متخصص عفونی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

آبله میمونی مانند کرونا فراگیر می‌شود؟

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

74608
آبله میمونی مانند کرونا فراگیر می‌شود؟

شایان قاسمی گفت: ویروس آبله میمونی واگیری فوق‌العاده بالایی دارد و قدرت سرایت آن از کرونا هم بیشتر است.

شایان قاسمی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره شیوع ویروس آبله میمونی اظهار کرد: ویروس آبله میمونی یا MPOX سال‌های سال در دنیا وجود داشته است و ویروس جدیدی نیست. منتها این ویروس مثل بسیاری از بیماری‌های عفونی محدود بوده و کنترل شده بود. این ویروس بیشتر در مناطق آفریقایی وجود دارد و امسال این ویروس در این مناطق شیوع پیدا کرده است. علت هم این است که دو جهانگرد و توریست به ویروس آبله میمونی مبتلا شدند و در ادامه سفر خود به کشورهای دیگر تا حدی منحر به انتشار آن شدند، به حدی که سازمان بهداشت جهانی یک هشدار جهانی در این ارتباط صادر کرده است. شبیه زمانی که کرونا در حال شیوع بود و این سازمان هشدار داد، این هشدار برای آبله میمونی هم واقعا نگران کننده است.

وی در ادامه درباره قدرت واگیری ویروس آبله مرغان هشدار داد: ویروس آبله میمونی واگیری فوق العاده بالایی دارد و قدرت سرایت آن از کرونا هم بیشتر است. در ویروس کرونا فقط سیستم‌های تنفسی باعث سرایت بیماری می‌شد اما در آبله میمونی چون ضایعات پوستی متعددی شبیه آبله مرغان در سراسر بدن ایجاد می‌شود از طریق تماس مستقیم با پوست افراد، ترشحات و تنفس به شدت قابل واگیری خواهد بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره علائم ویروس آبله میمونی بیان کرد: هشدار سازمان بهداشت جهانی را باید درباره این ویروس جدی بگیریم. علائم اولیه آبله میمونی شبیه به علائم سرماخوردگی است و با سرفه، عطسه و آبریزش بینی همراه است، بعد از مدتی دانه‌هایی در سراسر بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. از زمانی‌که علائم اولیه شروع می‌شود یعنی قبل از ظهور دانه‌‌های آبله‌ای بیماری قابل سرایت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره این ویروس جدید اظهار کرد: توصیه می‌شود افراد از مسافرت به مناطقی که سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان مناطق شایع این ویروس از آن‌ها نام برده، خودداری کنند‌. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز باید مسائل قرنطینه و شرایط مهم را برای کنترل این قضیه در مرزها در نظر بگیرد و به همکاران خود ابلاغ کند.

قاسمی درباره اینکه در صورت ابتلا به ویروس آبله میمونی راه درمانی چیست، خاطرنشان کرد: ویروس آبله میمونی متاسفانه درمان خاصی ندارد. حدودا ۱۰ درصد هم مرگ و میر دارد. خوشبختانه هنوز وارد کشور ما نشده است ولی این خطر وجود دارد و باید جلوی ورود آن را گرفت. امیدوارم که اپیدمی دیگری در راه نباشد و این ویروس همانند کرونا نشود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه