رشد ناامیدکننده اقتصاد رژیم صهیونیستی

بین‌الملل

74683
رشد ناامیدکننده اقتصاد رژیم صهیونیستی

کارشناسان اقتصادی رژیم صهیونیستی از فروپاشی اقتصاد این رژیم در نتیجه جنگ علیه نوار غزه خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران آنلاین، رشد تولید ناخالص داخلی در سرزمین های اشغالی فلسطین به دلیل کوچک شدن اقتصاد و کاهش سرمایه گذاری به مرحله نا امید کننده ای رسیده است.

رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که براساس داده های منتشر شده از مرکز آمار، اقتصاد رژیم صهیونیستی در مقایسه با دوره آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) کوچکتر شده و صادرات نیز به شدت کاهش یافته است.

براساس اطلاعات اولیه منتشر شده از مرکز آمار، اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه ماهه دوم سال با شیب صعودی بسیار کندی روبرو بود، زیرا جنگ نزدیک به ۱۱ ماهه با مقاومت فلسطین، خسارت های سنگینی را به بخش صادرات و سرمایه گذاری وارد کرده است.

تولید ناخالص داخلی سالانه در دوره زمانی آوریل تا ژوئن در مقایسه با سه ماه پیش از آن ۱.۲ درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱.۴ درصد کاهش داشته است.

این عدد بسیار کمتر از پیش بینی هایی است که رشد تولید ناخالص داخلی را ۲.۳ تا ۵ درصد به ازای هر فرد پیش بینی کرده بودند.

براین اساس، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال ۰.۴ درصد کاهش داشت.

«رونین مناحیم» کارشناس ارشد بانک «مزراحی» رژیم صهیونیستی در این باره گفت: کاهش تولید ناخالص داخلی به صورت واضح، خسارت های سنگین جنگ به اقتصاد اسرائیل را نشان می دهد.

رشد ناامیدکننده اقتصاد رژیم صهیونیستی

«یوناتان کاتس» کارشناس ارشد شرکت (لیدر کاپیتال مارکت) و متخصص مشاوره های مالی رژیم صهیونیستی هم گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه دوم سال به دلیل، کاهش صادرات کالا و کاهش سرمایه گذاری، بسیار نا امیدکننده بود.

کاتس با پیش بینی رشد اقتصادی ۲.۳ درصدی افزود: این عدد بسیار کم تر از پیش بینی هاست و دو عامل اصلی آن، کاهش سرمایه گذاری ۲۶ درصدی در بخش ساختمان به علت کاهش نیروی کار است.

وی اضافه کرد: تعطیل شدن کسب و کارها در بخش تجاری و کشاورزی در شمال و جنوب نیز بر نرخ رشد تاثیر گذاشته است.

رسانه های رژیم صهیونیستی، علاوه بر جنگ نوار غزه، درگیری با حزب الله لبنان در شمال فلسطین در بیش از ۱۰ماه گذشته را از دیگر عوامل کاهش رشد اقتصادی این رژیم می دانند.

درگیری های پراکنده در این منطقه، نگرانی ها را در سرزمین های اشغالی از بالاگرفتن حملات و تبدیل آن به یک جنگ تمام عیار افزایش داده، بویژه اینکه آوارگی ده ها هزار شهرک نشین صهیونیست از این مناطق، فعالیت های اقتصادی را به طور کامل به تعطیلی کشانده است.

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی از A+ به A از سوی آژانس رتبه‌بندی اعتباری «فیچ» در هفته گذشته و پیش بینی ادامه جنگ غزه تا سال ۲۰۲۵، از دیگر نشانه های منفی برای اقتصاد فروپاشیده رژیم صهیونیستی است.

این آژانس نسبت به اینکه افزایش تنش در جبهه های مختلف به هزینه های نظامی بیشتر، تخریب زیرساخت ها و خسارت های بلند مدت به اقتصاد و بخش سرمایه گذاری منجر شود، هشدار داد.

آژانس رتبه‌بندی اعتباری «فیچ» پس از «مودیز» و «استاندارد اند پورس» سومین نهاد اعتبارسنجی است که رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را کاهش داده است.

موسسه اعتبارسنجی «فیچ» ۲۳ مردادماه ۱۴۰۳در گزارشی، رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را از «پلاس الف» به «الف» کاهش داد و چشم‌انداز اقتصاد این رژیم را منفی‌ اعلام‌کرد.

این موسسه بین المللی اعلام کرد که به خاطر جنگ علیه غزه و تهدیدات ژئوپولیتیک علیه تل‌آویو، چشم انداز رشد اقتصادی رژیم اشغالگر مثبت نیست.

تحلیلگران موسسه فیچ پیش بینی کردند جنگ علیه نوار غزه تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد و درباره خطر گسترش جنگ به دیگر مناطق هشدار دادند.

این موسسه بین المللی اعتبارسنجی پیش بینی کرد که کسری بودجه رژیم صهیونیستی از ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۷.۸ درصد در ۲۰۲۴ میلادی برسد.

موسسه اعتبارسنجی فیچ اعلام کرد که در میان‌مدت، بدهی های تل آویو، کماکان به میزان بیش از هفتاد درصد تولید ناخالص داخلی آن خواهد بود.

در همین حال، رژیم صهیونیستی هفته گذشته اعلام کرد که کسری بودجه ۱۲ ماه گذشته آن از ۷.۷ درصد در ماه ژوئن(خردادماه) به ۸.۱ درصد در ماه ژوئیه (تیرماه) رسیده است.

براساس این گزارش، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جایگاه شهر تل‌آویو در میان شهرهای ثروتمند جهان نیز ۱۷ پله سقوط کرده و در جایگاه چهل و هفتمین شهر جهان از نظر ثروت، قرار گرفته است.

این رسانه صهیونیستی، فرار سرمایه از تل‌آویو را در یک سال گذشته بالا اعلام کرد و نوشت: حدود ۳۰۰ سرمایه گذار با حداقل هر یک یک میلیون دلار سرمایه، پس از عملیات طوفان الاقصی، این شهر را ترک کرده اند.

با گذشت بیش از ۱۰ ماه از آغاز تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل