کارشناس بهزیستی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

روند سرپرستی فرزند خوانده به چه صورت است؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

70944
روند سرپرستی فرزند خوانده به چه صورت است؟

فاطمه محمدی سرشت درباره روند واگذاری فرزند و مدارک لازم توضیحانی را ارائه کرده است.

فاطمه محمدی سرشت کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره روند واگذاری فرزندخوانده گفت: روند واگذاری فرزند به این شکل است که آن دسته از کودکانی که شرایط باز پیوند ندارند، یعنی برگشت به خانواده زیستی برای آن‌ها فراهم نیست و از طرفی خانواده موثری حتی در خویشاوندان ندارند آن‌ها را با توجه به شرایطی که دارند به خانواده‌های جایگزین معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: خانواده‌های جایگزین هم باید شرایط خاصی داشته باشند و اولویت‌بندی در این خصوص داریم؛ اینکه یکی از زوجین خانواده متقاضی باید حتماً بالای ۳۰ سال سن داشته باشد. همچنین اگر خانواده متقاضی فرزند نداشته باشند اولویت اول به حساب می‌آیند. اولویت دوم با سرپرست منحصر است، یعنی خانم مجرد بدون داشتن همسر و باید بالای ۳۰ سال سن نیز داشته باشد. اولویت سوم خانواده با فرزند زیستی است. با توجه به شرایط سنی خانواده‌های جایگزین فرزندانی به آن‌ها معرفی می‌کنیم. ضمن اینکه در کمیته عکس فرزندان و خانواده‌ها موجود است و سعی می‌کنیم شبیه‌ترین فرزند را به خانواده‌ها معرفی کنیم.

محمدی سرشت درباره اینکه چه مدارکی برای واگذاری فرزند لازم است، اظهار کرد: خانواده باید ابتدا به ساکن وارد سامانه ملی فرزند خواندگی شوند و مدارک خود را بارگذاری کنند. مدارک شامل مدارک شناسایی، شغلی، تحصیلی، ازدواج، مسکن و بیمه است. اگر خانواده صاحب فرزند زیستی هستند حتماً باید عکس فرزند هم در مدارک باشد. مدارک که بارگذاری شد برای شهرستان محل سکونت خانواده ارسال می‌شود و بعد از بررسی همه مدارک کارشناسان شهرستان با خانواده تماس می‌گیرند و برای آن‌ها وقت مصاحبه تعیین می‌شود. 

وی در ادامه افزود: در روز مصاحبه هم مدارک را به صورت فیزیکی به کارشناسان می‌دهند. پس از آن در نوبت انجام بازدید منزل قرار می‌گیرند، سپس به پزشکی قانونی، مراحل مشاوره، مشاوره مذهبی و انجام سوء پیشینه معرفی خواهند شد. به محض اینکه این مدارک و مراحل کامل شد برای خانواده کمیته تشکیل می‌شود تا در مورد اطلاعاتی که در این مدت کسب کرده‌اند، اطمینان حاصل شود. در ادامه فرزند به آن‌ها معرفی می‌شود.

کارشناس مسئول فرزندخواندگی بهزیستی استان تهران توضیح داد: اگر خانواده متقاضی فرزند بالای ۳ سال سن داشته باشند حتماً باید در مشاوره‌ها چند جلسه حضور پیدا کند تا شرایط خانواده و فرزند با هم بررسی شود. علاوه بر این خانواده می‌توانند فرزند را  از نظر پزشکی به پزشک معتمد خودشان هم معرفی کنند و یا پرونده را به پزشک معتمد خود نشان بدهند. همچنین اگر قرار است آزمایش تکمیلی انجام شود می‌توانند این کار را انجام بدهند.

محمدی سرشت درباره فرزندان اتباع بیان کرد: در مورد فرزندان اتباعی که در سازمان بهزیستی هستند در حال حاضر آماری ندارم اما فرزند اتباع به هیچ وجه واگذار نمی‌شود. برای میزبان می‌توان واگذار کرد اما برای فرزند خواندگی این امکان وجود ندارد. ما در فرزند خواندگی بحث گرفتن شناسنامه را داریم و شناسنامه فقط برای اتباع ایرانی و فرزندانی که در ایران به دنیا آمدند و پدر ایرانی دارند صادر می‌شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه