رتبه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس به ایران تعلق گرفت

فرهنگ

70932
رتبه پنجم جهانی ثبت آثار ناملموس به ایران تعلق گرفت

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: دولت سیزدهم با حمایت رییس جمهور شهید موفق شد در ثبت آثار ناملموس رتبه پنجم جهانی را کسب کند و امسال نیز با پیگیری امور به رتبه چهارم صعود خواهد کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، علی دارابی روز دوشنبه در آیین امضا تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیا بازار تاریخی اراک اظهار داشت: این موفقیت ارزشمند است چون‌ ملت ما شایسته این جایگاه است زیرا تاریخی به قدمت هفت هزار ساله دارد.

وی بیان کرد: ایران در ثبت جهانی میراث ملموس جزو ۱۰ کشور اول دنیا است و کشور ما بیست سال به دلایل مختلف نتوانست آثاری را در یونسکو ثبت کند. اگر در این ۲۰ سال پرونده جهانی داشتیم، ایران به عنوان کشور اول و یا مشترک با ایتالیا معرفی شده بود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در میراث ناملموس مانند فرش، آداب و سنن، شب یلدا و فرش، ایران جایگاه ارزشمند جهانی دارد.

دارابی افزود: وزارت میراث فرهنگی موفق شد، پارسال افطاری را به نام جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ثبت کند.

قائم مقام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارزش آثار باستانی و تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: بناهایی که نیکان گذشته برای ما به یادگار گذاشته‌اند قابل افتخار است و باید حفظ شوند.

دارابی ادامه داد: دولت هرچه قدر، اعتبار برای احیا، بازسازی و مرمت آثار تاریخی هزینه کند نمی‌تواند همه آثار را حفظ کند و این مهم با مردمی کردن و استفاده از ظرفیت مردم و خیران محقق می‌شود.

وی به تجربه سایر کشورها در حفظ آثار و ابنیه تاریخی اشاره کرد و افزود: پنج هزار تشکل و سمن در کشور ایتالیا در حوزه میراث فرهنگی برای نگهداری ابنیه تاریخی فعالیت دارند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تشکیل انجمن خیریه بناهای تاریخی در استان مرکزی کار بزرگی است که این استان آغاز کرده‌ و باید به کل کشور بسط داده شود.

دارابی با بیان خاطراتی از دوران سکونت خود در اراک و بازار این شهر افزود: همه جا، سرای من است اما دنیا بدون ایران و ایران بدون اراک را نمی‌توان تصور کرد.

وی بیان کرد: بیش از ۳۰ درصد مفاخر ایران به نوعی منصوب به استان مرکزی هستند و در راس آن بنیانگذار جمهوری اسلامی است و تار و پود ما با این استان آمیخته شده است.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ