانست و در این باره توضیحات مهمی را ارائه کرد.

حسین ایمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره اینکه افت قند خون شایع‌ترین مشکل بیمارانی است که انسولین تزریق می‌کنند، گفت: یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در کنترل بیماری قند می‌تواند نقش داشته باشد رعایت اصول تغذیه صحیح و رژیم درمانی است. در دیابت نوع ۱ بدن انسولین را به خوبی ترشح نمی‌کند. در دیابت نوع ۲ بدن یا به مقدار کافی انسولین ترشح نمی‌کند یا سلول‌های بدن نسبت به انسولینی که ترشح می‌شود مقاوم هستند و انسولینی که ترشح می‌شود نمی‌تواند قند را با خود به داخل سلول ببرد.

وی در ادامه افزود: برای همین یکی از فاکتورهای مهم برای افراد دیابتی به خصوص دیابت نوع ۲ تغذیه است. اکثرا افرادی که دیابت نوع ۲ دارند دچار اضافه وزن هستند. آن‌ها در ابتدا باید وزن خود را کاهش دهند چون کاهش وزن باعث می‌شود مقاومت بدن به انسولین کم شود و کنترل قند بهتر صورت بگیرد. 

این متخصص تغذیه درباره اهمیت مصرف کربوهیدرات برای افراد دیابتی خاطرنشان کرد: توزیع کربوهیدرات در طی روز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که افراد دیابتی باید به آن توجه کنند. این دسته از افراد بایستی مصرف نشاسته و کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود در ۳ وعده غذایی اصلی و ۳ میان وعده تقسیم کنند؛ صبحانه، ناهار و شام و ۳ میان وعده یعنی یکی بین صبح تا ظهر، بین ظهر تا عضر و بین عصر تا شب.

ایمانی درباره اینکه افراد دیابتی چه نوع کربوهیدرات و نشاسته‌ای باید مصرف کنند، اظهار کرد: بهترین نشاسته‌ای که برای این دسته از افراد توصیه می‌شود، نشاسته‌ها و کربوهیدرات‌های کمپلکس است. نشاسته‌هایی که حاوی سبوس هستند چون وقتی نشاسته حاوی سبوس یا فیبر باشد آزاد شدن قند در بدن به تدریج اتفاق می‌افتد و قند خون به سرعت بالا نمی‌رود.

وی بیان کرد: قندهای ساده همچون قند، شکر، مربا و عسل‌های کارخانه‌ای باعث می‌شوند قند خون به سرعت بالا برود و به خوبی کنترل نشود. مصرف سبزیجات به خاطر فیبر زیاد و قند کمی که دارند برای افراد دیابتی بسیار مفید هستند. همچنین فعالیت بدنی از جمله موارد مهمی است که منجر به کاهش مقاومت به انسولین شده و قند خون را کنترل می‌کند. در نتیجه فعالیت بدنی و ورزش به افراد دیابتی کمک خواهد کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه