تحویل ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مردم

اقتصاد

71848
تحویل ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مردم

رئیس صندوق ملی مسکن گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پروژه نهضت ملی مسکن آغاز شده است که ۷۰۰ هزار واحد تحویل شده و مابقی در حال ساخت است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، محمدرضا مهدیار اسماعیلی با انتقاد از عملکرد بانک‌های خصوصی اظهار داشت: متاسفانه تاکنون دریافتی صندوق ملی مسکن از محل جریمه مالیاتی بانک‌هایی که وام مسکن پرداخت نکردند، صفر است و ازسازمان امور مالیاتی می‌خواهیم که این ارقام را وصول کند.

رئیس صندوق ملی مسکن افزود: شورای پول و اعتبار صندوق ملی مسکن را موظف کرده که یک سوم منابع مالی کاهش نرخ سود وام مسکن شهریو روستایی را بپردازد که برآورد ما برای این بخش حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، خب وقتی صندوق درآمد وصولی از جریمه بانک‌ها نداشته باشد. توانی برای بازپرداخت هم ندارد.

وی ادامه داد: از سایر منابع ورودی صندوق از جمله مالیات بر خانه‌های لوکس، صندوق باید ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد می‌داشت که وصولی ما ۸.۵ هزار میلیارد تومان بوده است.اسماعیلی متوسط قیمت ساخت مسکن را حدود ۱۰ میلیون‌ تومان اعلام کرد و گفت: ۵۵ درصد از این رقم توسط تسهیلات و مابقی توسط آورده مردم تامین می‌شود.این مقام مسئول گفت: در کشورهای پیشرفته تا ۸۰ درصد از تسهیلات بانکی صرف تسهیلات ساخت مسکن می‌شود و اگر این وام تورم‌زا بود، شاهد این سهم پرداخت نبودیم.وی ادامه داد: وظیفه این صندوق تأمین مالی پروژه نهضت ملی مسکن است. امروز ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پروژه آغاز و ۷۰۰ هزار واحد تحویل شده و مابقی در حال ساخت است.اسماعیلی تاکید کرد: واحدهای مسکونی دهک‌های ۱ تا ۴ با آورده خود و منابع بانک تکمیل نمیشود. برای این گروه در دهک یک و دو وامی به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دهک ۳ و ۴، ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ با کارمزد ۲ درصد ازسوی این صندوق پرداخت شد و این افراد با مبلغی نهایتا ۱۵۰ میلیون تومان می توانند صاحب خانه شوند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه این صندوق ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مستقیم دریافت کرده است، گفت: ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آورده مردم، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع بانک ها و ۳۰ هزار میلیارد تومان از صندوق ملی مسکن و دستگاه های همکار همچون سازمان ملی زمین و مسکن بوده است. مهدیار اسماعیلی ادامه داد: ۵۳۰۰ میلیارد تومان هزینه تکمیل مسکن های مهر بوده که ازسوی این صندوق پرداخت شده است. وی با اشاره به خرید قابل توجه فولاد برای پروژه مسکن ملی گفت: ۲ هزار میلیارد تومان از بودجه صندوق صرف خرید فولاد مورد نیاز در سال ۱۴۰۲ شد و ۱۶۷۴ آسانسور نیز خریداری شده است.


انتهای پیام/
منبع: فارس
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد