عضو انجمن قلم: فرهنگ نباید دست‌خوش رفت‌وآمدهای سیاسی قرار بگیرد

فرهنگ

71147
عضو انجمن قلم: فرهنگ نباید دست‌خوش رفت‌وآمدهای سیاسی قرار بگیرد

عضو انجمن قلم جشنواره‌های ادبی را مهم و سرنوشت‌ساز توصیف کرد و گفت: جشنواره‌ها باید زیر نظر نهادی باشد که با تغییر دولت‌ها رویکرد آنها تغییر نکند. فرهنگ نباید دست‌خوش رفت‌وآمدهای سیاسی قرار بگیرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، آیین اختتامیه بیست‌ودومین جشنواره قلم زرین عصر چهارشنبه -۱۳ تیر ۱۴۰۳- در کتابخانه پارک شهر برگزار شد، راضیه تجار با اشاره به عمر ۲۲ ساله جشنواره قلم زرین گفت: این جشنواره عمر طولانی دارد، چه بسیار جشنواره‌هایی که متولد و میرا شد. این جشنواره معتبر در حوزه ادبیات است.

دبیر جشنواره قلم زرین ادامه داد: آثاری که معرفی شدند نامشان را حفظ کردند و در مسیر معرفی پیش رفتند.

برگزیدگان جشنواره قلم الگوی جامعه ادبی

محمدرضا سرشار با اشاره به اینکه این جشنواره برای نخستین بار به جای ۱۴ تیر یعنی روز قلم، در ۱۳ تیر برگزار می‌شود، گفت: جشنواره‌ها دستاوردهای مختلفی دارند. در جشنواره آثار برگزیده برای جامعه معرفی می‌شود. همچنین آثار برگزیده در جشنواره برای دیگر نویسندگان الگوسازی می‌کند. جشنواره‌ها موجب گرم نگه داشتن تنور کتاب می‌شود. همچنین از نظر مادی کمبود حق‌التالیف کتاب‌ها جبران می‌شود.

این نویسنده درباره مشکلات جشنواره‌ها توضیح داد: جشنواره قلم زرین جزئی از بادوام‌ترین جشنواره‌ها است، در حالی که تعدادی از جشنواره‌ها نمی‌توانند ادامه داشته باشند. عضو انجمن قلم درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از دوام جشنواره‌ها بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه جشنواره‌ها فارغ از دیدگاه جشنواره کمک می‌کند، برخی از جشنواره‌ها با قطع کمک وزارت فرهنگ تعطیل می‌شوند. تعدد جشنواره‌ها در کشور ما باعث شده گزینش‌ها در بسیاری از مواقع علمی و ادبی نباشد.

وی افزود: عده منتقدان در کل کشور در عرصه داستان کمتر از ۱۰ نفر هستند، باید فکری در این حوزه شود. منتقد باید نقد چاپ و منتشر شده در فضای علمی داشته باشد.

سرشار با تاکید بر اینکه جشنواره‌های ادبی در کشور مهم و سرنوشت‌ساز اند، گفت: جشنواره‌های دولتی به این دلیل که با تغییر دولت‌ها جریان انتخاب تغییر می‌کند، عادلانه نیست. جشنواره‌ها باید زیر نظر نهادی باشد که با تغییر دولت‌ها رویکرد آن‌ها تغییر نکند. فرهنگ نباید دست‌خوش رفت‌وآمدهای سیاسی قرار بگیرد.

امیدوارم جوان‌ها ادبیات را به جایگاه والایی برسانند

حسین اسرافیلی که در این دوره جایزه قلم زرین مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: من کجا و تجلیل از من کجا؟ من انجام وظیفه کردم. این شاعر دفاع مقدس با ابراز امیدواری از اینکه نسل جدید ادامه دهنده راه پیکسوت‌ها باشند، امیدوارم جوان‌ها این حوزه را به پایان خوش برسانند و ادبیات در ایران سرانجام ماندگارتری داشته باشند.

ثبت ۴۱۰ اثر در دبیرخانه جشنواره

جواد کامور بخشایش گزارشی از فرایند جشنواره قلم زرین ارائه داد و گفت: از بهمن ماه ۱۴۰۲ فراخوان بیست و دومین دوره را منتشر کردیم. خانه کتاب و ادبیات ایران حمایت‌های خوبی در اطلاع‌رسانی جشنواره قلم زرین انجام دادند. به گفته دبیر علمی بیست و دومین جایزه قلم زرین حدود ۴۱۰ اثر وارد دبیرخانه جشنواره و ثبت و ضبط شد و داوری در پنج گروه داستان بزرگسال، کودک و نوجوان، شعر بزرگسال، پژوهش و نقد ادبی، گروه داستان و شعر کودک و نوجوان انجام شد. داوری‌ها از اسفند ۱۴۰۲ تا پایان خرداد ۱۴۰۳ ادامه داشت.

نهاد کتابخانه‌های عمومی آماده حمایت از اهالی قلم است

مهدی رمضانی با تأکید بر اینکه باید توجه بیشتری به موضوع شعر شود، گفت: موضوع شعر را در فضای نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌توانیم جدی‌تر پیش ببریم. ظرفیت نهاد کتاب‌خانه‌ها در اختیار اهالی فرهنگ است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی درباره ظرفیت انجمن قلم بیان کرد: اعضا، موسسان و اداره‌کنندگان این انجمن اهالی قلم هستند. انجمن باید بیشتر شناسانده شود و درباره انجمن این اعلام امادگی را کردیم.

اسامی برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره قلم زرین بدین شرح است:

برگزیدگان بخش داستان کودک و نوجوان

پاک کن جادویی، زهرا اخلاقی، انتشارات جمکران آتش در آشیانه‌ی ا زاده رویا منوچهری، انتشارات قدیانی.

برگزیدگان بخش شعر بزرگسال

شامِ اَوَد، علیرضا قزوه ، انتشارات شاعران پارسی زبان بخش داستان بزرگسال ماه و بلوط، محسن مؤمنی شریف، انتشارات سوره مهر.

برگزیدگان بخش نقد و پژوهش ادبی

واکاوی پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دوره پهلوی، کامران پارسی‌نژاد، انتشارات صاد از متن تا معنا، بتول واعظ - محمدرضا حاجی آقا بابایی، انتشارات مهر اندیش.

برگزیدگان بخش شعر کودک

بهار از کوچ برگشت، بابک نیک طلب، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ