متخصص طب کار در گفت‌وگو با «ایران‌آنلاین» هشدار داد:

آلودگی هوا در کمین آینده کودکان شهری

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

71326
آلودگی هوا در کمین آینده کودکان شهری

هرچند وضعیت آب‌وهوا در فصل تابستان به اندازه زمستان‌های سرد و آلوده، چالش‌برانگیز نیست، اما نمی‌توان از آلودگی هوا در فصل تابستان به سادگی چشم پوشید؛ آلودگی ناشی از آلاینده اُزن (از ترکیب تابش شدیدتر نور خورشید و مواد آلی ناشی از سوزاندن نفت و گاز ایجاد می‌شود) در این فصل از سال، دست از سر ساکنان شهرهای آلوده بر نمی‌دارد.

بارها و بارها سازمان بهداشت جهانی هشدار داد افراد دارای بیماری‌های متابولیک، بیمارانی که تحت عمل پیوند قرار گرفته‌اند و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، آلرژیک، آسم بیشتر و زودتر مستعد دریافت عوارض آلودگی هوا هستند.
تفاوتی ندارد این آلودگی در فصل زمستان گریبان شهرها را بگیرد یا تابستان؛ مهم این است که بی‌توجهی به این تهدید خاموش، آینده ساکنان شهرهای آلوده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از آنجا که پایتخت‌نشینان ایران و آن دسته از افرادی که در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور زندگی می‌کنند از این قاعده مستثنی نیستند یک متخصص طب کار برای در امان ماندن سالمندان، زنان باردار، کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از مخاطرات آلودگی‌ هوای فصل تابستان، یک نسخه موثر پیچید؛ دکتر سیدمحمد سیدمهدی – متخصص طب کار - در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «ایران آنلاین» برای گریز از خطرات احتمالی آلودگی هوای تابستان، به گروه‌های آسیب‌پذیر و حساس جامعه توصیه کرد تا حد امکان در ساعات پیک آلودگی هوا در اماکن شهری حضور پیدا نکنند و از آنجا که برای مثال در شهری مثل تهران آلودگی هوا یک الگوی کلی دارد و تقریبا در تمام نقاط شهر، آلاینده‌ها وجود دارند، ضروری است این افراد مراقبت بیشتری به خرج دهند.

این متخصص که نسخه غذایی خاصی را در این مواقع چاره‌ساز نمی‌داند تاکید کرد: در شرایطی که کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد لازم است افراد بنا بر مشکلات زمینه‌ای که دارند مراقبت‌های بیشتری به خرج دهند؛ به عنوان نمونه فرد دارای بیماری قلبی و یا ریوی در نظر داشته باشد دریافت اکسیژن کمتر، بیماری او را تشدید خواهد کرد، بنابراین با مدیریت حضور در محیط‌های شهری و آلوده، عملا باید میزان اکسیژن دریافتی خود را مدیریت کند.


سایه سنگین آلودگی هوا بر آینده کودکان

کودکان گروه بسیار آسیب‌پذیر در برابر آلودگی هوا هستند به‌طوری‌که به گواه مقالات علمی متعدد و معتبر، کاهش ضریب هوشی کودکان، کم‌خونی ، کمبود ویتامین D، کاهش حجم ریه، دیابت و چاقی، بیماری‌های قلبی، مشکلات گوارشی و نقص ایمنی بدن از تبعات آلودگی هوا بر این گروه سنی بسیار حساس جامعه است. در تایید این گزاره نه‌تنها اغلب کارشناسان آینده کودکان را متاثر از آلاینده‌های منطقه‌‌ای می‌دانند که در آن زندگی می‌کنند، بلکه سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داده خطرات ناشی از آلودگی هوا به مراتب بیشتر از بسیاری بيماری‌های ويروسی و عفونی برای كودكان زير پنج سال است.

در همین خصوص دکتر سیدمهدی هم آلودگی هوا را تهدیدی جدی برای آینده کودکان دانست و یادآور شد: قرار نیست بدن کودکان در کوتاه‌مدت آسیب ناشی از حضور در اماکن دارای آلودگی شهری را بروز دهد، بلکه عموما کودکان با آسیب‌های تجمعی ناشی از آلودگی هوا روبه‌رو خواهند بود و از این منظر آینده نگران‌کننده‌ای در انتظار کودکانی خواهد بود که در شهرهای آلوده رشد کرده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگرچه میزان مواجهه با آلودگی هوا، نوع آلودگی، ژنتیک و عوامل بسیار متعددی در این موضوع دخیل است، اما در هر صورت نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که کودکان ساکن شهرهای آلوده جهان، نسبت به سایر کودکان آینده نگران‌کننده‌تری خواهند داشت.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه