صفر تا صد ثبت‌ سفارش کتب درسی

در گفت‌وگوی مقام مسئول آموزش و پرورش با «ایران‌آنلاین»

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

71129
صفر تا صد ثبت‌ سفارش کتب درسی

ثبت سفارش کتاب‌ درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ در حالی آغاز شد که معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» کم‌و‌کیف آن را تشریح کرد.

این روزها پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir، به‌منظور تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به کتب درسی و ثبت سفارش آنها بسیار پربازدید شده است.

برای رفع هر گونه ابهام و دسترسی آسان به این خدمات، محمدعلوی تبار - معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش – در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی «ایران آنلاین« نحوه صحیح ثبت سفارش کتب درسی و سامانه مورد پیشنهاد وزرات آموزش و پرورش را توضیح داد: به گفته وی برای ثبت سفارش ابتدا باید به درگاه دولت به نشانی my.gov.ir  وارد شد. در گام دوم درگاه پیشخوان وزارت آموزش و پرورش را انتخاب کنید. به این ترتیب فهرست اسامی فرزندان در درگاه پیشخوان وزارت آموزش و پرورش، نمایش داده می‌شود، در این مرحله با انتخاب فرزند (دانش‌آموز) و انتخاب منوی خرید کتاب درسی، وارد سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شوند. در این سامانه همچنین امکان انجام فرایندهای ثبت، مشاهده و اصلاح سفارش مهیا است.

هر پایه چه تاریخی ؟

علوی‌تبار در ادامه با اشاره به تقویم زمانی مشخص‌شده برای سفارش کتب درسی هر پایه تحصيلی یادآور شد: امکان ثبت سفارش گروهی و انفرادی مقاطع آمادگی تکمیلی (پیش دبستانی استثنایی)، پایه دوم تا ششم دوره ابتدایی (عادی و استثنایی)، پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه، پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه پیش حرفه‌ای استثنایی، پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش) و پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه حرفه‌ای استثنایی از تاریخ 05/02/1403 شروع و در تاریخ 05/04/1403 تمام می‌شود.

این در حالی است که شروع ثبت سفارش مقاطع آمادگی مقدماتی (پیش دبستانی استثنایی)، پایه اول دوره ابتدایی (عادی و استثنایی)، پایه هفتم دوره اول متوسطه، پایه هفتم دوره اول متوسطه پیش حرفه ای استثنایی، پایه دهم دوره دوم متوسطه و پایه دهم دوره دوم متوسطه حرفه‌ای استثنایی از 10/04/1403 آغاز و در تاریخ 10/06/1403 به پایان می‌رسد.

به گفته معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش، امکان اصلاح سفارش تمامی دوره‌های سال تحصیلی 1403-1404 در بازه زمانی 23/04/1403 تا 31/06/1403 وجود دارد.
 

نحوه ثبت سفارش گروهی

در این دوره، امکان ثبت سفارش به صورت گروهی هم وجود دارد که علوی‌تبار در این خصوص تصریح کرد: برای مدیران مدارس، امکان ویژه انتخاب گروهی از دانش‌آموزان (به تفکیک دوره تحصیلی، شاخه تحصیلی، رشته تحصیلی و نوع معلولیت) جهت ثبت سفارش، مشاهد سفارش و همچنین آمارهای مختلف برای کنترل سفارش کتب درسی مدرسه وجود دارد.


دانش‌آموزان اتباع چه کنند؟

برای بسیاری از اتباع این سوال پیش آمده که آنها چطور می‌توانند کتب درسی خود را تهیه کنند. این مقام مسئول در پاسخ به دانش‌آموزان اتباع گفت: این گروه از دانش‌آموزان نیز همانند دانش‌آموزان ایرانی، پس از ثبت‌نام قطعی در سامانه سیدای مدارس و انتقال اطلاعات آنان به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، می‌توانند ثبت سفارش کتاب‌های درسی خود را انجام دهند.


دست سودجویان کوتاه شد

علیرغم اینکه همواره برخی از سودجودیان در پی آن هستند که انواع خدمات را از طریق بازار آزاد و با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب در اختیار افراد قرار دهند، خوشبختانه و به گفته معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش، کتب درسی صرفاً از طریق ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق و نواحی تابعه، در اختیار مدیران مدارس جهت توزیع بین دانش‌آموزان سراسر کشور قرار می‌گیرد و فروش در بازار آزاد انجام نخواهد شد.
بنابراین با مراجعه در بازه زمانی اعلام شده در شیوه‌نامه سفارش و توزیع کتاب‌های درسی، می‌توانند این کتاب‌ها را از طریق مدرسه محل تحصیل دریافت کرد.

در ضمن سامانه فروش تک‌جلدی کتاب‌های درسی از مهر تا اسفندماه آماده ارائه خدمات به دانش‌آموزان و نحوه ارسال کتاب‌های درسی مورد نیاز از طریق شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آدرس‌های اعلام شده خواهد بود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه