متخصص کودکان در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

هیچ شیرخشکی نمی‌تواند جای شیر مادر را بگیرد

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

73619
هیچ شیرخشکی نمی‌تواند جای شیر مادر را بگیرد

سید علیرضا مرندی، متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان درباره اهمیت شیر مادر برای نوزادان توضیحاتی را ارائه کرده است.

سید علیرضا مرندی متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره اهمیت شیر مادر برای نوزادان گفت: اهمیت شیر مادر برای نوزادان به حدی است که در کلام الله مجید راجع  آن و حتی تعیین مدت شیردهی  تاکید شده است. لذا این امر اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد. به مرور زمان با پیشرفت علم معلوم شد که شیر مادر مزایای خارق‌العاده‌ای دارد. در این راستا خیلی از افراد و متخصصان سعی کردند شیر خشک‌ را هم مطابق شیر مادر تولید کنند اما شیر مادر حاوی آنزیم‌ها، هورمون‌ها و سلول‌های زنده‌ای است که هیچ شیرخشک تولید شده‌ای نمی‌تواند شباهتی به شیرمادر پیدا کند.

وی ادامه داد: شیر مادر در خیلی از ابعاد تاثیر مثبت بالایی روی نوزاد دارد، به همین منظور سازمان جهانی بهداشت، یونیسف، آکادمی کودکان آمریکا، کانادا، اروپا و استرالیا و ... تغذیه با شیر مادر را تا ۲ سال توصیه می‌کنند. مطلوب‌ترین، مناسب‌ترین و منحصر به فردترین تغذیه برای نوزاد شیر مادر است. شیر مادر برای آن دسته از نوزادان که نارس به دنیا می‌آیند یا بیمار هستند و در بخش مراقبت ویژه بستری هستند نه تنها یک غذای کامل است بلکه دارو به حساب می‌آید. در شیر مادر انواع و اقسام مواد ضد میکروبی، ضد عفونی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و ...وجود دارد. همچنین سلول‌هایی که در مبارزه با عفونت در بدن مفید هستند در شیر مادر به وفور یافت می‌شود.

متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان با اشاره به اینکه انواع و اقسام مواد پادتنی و ضدعفونی با مکانیسم اثرهای متفاوت در شیر مادر وجود دارد، اظهار کرد: نوزاد قبل به دنیا آمدن در داخل رحم مادر و محیط استریلی فاقد میکروب و ویروسبوده است، ولی وقتی به دنیا می‌آید بلافاصله در معرض انواع عوامل بیماری زا قرار می‌گیرد. وقتی نوزاد به دنیا می‌آید توصیه می‌شود که که سر و بدن او را خشک کرده و در همان ابتدا از شیر مادر تغذیه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ارتباط عاطفی میان مادر و نوزاد بیان کرد: ارتباط عاطفی مادر با فرزند در زمان شیردهی بسیار مهم است. نه تنها در دوران کودکی بلکه در سنین بالاتر هم تفاوت محسوسی میان نوزادانی که شیرمادر خوردند و آن‌هایی که از شیر خشک تغذیه شدند وجود دارد. تعادل روانی در افرادی که شیر مادر خوردند بیشتر است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: از طرفی شیر مادر خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و انگلی دارد و داخل سطح روده نوزاد را می‌پوشاند و از نفوذ میکروب و انگل جلوگیری می‌کند. اگر نوزاد شیر مادر نخورد دچار مشکلات گوارشی می‌شود و احتمال ابتلا به ذات‌الریه، عفونت گوش، خون و ادرار و ... در نوزاد بالا می‌رود. 

مرندی عنوان کرد: اگر شیر مادر تغذیه انحصاری نوزاد باشد اثرات بیشتری هم خواهد داشت اما اگر مادر تا ۲ سالگی حتی یک قاشق شیر گاو به نوزاد بدهد دیگر ویژگی‌های شیر مادر در نوزاد ادامه پیدا نمی‌کند، حتی آن مقدار کم هم مقدمات آسم و آلرژی‌ها را در بدن نوزاد فراهم می‌کند.

وی درباره شیردهی مادران اظهار کرد: برخی معتقد هستند که شیردهی منجر به پوکی استخوان در مادران می‌شود اما این گونه نیست. شکستگی در مادران شیرده کمتر از دیگر مادران رخ می‌دهد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه