پارلمان فنلاند توافقنامه افزایش حضور نظامی آمریکا در این کشور را تصویب کرد

بین‌الملل

70965
پارلمان فنلاند توافقنامه افزایش حضور نظامی آمریکا در این کشور را تصویب کرد

نمایندگان پارلمان فنلاند امروز (دوشنبه) به اتفاق آرا، توافقنامه‌ای دفاعی با ایالات متحده را تصویب کردند که براساس آن حضور نظامی آمریکا و ذخیره‌سازی تجهیزات دفاعی در این کشور افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، این توافقنامه به ایالات متحده اجازه دسترسی به ۱۵ پایگاه نظامی در فنلاند را می‌دهد و امکان حضور و آموزش نیروهای آمریکایی و استقرار تجهیزات دفاعی در خاک فنلاند را فراهم می‌کند.

طبق این گزارش، این پیمان همچنین همکاری میان دو کشور در شرایط بحرانی را تقویت می‌کند.

کیمو کیلجونن نماینده پارلمان از حزب سوسیال دموکرات فنلاند در جلسه عمومی روز دوشنبه، تصویب توافقنامه همکاری دفاعی را «لحظه‌ای تاریخی» توصیف کرد و گفت که وظیفه این توافق، تقویت امنیت کشور فنلاند و مردمش است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده با ۱۱ کشور دیگر عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از جمله همسایگان شمال اروپا، سوئد، نروژ و دانمارک، توافقنامه همکاری دفاعی مشابهی منعقد کرده است.

دولت فنلاند این توافقنامه همکاری دفاعی را در ماه دسامبر (آذر/دی ۱۴۰۲) امضا کرده بود. این توافق با هدف تقویت قابلیت‌های امنیتی و دفاعی فنلاند، پس از پیوستن این کشور شمال اروپا به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) و پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) صورت گرفت.

طبق این گزارش، روابط فنلاند با کشور همسایه خود روسیه که با آن یک مرز یک‌هزار و ۳۴۰ کیلومتری مشترک دارد، پس از پیوستن فنلاند به ناتو در سال گذشته، به طور فزاینده‌ای تنش‌زا شده است.

فنلاند و سوئد پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. سوئد نیز پس از مدت‌ها تاخیر و مخالفت ترکیه و مجارستان، در اسفند ۱۴۰۲ به طور رسمی عضو این پیمان نظامی شد.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل