کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

چرا حضرت ابوالفضل (ع) را باب الحوائج می‌خوانند؟

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

71863
چرا حضرت ابوالفضل (ع) را باب الحوائج می‌خوانند؟

حجت الاسلام جواد فاطمی نسب درباره شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) و نقش ایشان در واقعه کربلا توضیحاتی را ارائه کرده است.

حجت الاسلام روح اله فاطمی نسب کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه و حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین درباره شخصیت گرانقدر حضرت ابوالفضل (ع) گفت: حضرت عباس بن علی بن ابی‌طالب (ع) مشهور به ابوالفضل، پنجمین پسر امام علی (ع) و اولین فرزند ام‌البنین (س) است. مهم‌ترین فراز زندگی او حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است.

وی ادامه داد: در واقعه عاشورا علمدار و پرچمدار سپاه امام حسین (ع) بود و برای اهل خیام امام حسین(ع) از فرات آب می‌آورد. عباس به همراه برادرانش دو امان‌نامه از طرف عبیدالله بن زیاد را رد کردند و در س‍پاه امام حسین(ع) جنگیدند و شهید شدند. در روز عاشورا در حالی که دو دستش بریده شده بود و گرز آهنین بر سرش فرود آمده بود، کنار علقمه به شهادت رسید. امام حسین(ع) بر بالین او گریه کردند و فرمودن آن کسر ظهری و داغ ایشان بر امام حسین بسیار گران آمد.

این کارشناس مذهبی درباره مهم‌ترین درسی که از حضرت عباس (ع) می‌توان گرفت، اظهار کرد: در جهت ولایت مداری و پایمردی در مکتب امام حسین (ع) با تمام حریم‌ها، نبودها و کاستی‌ها دست از تکلیف الهی برنداشت و با وجود کاستی‌ها، نبود آب، گرمای شدید و جراحات سنگین ایستادگی کرد و در قبال دفاع از امام حسین (ع) عزمی جدی داشت. 

حجت الاسلام فاطمی نسب با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل (ع) باب‌الحوائج هم خوانده می‌شود، بیان کرد: باب به معنای در و حوائج جمع حاجت است. باب الحوائج يعني درهای حاجت؛ يعني هر كه حاجتی دارد، می‌تواند از اين طريق حاجتش را بگيرد. حضرت ابوالفضل العباس(ع) به جهت اينكه در درگاه خداوند مقرب است، باب الحوائج خوانده می‌شود، چون می‌توان با توسل به آن حضرت، حاجت خويش را گرفت.

وی درباره اعمال روز تاسوعا و عاشورا عنوان کرد: توصیه شده که در نیمه‌های شب تاسوعا نمازی ۴ رکعتی خوانده شود. در هر رکعت از این نماز بعد از سوره حمد ۱۰ مرتبه آیه الکرسی و ۱۰ مرتبه هم هر یک از سوره‌های توحید، فلق و ناس خوانده شود. بعد از سلام نماز ۱۰۰ بار سوره توحید خوانده شود.

این استاد دانشگاه و حوزه در ادامه افزود: در شب عاشورا خواندن نماز ۱۰۰ رکعتی توصیه شده خواندن این نماز به این صورت است که در هر رکعت بعد از سوره حمد ۳ بار سوره توحید خوانده شود و بعد از نماز ۷۰ بار سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ گفته شود. در روایت دیگری آمده که در ادامه ذکر بالا استغفار هم گفته شود. همچنین مشارکت بر پایی عزاداری و شرکت در جلسات روضه مهم‌ترین وظایف محبین آل الله در روز تاسوعا و عاشورا است. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ