اکونومیست: ناتوانی آلمان در هدایت اتحادیه اروپا چالشی جدی است

بین‌الملل

72859
اکونومیست: ناتوانی آلمان در هدایت اتحادیه اروپا چالشی جدی است

«اکونومیست» با اشاره به ضعف جایگاه آلمان برای رهبری اروپا در دوره صدراعظمی «اولاف شولتس» نوشت: ادعای آلمان در مورد توانایی این کشور برای پذیرش مسئولیت ویژه در قبال اروپا دیگر از سوی کشورهای اروپایی مورد تایید نبوده و اتحادیه اروپا نسبت به کارآیی برنامه های این کشور، برای قاره سبز اظهار تردید می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، در ادامه این گزارش اکونومیست آمده است: ناکارآمدی ائتلاف سه حزبی اولاف شولتس، ‌صدراعظم آلمان مورد توجه سراسر اروپا قرار گرفته است. مشاجره و تقابل احزاب حاکم آلمان، موضوعات در این کشور را پیچیده کرده و موجب تغییر اتحادهای قدیمی اروپا حول آلمان شده است.

این گزارش افزود: به نظر می رسد که شولتس نسبت به رویکرد صبورانه آنگلا مرکل، ‌صدراعظم سابق آلمان هیچ توانایی و هنر خاصی برای انجام تعاملات ندارد. به همین دلیل شاهد عدم همراهی دیگر کشورها با مواضع مطرح شده از سوی طرف آلمانی در اجلاس سران اتحادیه اروپا هستیم.

انتظارات از بین رفته از رهبری آلمان موضوع جدیدی نیست و آلمانی‌ها به راحتی نمی توانند از آن خلاصی بیابند. به عنوان مثال، در پی تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰) یک تغییر واقعی در سیاست خارجی و امنیتی آلمان توسط شولتس مطرح شد. آلمان در پی این رویکرد جدید، ‌در تلاش برای ارتقای نیروهای مسلح خود و ارسال سلاح به اوکراین برآمده و سیاست انرژی خود را تغییر داده است. با این حال، شرکای اروپایی آلمان اغلب نسبت به کارآرایی چنین برنامه ای اظهار ناامیدی کرده اند.

این مقاله با اشاره به اظهارات شولتس پس از روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) که گفته بود" آلمان «مسئولیت ویژه‌ای» در قبال اروپا دارد"، نوشت: وقتی رهبری در جاهای دیگر اروپا وجود ندارد، این موضوع نمود بیشتری پیدا می کند. فرانسه، شریک سنتی آلمان، پس از تصمیم نابخردانه امانوئل مکرون، ‌رییس جمهوری این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ماه گذشته، ‌عملا فلج شده است. رهبران دیگر کشورهای اروپایی هم شاید در مورد مسائل خاص نقش آفرینی کنند، اما هیچ کدام وزن کلی آلمان برای رهبری اروپا را ندارند. این در حالی است که اکنون به دلیل عدم حمایت پرانرژی آلمان، چندین مورد از کارهای واجب الاجرای اتحادیه اروپا بدون برنامه، رها شده است.

اکونومیست نخستین مورد از این کارها را گسترش اتحادیه اروپا به اوکراین و جاهای دیگر، عنوان کرد که توسط شولتس به عنوان اولویت "اروپای ژئوپلیتیک" شناخته شده است.

این مقاله افزود: اتحادیه اروپا همچنین باید همزمان با گسترش خود اصلاحات جدیدی اعمال کند. تکمیل اتحادیه بازار سرمایه، پروژه ای ارزشمند و در عین حال مهم است که باید سرمایه گذاری خصوصی در اروپا را تقویت کند. از طرفی موضوع مهم پیش روی اتحادیه اروپا در مورد اینکه آیا قوانین بازار داخلی و کمک های دولتی آن در بحبوحه تنش های فزاینده آمریکا و چین به پایان می رسد یا خیر، نگاه های بیشتری را به سوی آلمان جلب می کند.

این مقاله در پایان نوشت: خبر بد این است که زمان بسیار کم است. هر سه حزب حاکم آلمان در انتخابات ماه گذشته اروپا پیروز شدند و برای انتخابات ایالتی در ماه سپتامبر(شهریور) آماده می شوند. با معطوف شدن توجهات به انتخابات ملی بعدی آلمان، که قرار است در پاییز ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) برگزار شود، احزاب وسوسه می‌شوند که تاکید خود را از روی موضوعات شتاب‌دهنده در اروپا برداشته و به موضوعات داخلی توجه کنند. این در حالی است که با توجه به افزایش خطرات ژئوپلیتیکی و رکود اقتصادی اروپا، پرداختن به این امور کوته بینانه و خطرناک خواهد بود و دولت شولتس باید تمهیدات قابل توجهی در نظر بگیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل