در گفت‌وگوی وزارت بهداشت با «ایران‌آنلاین» انجام شد؛

سایه نسخه وزارت بهداشت بر سر گرمازدگی

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

70722
سایه نسخه وزارت بهداشت بر سر گرمازدگی

همزمان با آغاز روزهای گرم سال به خصوص نزدیک شدن به ایامی که بسیاری از افراد برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین ساعات زیادی را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند، رعایت این نکات بهداشتی، خطرات و نگرانی‌های ناشی از گرمازدگی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

دکتر فرشید رضایی - سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت – در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی «ایران آنلاین» نسخه‌ای جامع برای درامان ماندن از گرما‌زدگی ارائه کرد.

هر ساله با آغاز فصل گرما، در سراسر دنیا گروهی به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشت فردی دچار گرمازدگی می‌شوند که در این بین خردسالان و سالمندان آسیب بیشتری را تجربه خواهند کرد. از این رو نکات مهمی وجود دارد که با اهمیت دادن به آنها بخش قابل توجهی از آسیب‌های جسمانی ناشی از گرمازدگی در فصول گرم سال کاهش پیدا می‌کند.

دکتر رضایی این نکات را چنین تشرح کرد؛

1- پرهیز از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور آفتاب از اصولی‌ترین این نکات است؛ توصیه می‌شود کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری شدید و یا ضعف جسمانی دارند تا زمانی که ایام اربعین به فصول خنک‌تر سال موکول شود، ترجیحا در این مراسم شرکت نکنند اما اگر به هر دلیلی ناگریز از این تصمیم هستند، تا حد امکان پیاده‌روی را در ساعات بعد از غروب آفتاب که هوا خنک‌تر است آغاز کنند. (از 10 صبح تا 2 بعد ازظهر شدت تابش نور خورشید به بالاترین سطح می‌رسد)

2- افراد با استفاده از کلاه‌های نقاب‌دار و سایبان، پوست و چشمان خود را از اثرات مخرب تابش مستقیم نور خورشید در امان نگه دارند.

3- پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی امکان تعریق بدن را بالاتر می‌برد و استفاده از این سبک لباس‌ها در فصول گرم سال انتخاب بسیار درستی است.

4- از آنجاکه تابش مستقیم آفتاب، میزان تعریق را افزایش داده و در این موقعیت بدن افراد آب بیشتری از دست می‌دهد، مصرف مایعات فراوان از نکات بسیبار بااهمیت است. (هرچند برای مقابله با گرمازدگی مایعات خاصی ترجیح ندارد، اما نوشیدن مایعاتی مثل دوغ خنک بیشتر توصیه می‌شود.)

5- کودکان نه‌تنها نسبت به کم‌آبی حساس‌تر هستند، بلکه قدرت تعریق کافی ندارند بنابراین در برابر نور خورشید بیشتر آسیب‌‌پذیر هستند و به این ترتیب از واجبات است که والدین نسبت به نوع پوشش، میزان مایعات مورد استفاده کودکان و محدود کردن ساعات حضور آنها در برابر تابش مستقیم نور خورشید دقت بیشتری به خرج دهند.


سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بدن فرد دچار گرمازدگی، سرد شده، عرق سرد روی پوست او می‌نشیند و دچار بی‌حالی و حتی تهوع می‌شود تاکید کرد: در این مواقع لازم است اطرافیان او را به سرعت زیر سایه درخت و یا جای خنک ببرند و با انجام روش‌های موثر و نوشاندن مایعات خنک، میزان حرارت بدن‌ فرد را کاهش دهند.

به گفته این مقام مسئول، تعریق یکی از مکانیزم‌های بدن برای خنک شدن است، اما مادامی که به دلیل تابش زیاد نور خورشید، این فرآیند مختل و حرارت بدن فرد خارج نشود، مکانیسم‌های شیمیایی بدن دچار اختلال شده و سازوکار متابولیسم بدن به طور طبیعی عمل نمی‌کند و با تاثیر منفی بر گردش خون و توانمندی عضلات و در موارد شدیدتر سیستم هوشیاری بدن، فرد را با خطرات جبران‌ناپذیر روبه‌رو خواهد ساخت.
بنابراین و ازآنجا که طولانی شدن وضعیت گرمازدگی، کاهش سطح هوشیاری، افزایش حملات قلبی، آسیب سیستم قلبی و عروقی و در مواقع حساس مرگ را به همراه خواهد داشت، ضروری است افراد با آغاز فصل گرم، برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب قرار نگیرند و در صورتی که چاره‌ای جز این ندارند، نسخه ارائه شده وزارت بهداشت را جدی بگیرند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه