متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» هشدار داد؛

چند نکته تغذیه‌ای برای زائران اربعین

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

72492
چند نکته تغذیه‌ای برای زائران اربعین

متخصص تغذیه و رژیم درمانی چند نکته تغذیه‌ای برای زائران اربعین و جلوگیری از گرمازدگی آن‌ها ارائه کرده است.

محمدحسن انتظاری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره نکات تغذیه‌ای برای زائران پیاده روی اربعین اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال اربعین در اوج تابستان افتاده و هوا خیلی گرم است باید بیشتر از هر چیز مسائل بهداشتی را رعایت کرد. معمولا در این شرایط اگر بهداشت رعایت نشود احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله اسهال و ... بالا می‌رود و در این صورت همه سیستم بدن فرد بهم می‌ریزد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره غذاهای مصرفی برای زائران حسینی بیان کرد: زائران به این نکته توجه کنند که از اماکن مطمئن و بهداشتی غذا تهیه کنند. اگر هم همراه خود غذا می‌برند حتما باید آن را حرارت دهند. مخصوصا غذاهای پروتئینی و گوشتی که به حرارت نیاز دارند. غذاهای کنسروی نیز ۲۰ دقیقه در آبجوش جوشانده شوند تا مسمومیتی نداشته باشند.

انتظاری درباره گرمی هوا و گرمازدگی زائران هشدار داد: کمبود آب و گرمازدگی مسئله دیگری است که زائران باید به آن توجه کنند. افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند باید تا جای ممکن در سایه راه بروند تا از تابش مستقیم خورشید در امان بمانند یا از کلاه‌های نقاب گیر استفاده کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بدن زائران آب و املاح کافی دریافت کند، احتمال گرمازدگی خیلی پایین می‌آید. اصل گرمازدگی کمبود آب و الکترونیک است و تنها آب هم کافی نیست. از آب به علاوه نمک یا لیمو استفاده کنند. اگر فشار خون بالا ندارند کمی نمک در آب یا آبمیوه خود اضافه کنند چون بدن به خاطر گرما نمک زیادی از دست می‌دهد.

این متخصص تغذیه هشدار داد: یک نکته حائز اهمیت دیگر این است که زائران اربعین از نوشابه به‌عنوان مایعات استفاده نکنند چرا که نوسانات قندی ایجاد می‌کند. امید است با رعایت این موارد زائران اربعین با مشکلی مواجه نشوند و با خیال راحت و آسوده به سفر خود ادامه دهند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه