سازمان ملل: اسرائیل برای ۸۶ درصد نقاط غزه دستور تخلیه داده است

بین‌الملل

74595
سازمان ملل: اسرائیل برای ۸۶ درصد نقاط غزه دستور تخلیه داده است

سازمان ملل با محکوم کردن سیاست‌های رژیم صهیونیستی و صدور دستورهای تخلیه اجباری برای بخش وسیعی از مناطق نوار غزه اعلام کرد، این رژیم تاکنون برای حدود ۸۶ درصد از مناطق این باریکه تحت‌محاصره فلسطینی دستور تخلیه صادر کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «همکاران ما در دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار دادند وضعیت انسانی در نوار غزه که پیشتر وضعیت فاجعه‌باری داشت حالا به دلیل موج‌های مکرر آوارگی، به همراه زیرساخت‌های ناامن، در حال فروریزی و مملو از جمعیت، ادامه درگیری‌های فعال و محدود شدن خدمات در حال وخامت هر چه بیشتر است.

دوجاریک گفت رژیم صهیونیستی در ادامه سیاستش برای صدور دستورهای تخلیه به فلسطینی‌ها روز شنبه دستور تخلیه جدیدی که ۱۳۵۰۰ آواره فلسطینی در ۱۸ محل را شامل شد، صادر کرد. این دستور شامل کل اردوگاه آوارگان «المقازی» و چند محله در منطقه «دیرالبلح» در مرکز غزه  شد.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: «بر طبق نقشه‌برداری‌های اولیه، در مناطقی که دستورهای تخلیه جدید اسرائیل را دریافت کرده‌اند، ساختمان‌های متعلق به پنج مدرسه، ۱۴ تاسیسات حوزه  سلامت و تصفیه آب و ۱۰ مرکز بهداشتی از جمله ۲ مرکز مراقبت‌های اولیه سلامت و پنج مکان پزشکی وجود دارند.»

دوجاریک تاکید کرد: «از ماه اکتبر به این سو، ۸۶ درصد نقاط نوار غزه به مساحت حدودا ۳۱۴ کیلومتر مربع شامل دستورات تخلیه شده‌اند. مردم به صورت متراکم در یک منطقه تعیین‌شده از سوی مقام‌های اسرائیلی در جنوب المواسی جمع شده‌اند و در آنجا تراکم جمعیت به ازای هر یک کیلومتر مربع به حدود ۳۰۰۰۰ تا ۳۴۰۰۰ نفر رسیده است.»

دوجاریک از سوی دیگر به اعلام پیام «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به مناسبت «روز جهانی انسان‌دوستی» پرداخت که تاکید کرد: «امدادرسان‌ها تلاش مضاعفی برای کاستن از سختی و رنج مردم مصیبت‌زده در سراسر جهان دارند.»

او با تاکید بر این که سال ۲۰۲۳ مرگبارترین سال تاکنون برای امدادرسان‌ها محسوب می‌شود، گفت: «در غزه، در سودان و در بسیاری از جاهای دیگر امدادرسان‌ها در کنار غیرنظامیانی که تحت حمایت آنها هستند، مورد حمله قرار گرفته، کشته، مجروح یا ربوده می‌شوند.»

دبیرکل سازمان ملل با درخواست برای پایان یافتن هرگونه حمله به همه امدادرسان‌ها و غیرنظامیان تصریح کرد: «این که فقط کارکنان امدادبشردوستانه را پاس بداریم، کافی نیست. باید همه ما تلاش بیشتری کنیم تا از انسانیت مشترکمان حراست و حفاظت کنیم.»

تخریب ۸۰ درصد زیرساخت غزه

این در حالی است که به گفته یک مقام ارشد دیگر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه بیش از ۸۰ درصد ساختمان‌ها در این باریکه فلسطینی را از بین برده است.

دکتر «عبدالله الدرداری» دستیار دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با رسانه «القاهره نیوز» گفت این ویرانگری شامل ساختمان‌هایی که توسط سازمان ملل ساخته‌ شده‌اند، همچون تاسیسات نمک‌زدایی از آب دریا در خان یونس که ساختش ۵۵ میلیون دلار هزینه برداشت، می‌شود.

او همچنین بیان کرد، برآورد می‌شود که خسارات مادی جنگ غزه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار باشد، هر چند که رقم دقیق آن بعد از متوقف شدن درگیری و اجرای مطالعات مهندسی دقیق درباره هزینه‌های تخریب و بازسازی مشخص خواهد شد.

عبدالله الدرداری گفت، نوار غزه در حال تجربه یک فاجعه بی‌سابقه است و حتی به سختی می‌توان وضعیت این باریکه را با فجایع دیگر مقایسه کرد.

این مقام سازمان ملل خاطر نشان کرد: «نمی‌توانیم برای عرضه خدمات ضروری به مردم فلسطین تا روز بعد از جنگ منتظر بمانیم. تیم‌های ما هم‌اکنون در میدان حضور دارند. ما در غزه حاضر و آماده هستیم تا در زمینه‌های بهداشت، آموزش، مسکن، انرژی، آب آشامیدنی و مدیریت پسماند جامد کار کنیم.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل