سردار تیمور حسینی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

افزایش جریمه‌‌های رانندگی با توجه به نرخ تورم در جامعه صورت می‌گیرد

جامعه

72596
افزایش جریمه‌‌های رانندگی با توجه به نرخ تورم در جامعه صورت می‌گیرد

رییس پلیس راهور فراجا گفت: بر اساس نص صریح قانون، نرخ جریمه تخلفات رانندگی در هر سال باید با توجه به شرایط تورم در جامعه افزایش پیدا کند.

گروه اجتماعی ایران آنلاین: اوایل آذرماه سال گذشته بود که سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا در جریان بازدید از مقر پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا بر ضرورت افزایش مبلغ جرائم رانندگی تاکید کرد. او در توضیح چرایی این پیشنهاد نیز گفته بود:‌ «متاسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است.   جرائم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلا مرتکب آن نشود. در حال حاضر اما مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جرایم رانندگی ربطی به تورم ندارد و گرانی و ... ندارد. یک راننده اصلا نباید تخلف کند و کسی هم که تخلفی مرتکب نشده که نباید جریمه سنگین پرداخت کند. در واقع خاصیت بازدارندگی جرائم در همین جاست.»

رادان گفته بود:‌ «شما ببینید در بسیاری از کشورهای جهان دنیا برای یک تخلف ساده چندین برابر عدد و رقم تخلف در ایران جریمه در نظر گرفته شده است، اما در کشورما  مبلغ جرایم رانندگی بسیار پایین است و تلاشی هم برای افزایش آن نشده است. اکثریت رانندگان ما به قوانین و مقررات رانندگی احترام می‌گذارند و بخش زیادی از تصادفات مربوط به تخلفات تنها شش تا هفت درصد از رانندگان است. در واقع تخلف این افراد به دیگران نیز آسیب می‌زند، خب چرا باید هزینه تخلف برای این افراد پایین باشد؟ به همین دلیل است که از دولت تقاضا داریم تا اقدامات لازم در راستای بالا بردن هزینه تخلفات و مبلغ جرائم رانندگی انجام دهد. از نظر ما افزایش جریمه‌های رانندگی حتماً تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات فوتی و جانباختگان تصادفات خواهد داشت.»
بر این اساس، از اول تیرماه بود که نرخ جریمه‌های جدید رانندگی اعلام شد، این اقدام که پس از شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان صورت گرفت، با حرف و حدیث‌های زیادی روبرو شد.

تا جایی که یک  فعال رسانه‌ای در این باره در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته: «در کنار خبر ابلاغ مصوبه واردات خودروی دست دوم که البته محل تامین منابع ارزی آن محل تامل است، خبری شنیدم که دولت سیزدهم نسبت به ابلاغ مصوبه قدیمی خود مبنی بر افزایش جریمه تخلفات رانندگی اقدام کرده است.

البته که کار کشور را نمی شود معطل کرد اما امیدوارم در صورت صحت، سرپرست محترم مدیریت دولت این دست مصوبه ها را، با توجه به آثار مثبت/منفی آن بر زندگی مردم، با هماهنگی با رئیس جمهور منتخب ابلاغ کنند.»

برای آشنایی با زوایای بیشتری از نحوه اعمال و ابلاغ نرخ جریمه‌های رانندگی گفت‌وگویی داشتیم با سردار تیمور حسینی رییس پلیس راهور فراجا تا جزئیات بیشتری در اختیارمان بگذارد.

حسینی در این باره عنوان کرد: در همه دنیا برای تخلفات رانندگی، جریمه‌هایی در نظر گرفته شده که این مبالغ با توجه به درآمد سرانه آن کشور یک مبلغ قابل توجه است و هدف اصلی از اعمال آن بازدارندگی است، به همین دلیل بر اساس نص صریح قانون تخلفات رانندگی هرسال باید نرخ جریمه با توجه به شرایط تورم افزایش پیدا کند.

رییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: چندین سال بود که نرخ جریمه‌های رانندگی در کشور ما هیچ‌گونه تغییری نداشت، برای همین تصمیم گرفته شد تا این اتفاق در سال جاری رخ دهد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه