جیهانی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

بازار سهام منتظر تعیین تکلیف تیم اقتصادی دولت

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

اقتصاد

73117
بازار سهام منتظر تعیین تکلیف تیم اقتصادی دولت

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس منتظر تعیین تکلیف تیم اقتصادی دولت است چرا که در حال حاضر، سهامداران سر در گم هستند و نمی‌دانند که سمت و سوی روند اقتصادی بازار طی ماه‌های آینده چگونه است.

حمیدرضا جیهانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین درباره روند بازار بورس اظهار کرد: بازار سرمایه همیشه تحت‌الشعاع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک است و رفتار فعالان و سهامداران نیز تحت‌تاثیر همین موضوعات نوسان دارد.

جیهانی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر به دلیل اتفاقات ژئوپلیتیک منطقه‌ای و داخلی، یک‌سری ریسک‌های سیستماتیک بسیارمهم به بازارسرمایه تحمیل شده که مهم‌ترین آن‌ها تجاوز اسراییل به غزه و درگیری‌های نظامی منطقه شامات و هم‌چنین شهادت رئیس جمهور فقید بود که مجموع این شرایط وضعیت آینده را مبهم و غیرشفاف ساخته و برای سمت‌وسوی رفتاری سرمایه‌گذاری سردرگمی ایجاد کرده است.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران هنوز سر در گم هستند و نمی‌دانند که سمت و سوی روند اقتصادی بازارها طی ماه‌های آینده چگونه است، ادامه داد: مشخص نبودن تیم اقتصادی کابینه جدید و ابهام در  رویکردهای اقتصادی دولت جدید و سیاست‌گذاری مدیران آن،سبب شده که سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود سرمایه‌های خود به بازارها و انجام معاملات فعال نداشته باشند.در حال حاضر فعالین اقتصادی نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند و ابهام زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: ریسک‌های سیستماتیک فوق به مرور زمان و تحت تاثیر تغییر و تحولات و همچنین با تلاش دولت برای انتصاب مدیران و شفاف‌سازی در زمینه‌ تعیین رویکرد آنها درمورد موضوعات اقتصادی کشور همچون نرخ سود سپرده و موضوعاتی از این دست کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی برای فعالین اقتصادی ایجاد می‌شود، و قاعدتاً با تعیین تکلیف این موارد شاهد رفتارهای هدفمند و فعال فعالان و کنش‌گران اقتصادی در همه بازارها خواهیم بود.

جیهانی در پایان با بیان ضرورت کاهش دخالت دولت‌ها در بازارها، تاکید کرد: اقتضای حرفه‌ای‌گری در بازار سرمایه آن‌ست که بتواند خود را مبتنی بر نظام عرضه‌تقاضا در خود تنظیم کند و هرچه دخالت دولت‌ها در بازارسرمایه بیشتر باشد موجب تضعیف کارآیی و کارآمدی آن بازارها خواهد شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد