میرمعینی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

بازار سرمایه نیازمند نگاه ویژه دولت / بازگشت اعتماد به بورس به وضع قوانین حمایتی نیاز دارد

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

اقتصاد

72305
بازار سرمایه نیازمند نگاه ویژه دولت / بازگشت اعتماد به بورس به وضع قوانین حمایتی نیاز دارد

کارشناس بورس با بیان اینکه بازار سرمایه نیازمند نگاه ویژه‌ای از سوی دولت است، عنوان کرد: برای اینکه بورس نقش ویژه‌ای در اقتصادی کشور داشته باشد باید به یک محرک اقتصادی تبدیل شود و برای این منظور باید امنیت سرمایه‌گذاران در این بازار تامین و اصلاح ساختارها و زیرساخت‌های بورس، قوانین و مقررات معاملاتی و همچنین اجرای کامل قوانین صورت گیرد.

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین در مورد روند بازار بورس اظهار کرد: روند چند وقت اخیر بازار سرمایه حاکی از آن است که می‌توان منتظر خبرهای خوش بود و اگر تیم اجرایی دولت چهاردهم منسجم و مورد تایید فعالان اقتصادی باشد می‌توانیم نسبت به آینده این بازار خوش بین باشیم.

میرمعینی ادامه داد: باید به این نکته اشاره کرد که به این سادگی‌ها نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بازار سرمایه یک روند مثبت، مداوم و پرگردش داشته باشد و این امر نیازمند اتخاذ تصمیمات مناسب است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اتفاقاتی که در بازار سرمایه رخ داده یک شبه به وجود نیامده که انتظار داشته باشیم در مقطع کوتاهی مرتفع شود و اگر می‌خواهیم تغییری را شاهد باشیم باید بلند مدت‌تر فکر کنیم و از برآیندها به نظر می‌رسد که اگر تیم اقتصادی فارغ از تحریماتی که درگیر آن هستیم یک تیم منسجم و هماهنگ باشد به مرور زمان شاهد تغییرات مثبت در اقتصاد کشور و به طبع آن بازار سرمایه خواهیم بود.

بازار سرمایه نیازمند حمایت جدی از سوی دولت

وی با اشاره به تغییراتی که باید حتما در بازار سرمایه رخ دهد، عنوان کرد: بازار سرمایه نیازمند حمایت جدی از سوی دولت است که این حمایت باید به دو صورت حمایت از بازار سرمایه و حمایت از سرمایه گذاری‌های خارج از بازار سرمایه همچون سرمایه گذاران خارجی رخ دهد، چرا که بسیاری از ناترازی‌هایی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی داریم ناشی از آن است که در طول چند سال گذشته شاخص تشکیل سرمایه ثابت کشورمان به شدت نزولی شده و سرمایه‌گذاری قابل توجهی که بتواند چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند نداشته‌ایم.

میرمعینی افزود: دولت باید یک مکتب اقتصادی خاص تعیین کند که عمدتا با توجه به شاکله‌های اقتصادی کشورمان توسط بازار آزاد رخ دهد و دولت کمترین نقش را در آن داشته باشد و این امر نیازمند یک برنامه بلندمدت است اما این مسیری است که باید طی شود همانطور که کشورهای توسعه یافته در این مسیر قدم گذاشته‌اند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین دخالت دولت در امور بانکی و سیاست‌های پولی و بانکی باید اصلاح شود و الزام به انضباط بودجه‌ای و یک تراز بودجه ای باید ایجاد شود.

باید فکری به حال کنترل هزینه‌های بودجه کرد

وی با بیان اینکه باید فکری به حال کنترل هزینه‌های بودجه شود، گفت: کسری بودجه عامل اصلی رشد منفی و تورم است که باید حتما کنترل شود و تیم اقتصادی دولت جدید باید با هماهنگی یکدیگر نسبت به این کار اقدام کنند.

میرمعینی ادامه داد: بازار سرمایه نیازمند یک بسته حمایتی اقتصادی است تا بتواند نقش موثرتری به لحاظ تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در جامعه ایفا کند و شرکت‌های بورسی باید بتوانند با مدیریت قوی‌تر امکان اجرای عملیات گسترده‌تری را داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس نشان داده که نسبت به نظام بانکی، تامین‌کننده مالی منطقی‌تر وبهتری است و اگر مورد حمایت نظام اقتصادی و دولت باشد می‌تواند سرمایه‌های خرد و پراکنده را جذب و از ایجاد التهاب در بازارهای موازی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه نیازمند نگاه ویژه‌ای از سوی دولت است، عنوان کرد: برای اینکه بورس نقش ویژه‌ای در اقتصادی کشور داشته باشد باید به یک محرک اقتصادی تبدیل شود و برای این منظور باید امنیت سرمایه‌گذاران در این بازار تامین و اصلاح ساختارها و زیرساخت‌های بورس، قوانین و مقررات معاملاتی و همچنین اجرای کامل قوانین صورت گیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد