متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

بایدها و نبایدهای غذایی برای جلوگیری از رفلاکس معده

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

74187
بایدها و نبایدهای غذایی برای جلوگیری از رفلاکس معده

منصور رضایی گفت: چای، قهوه، شکلات، چربی زیاد و انواع فست فودها عواملی هستند که باعث شل شدن دریچه بالای معده می‌شوند و برگشت غذایی را به وجود می‌آورند.

منصور رضایی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره پیشگیری از رفلاکس معده با تغذیه مناسب گفت: رفلاکس معده ممکن است علائم قلبی بدهد. خیلی از علائم رفلاکس با علائم مشکلات قلبی و حملات قلبی شبیه است و به شکل دردهای ناحیه سمت چپ بدن بروز می‌کند.

وی ادامه داد: معده یک لایه محافظتی دارد، اسیدی در معده وجود دارد که لایه محافظ معده نمی‌گذارد که معده دچار سوراخ شدگی یا دچار مشکل شود. زخم معده یک اصطلاح عامیانه است و منظور زخم‌هایی است که قبل و بعد از معده ممکن است پیش بیاید، چون لایه حفاظتی ندارد و ورود اسید داخل معده به بیرون از آن می‌تواند مشکلات متعددی را برای بافت‌ها ایجاد کند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: در رفلاکس یا برگشت غذایی آن دریچه‌ای که در بالای معده قرار دارد بنا به دلایلی باز می‌شود و محتویات معده با اسید بالایی که داردبه طرف بالا می‌رود و چون در مری لایه حفاظتی وجود ندارد می‌تواند تخریب کرده و بالا بیاید تا جایی که ممکن است به تارهای صوتی برسد. افرادی که درگیر رفلاکس هستند در طول روز بسیاری از اوقات صدای خود را صاف می‌کنند چون موقع خواب اسید معده بالا آمده، تارهای صوتی را تحریک کرده و دچار التهاب مزمن می‌کند.

رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: این اتفاق به صورت مکرر می‌تواند مشکلاتی همچون سرطان‌ را ایجاد کنند. رفلاکس معده با سبک زندگی و نوع غذایی مصرفی ما ارتباط مستقیمی دارد. چای، قهوه، شکلات، چربی زیاد و انواع فست فودها عواملی هستند که باعث شل شدن دریچه بالای معده می‌شوند و برگشت غذایی را به وجود می‌آورند. 

وی ادامه داد: افرادی که احتمال رفلاکس غذایی دارند مواد غذایی پروتئین دار باید مصرف کنند. مواد پروتئینی دریچه بالای معده را سفت کرده و نمی‌گذارند غذا از معده به سمت مری و بالا حرکت کند. 

این متخصص نغذیه بیان کرد: حجم غذای بالا یا حذف یک وعده و پرخوری در وعده بعدی یا تند خوردن غذا عواملی هستند که فرد را دچار رفلاکس معده می‌کند و احتمال برگشت غذایی در این افراد بالاتر از سایر افراد است. ۶ وعده غذایی سبک این احتمال را کمتر می‌کند. پس توصیه‌ می‌شود افرادی که سابقه رفلاکس معده دارند چربی، چای|، قهوه، شکلات و سرخ کردنی و چربی کمتری مصرف کنند. 

رضایی در ادامه عنوان کرد: همچنین توصیه می‌شود که همراه غذا آب و مایعات مصرف نشود تا حجم غذای مصرفی در معده چند برابر نشود. اضطراب و استرس هم عامل‌هایی هستد که در ایجاد رفلاکس معده موثر هستند. همچنین دیر شام خوردن یا دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا  احتمال برگشت غذایی را افزایش می‌دهند. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه