اشراقی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

نقش موثر دولت سیزدهم در افزایش امید به زندگی/ دولت چهاردهم در جهت تقویت راهبردی امید به زندگی در جوانان حرکت کند

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

70916
نقش موثر دولت سیزدهم در افزایش امید به زندگی/ دولت چهاردهم در جهت تقویت راهبردی امید به زندگی در جوانان حرکت کند

پژوهشگر و محقق مسائل اجتماعی درباره افزایش امید به زندگی در سال‌های اخیر و نقش موثر دولت سیزدهم توضیحاتی را ارائه کرده است.

حمیدرضا اشراقی پژوهشگر و محقق مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره افزایش امید به زندگی در سال‌های اخیر گفت: امید به زندگی یکی از شاخص‌های بحث جمعیت‌شناختی در موضوعات علوم اجتماعی است. هرچه شاخص شرایط بهتری داشته باشد نشان دهنده این است که موضوع سلامت آن جامعه در شرایط بهتری قرار دارد. در سال‌های اخیر هم با توجه به موضوعات اثرگذار در مولفه امید به زندگی یعنی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، کمک به سلامت مادران و نوزادان نرخ مرگ و میر مادران در زمان فارغ شدن و نوزادان در بدو تولد به شدت کاهش داشته است و بالطبع این موضوع بر روی شاخص امید به زندگی تاثیر دارد. 

افزایش امید به زندگی در سال‌های اخیر

وی با اشاره به اینکه موضوعات جامعه شناختی دیگری هم هست که در کنار بحث سلامت بر روی امید به زندگی تاثیر دارد، ادامه داد: یکی از این موضوعات امید به آینده و کاهش عوامل اجتماعی مخرب بر روند طبیعی زندگی جامعه است که به نظر می‌آید در چند سال گذشته در کشورمان به جز شهرهای بزرگ که مولفه‌های استرس زا بیشتری دارند، در کلان کشور موضوعاتی که باعث آرامش و روند طبیعی زندگی انسان‌ها می‌شود بهتر بوده است.

اشراقی بیان کرد: انسان به‌عنوان یک موجود اجتماعی ذاتا با موضوع امید به زندگی درگیر است تا شرایط را رو به جلو طی می‌کند. نسل جوان در شرایطی که امید به آینده داشته باشد و برای ادامه تحصیل، دانشگاه، تامین مسکن، ازدواج، تامین اشتغال و ... در شرایطی باشد که بداند با طی کردن مسیر صحیح زندگی و برنانه ریزی مناسب می‌تواند شرایط معمولی در جامعه از جهت تحصیل، تامین مسکن، تامین اشتغال، ازدواج و ... پیدا کند امید به آینده پیدا کرده و زندگی خوبی را طی می‌کند و از موضوعاتی که باعث ناامنی خاطر و افسردگی در ادامه روند زندگیش می‌شود، دور خواهد بود.

سرمایه‌ هر کشور نیروی انسانی آن است

این پژوهشگر و محقق مسائل اجتماعی با بیان اینکه عواملی که باعث ناآرامی ذهن یک جوان در جامعه می‌شود موضوعات مورد نیاز زندگی‌اش است، گفت: هر جوانی در شرایط عادی نیازمند تشکیل زندگی مشترک است و به تامین معاش، شغل و مسکن نیاز دارد. همچنین باید از شرایط عادلانه تحصیلی و آموزشی برخوردار باشد. در سال‌های اخیر شرایط دسترسی جوانان اعم از آقایان و به ویژه خانم‌ها از تحصیلات عالی دانشگاهی خوب بوده است. بحث دسترسی به مسکن، ازدواج جوانان، تامین اشتغال جوانان موضوعاتی هستند که در جوانان باعث نگرانی می‌شود. سرمایه‌ هر کشور نیروی انسانی آن است و جوانان ما بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. مسئولان و دست‌اندرکاران به موضوعاتی مانند تامین اشتغال، مسکن و بحث تسهیلگری در شرایط ازدواج جوانان باید توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

نقش موثر دولت سیزدهم در افزایش امید به زندگی 

اشراقی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم نقش مهمی در افزایش امید به زندگی داشته است، اظهار کرد: در چند سال اخیر شاهد هستیم که توجه ویژه‌ای به شرایط تسهیلگری ازدواج جوانان شده است. برای دریافت وام ازدواج در سال‌های اخیر روند دموکراسی و اداری آن بهتر شد و جوانان مدت زمان کمتری در صف انتظار می‌ماندند. البته در موضوعاتی مانند تورم و افزایش هزینه مسکن چه از باب خرید یا اجاره هنوز هم دچار مشکلاتی هستیم که نیازمند پیگیری و توجه ویژه است. در عین حال طرح ملی مسکن در دولت سیزدهم شروع شد و تحرکی در بخش تامین مسکن ملی برای خانواده‌ها و جوانان ایجاد شد و توانست تا حدودی از دغدغه جوانان کم کند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نرخ بهره وری مراکز و بنگاه‌های اقتصادی در سال‌های نه چندان دور پایین آمده بود و فعالیتی نداشتند اما در چند سال گذشته با همت مضاعف دولت سیزدهم به چرخه تولید برگشتند. موضوعات جوانان با امید بیشتری پیگیری شد. نسبت به سال‌های قبل در دو سه سال اخیر شرایط بهتری را تجربه کردیم.

دولت چهاردهم در جهت تقویت راهبردی امید به زندگی در جوانان باشد

اشراقی عنوان کرد: امید است که دولت چهاردهم بتواند با یک هدف گذاری مناسب در جهت تقویت راهبردی امید به زندگی در جوانان تلاش کند. تامین نیازمندی‌های اولیه زندگی جوانان از جمله تسهیل‌گری در شرایط ازدواج، اشتغال، تامین مسکن و ... در دستورکار دولت جدید قرار گیرد تا شرایط ایده آل‌تری برای جوانان کشور رقم بخورد.

این پژوهشگر و محقق مسائل اجتماعی با اشاره به مهاجرت نخبگان گفت: توجه به مهاجرت نخبگان هم از موضوعاتی است که در نظام مسائل اجتماعی جوانان ایران نیازمند توجه جدی است. مهاجرت با هدف تجربه اندوزی، تحصیل در کشور دیگر و بازگشت به جامعه ایرادی ندارد اما اگر قرار باشد یک جوان آمال و آرزوی خود را در مهاجرت ببیند از مسائلی است که اندیشمندان، صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران موضوعات حوزه جوانان باید برنامه ریزی بهتری برای آن داشته باشند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه