قنادباشی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» عنوان کرد؛

رژیم صهیونیستی گرفتار در باتلاق غزه / آمریکا و اسرائیل درباره برقراری آتش‌بس اختلاف نظر دارند

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

بین‌الملل

74903
رژیم صهیونیستی گرفتار در باتلاق غزه / آمریکا و اسرائیل درباره برقراری آتش‌بس اختلاف نظر دارند

کارشناس مسائل منطقه گفت: هر روزی که از جنگ غزه می‌گذرد صهیونیست‌ها در باتلاق‌های مختلفی فرو می‌روند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، طبیعتاً ناگزیر خواهند شد که آتش بس را بپذیرند.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایران آنلاین اظهار کرد: عوامل مختلفی موجب جلوگیری از وقوع آتش بس در جنگ غزه شده است و ما باید ابتدا بررسی کنیم که آیا طرف‌های مقابل حماس خواستار برقراری آتش بس هستند یا نه؛ فرضی که در این بین کارشناسان مطرح می‌کنند این است که هم آمریکایی‌ها و هم صهیونیست‌ها دنبال آتش بس نیستند و آنچه که به صورت نشست‌های دوحه و قاهره انجام می‌شود، در واقع پوششی برای وقت‌کشی و سوء استفاده از فرصتی است که در این مسیر برای آنها ایجاد می‌شود.

قنادباشی ادامه داد: فرض دیگری که تحلیلگران دارند این است که آمریکایی‌ها در حال حاضر به دلیل نزدیک شدن به انتخابات و نگرانی از گسترش تنش در منطقه خواستار آتش بس هستند اما در حال حاضر، این صهیونیست‌ها هستند که مانع برقراری آتش بس شده‌اند به خصوص شخص نتانیاهو؛ چرا که برقراری آتش بس به معنی پایان دوران نخست وزیری او و همچنین اعلام شکست اسرائیل است.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل در راهبرد کلی کنار هم هستند، عنوان کرد: آمریکا و اسرائیل راهبردهای یکسانی را دنبال می‌کنند اما در مورد آتس بس با هم هماهنگ نبوده و اختلاف نظر دارند.

وی گفت: آنچه صهیونیست‌ها در مذاکرات مطرح می‌کنند منطبق با موازین و مقررات مربوط به آتش بس نیست، چرا که آنها هم‌زمان با آتش بس اقدام به ترور رهبران حماس می‌کنند، به کشتار مردم ادامه می‌دهند و همچنین نسبت به خروج نیروهای خود از منطقه جلوگیری می‌کنند و هر لحظه شرایط جدیدی را مطرح می‌کنند و همه این موارد به نگرانی صهیونیست‌ها از اینکه آتش بس به معنی شکست آنها و پیروزی حماس باشد، بازمی‌گردد.

قناد باشی افزود: مانع دیگری که در این میان وجود دارد این است که صهیونیست‌ها منتظر کسب موفقیت‌هایی در جنگ غزه هستند که بتوانند بعد از نزدیک به ۱۱ ماه جنگ از آن به‌عنوان دستاورد خود در جنگ یاد کنند.

کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که به نظر شما تحت چه شرایطی هستند آتش بس امکان‌پذیر می‌شود، عنوان کرد: هر روزی که از جنگ غزه می‌گذرد صهیونیست‌ها در باتلاق‌های مختلفی فرو می‌روند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، طبیعتاً ناگزیر خواهند شد که آتش بس را بپذیرند، آنها در حال حاضر در بحران سیاسی و اقتصادی شدیدی به سر می‌برند و بحران اجتماعی بسیار فلج‌کننده‌ای دارند که شرایط را برای رژیم اسرائیل بسیار بغرنج کرده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تنها به خاطر حمایت تسلیحاتی، سیاسی و تبلیغاتی آمریکاست که آتش بس در غزه برقرار نشده، عنوان کرد: صهیونیست‌ها به دلیل بحران‌های مختلفی که با آن روبرو هستند، فلج شده‌اند و هیچ اقدام عملی نمی‌توانند انجام بدهند و در واقع راهی جز ادامه جنگ ندارند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل