متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

آنچه باید درباره گرمازدگی بدانیم

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

72923
آنچه باید درباره گرمازدگی بدانیم

محبوبه ابریشم کار، پزشک و phd طب سنتی ایران درباره علائم گرمازدگی و راهکارهای پیشگیری از آن توضیحاتی را ارائه کرده است.

محبوبه ابریشم کار، پزشک و phd طب سنتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره علائم گرمازدگی گفت: گرمازدگی با عواملی همچون احساس خستگی و بی حالی، اسپاسم و گرفتگی عضلات (دردهای عضلانی)، تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه، کاهش هوشیاری، تنفس سریع و تپش قلب خود را نشان می‌دهد.

وی درباره اینکه چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند، بیان کرد: سالمندان و کودکان، افرادی که در محیط و فضای باز فعالیت می‌کنند، موتورسواران، ورزشکاران در حال ورزش سنگین در تابستان و افرادی که طبع خشک دارند بیشتر در معرض گرمازدگی هستند و با افزایش دمای هوا باید بیشتر از افراد دیگر در مقابل گرمازدگی از خود محافظت کنند و از بروز آن پیشگیری نمایند.

این دکتر طب سنتی ایران درباره راهکارهای پیشگیری از بروز گرمازدگی از دیدگاه طب ایرانی اظهار کرد: متعادل کردن طبع با مصرف غذاهای رطوبت زا راهکاری برای پیشگیری از گرمازدگی است. البته منظور از این مورد الزاما مصرف مایعات و آب نیست بلکه غذاهایی که رطوبت مزاجی را فراهم کنند یعنی مواد غذایی همچون کاهو، گشنیز، خاکشیر، سبزی خرفه، تخم خرفه، ماء الشعیر طبی، ماء الجبن. در افراد کمخون غذاهای خونساز مانند شیره انگور، زرده تخم مرغ عسلی، شیربرنج سبب افزایش رطوبت بدن می‌شوند. 

ابریشم کار ادامه داد: کم کردن غذا در افراد با اضافه وزن، استفاده از آش‌ها، سوپ‌ها و شورباهای حاوی جو و ماش و آلوبخارا، افزودن اندکی زرشک، آبغوره، آبلیمو و رب انار یا سرکه به غذاها، اجتناب از مصرف ادویه‌های بسیار گرم که باعث خشکی بدن می‌شود مانند فلفل، زنجبیل، دارچین، میخک، ادویه کاری، اجتناب از استرس و خشم و پریشانی خاطر، اجتباب از بی‌خوابی و بی‌نظمی در خواب و رفع یبوست از موارد دیگری هستند که برای پیشگیری از گرمازدگی باید رعایت شوند.

ان متخصص طب سنتی ایران درباره درمان گرمازدگی در شرایط حاد و شدید عنوان کرد: شرایط حاد و شدید یعنی بی حالی یا گیجی یا از دست دادن هوشیاری به اضافه دمای بالای بدن (بالاتر از ۳۸ درجه) در بیمار. در این شرایط کارهایی همچون کم کردن لباس بیمار و  انتقال او به جایی که تابش خورشید مستقیم نباشد، شل کردن کمربند و لباس‌های تنگ، باد زدن و استفاده از پنکه، پاشویه و استفاده از پارچه‌های مرطوب و خنک روی صورت و دست و پا و شکم برای بیمار مفید خواهد بود.

وی درباره درمان در شرایط خفیف خاطرنشان کرد: شرایط خفیف یعنی بیمار گرمازده هوشیاری دارد. در این شرایط استفاده از مایعات خنک مثل شربت سکنجبین، آبلیمو و آلبالو مفید است. شربت‌هایی که زیاد شیرین نباشد برای بیمار توصیه می‌شود. همچنین پاشویه و دوش آب ولرم و استفاده از آش‌ها و سوپ‌های سبک و کم کردن غذا از راهکارهای درمانی در شرایط خفیف هستند.
 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه