«ایران آنلاین» گزارش می‌‎دهد؛

هزارتوی انتخابات در آمریکا / بایدن توسط دموکرات‌ها جایگزین می‌شود؟

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

بین‌الملل

71679
هزارتوی انتخابات در آمریکا / بایدن توسط دموکرات‌ها جایگزین می‌شود؟

شرایط در آمریکا بر سر انتخابات ریاست ‌جمهوری بسیار پیچیده شده و هر کدام از کاندیداها با چالش‌های زیادی روبرو هستند، در این بین هر روز بر تعداد نمایندگان دموکراتیکی که خواستار کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری هستند، اضافه می‌شود.

گروه بین الملل ایران آنلاین: شصتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا تا چند ماه دیگر برگزار می‌شود. انتخاباتی که سرنوشت سیاسی این کشور را برای چهار سال آتی رقم خواهد زد.

نظام سیاسی آمریکا دو حزبی است و در بیش از ۱۵۰ سال گذشته تمام رئیس‌جمهورها از یکی از دو حزب دموکرات یا جمهوری خواه در صحنه سیاسی این کشور حضور داشته‌اند. جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا از حزب دموکرات است و تلاش می‌کند یک دوره دیگر هم رئیس جمهور آمریکا باقی بماند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا نیز تنها کاندیدای حزب جمهوری‌خواه است که در رقابت‌های درون‌حزبی باقی مانده است.

شرایط در آمریکا بر سر انتخابات ریاست ‌جمهوری بسیار پیچیده شده و هر کدام از کاندیداها با چالش‌های زیادی روبرو هستند به طوری که از بین دو نامزد اصلی، یکی سلامت جسمی ندارد و گفته می‌شود که به پارکینسون مبتلاست و دیگری پرونده‌های حقوقی متعددی در دادگاه دارد. بعد از مناظره‌ای هم که چندی پیش برگزار شد انتقادات افزایش یافت و بر تعداد نمایندگان دموکراتیکی که خواستار کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری بودند، اضافه شد.

حضور ضعیف بایدن در مناظره موجب نگرانی دموکرات‌ها شده است

در همین رابطه، مهدی خانعلی‌زاده کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با ایران آنلاین درباره انتخابات پیش‌روی آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به فرآیند اولین مناظره‌ای که میان جو بایدن و دونالد ترامپ به‌عنوان حزب دموکرات و جمهوری خواه برگزار شد، ارزیابی‌ها بر این است که به‌دلیل حضور بسیار ضعیفی که بایدن در این مناظره داشت که اطرافیان او از جمله باراک اوباما و کاملا هریس معاون اول بایدن نیز به آن معترف هستند در حال حاضر شرایط برای انتخاب ترامپ مساعدتر است.

خانعلی‌زاده ادامه داد: نباید این نکته را فراموش کرد که به دلیل همین حضور ضعیف سرو صداهای زیادی برای جایگزینی نامزد حزب دموکرات ایجاد شده است به این معنا که اگر در هفته‌های آتی اتفاقات جوری رقم بخورد که بایدن جای خود را به یک نامزد دیگر از طیف دموکرات بدهد صحنه انتخابات آمریکا به طور کامل تغییر خواهد کرد و بر خلاف روندی که تا کنون طی شده احتمال دارد که دموکرات‌ها هم بتوانند زمین بازی را تغییر دهند.

وی با اشاره به شرایط و روند فعلی انتخابات در آمریکا عنوان کرد: شرایط حاکم بر آمریکا حاکی از آن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده ایلات متحده است و سیاست‌هایی که در قابل تمام کشورهای جهان انجام خواهد داد نباید این طور خلاصه شود که چون دور اول ترامپ را دیده‌ایم حالا نیز می‌دانیم اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان این که ترامپ دیگر آن فرد سابق نیست، بیان کرد: ترامپ جدید به دلیل رویدادهایی که در جهان رخ داده، بسیار تندتر و خودخواهانه‌تر از دور قبل فعالیت خواهد کرد.

البته، هنوز هیچ چیز قطعی نیست و با توجه به پرونده‌های حقوقی متعددی که دونالد ترامپ با آنها روبه‌روست که ترامپ دارد باید دید که آیا این محکومیت‌ها مانع رئیس‌جمهور شدن او می‌شود؟

شانس ترامپ برای پیروزی بر بایدن بالاست

امیر ابوالفتح دیگر کارشناس مسائل آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایران آنلاین درباره انتخابات پیش‌رو در آمریکا اظهار کرد: حدود چهار، پنج ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده و در این مدت زمان، وقوع هر چیزی امکان‌پذیر است تا سرنوشت این انتخابات تغییر کند.

ابوالفتح با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی می‌توان گفت که شانس ترامپ برای پیروزی بر بایدن بالاست، بیان کرد: اما نمی‌توان به قطعیت گفت که او رئیس‌جمهور خواهد شد و امکان دارد همه چیز دستخوش تغییر شود‌.

به گزارش ایران آنلاین، نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو نشان داده است که تقریباً نیمی از رای دهندگان ثبت‌نام شده گفته‌اند که اگر بتوانند هم بایدن و هم ترامپ را در برگه رای کنار گذاشته و جایگزینی برای آنها پیدا کنند. بر اساس این نظرسنجی، حدود دو سوم از رای دهندگان گفتند که اعتماد چندانی به اینکه بایدن از نظر جسمی به اندازه کافی برای رئیس جمهور شدن مناسب است، ندارند، در حالی که تعداد مشابهی گفتند که معتقد نیستند ترامپ در مقام ریاست جمهوری اخلاقی عمل کند. با این حال، باید منتظر ماند و دید که سرنوشت انتخابات آمریکا به کدام سو گرایش پیدا خواهد کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل